Multi fit naar koper

DoeHetZelf

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben een stukje waterleiding aan het aanleggen met meerlaags kunststof buis en multi fit koppelingen.

Nu wil ik van de 16mm buis naar 12mm koper. De eindkoppeling gaat naar 1/2 en is licht konisch met een o-ringetje. Zo te zien past die op een 15mm knelkoppeling. Klopt dat? Ik tref namelijk geen bijzondere verloopkoppeling aan in het assortiment, dus ik denk dat dit compatibel is.....
ik kan dan met een 15-12 knelverloopje weer verder.

Advies is welkom.

Thomas
 

Tiho

  • #2
1/2 " en 15 mm daarvan lijkt de draad inderdaad heel erg op elkaar, maar dat is hij niet. Ook de opname is meestal conischer bij bsp koppelingen dan die van pijpkoppelingen.

Je kunt op de 1/2 " koppeling een draadnippel draaien:



En daarop weer een schroefbus zetten van 1/2 naar 12 mm knel :

 

DoeHetZelf

  • #3
Met andere woorden.... Het gaat lekken als ik die multi-fit direct op een 15mm knel verloopje zet?

Thomas
 

Tiho

  • #4
De kans is wel aanwezig ja. De draadnippel die je ziet is helemaal conisch. De knelkoppeling alleen vooraan waar de ring komt.
 

Techno tim

  • #5
Koop een verloop knel van 12 naar 15 mm, verwijder de knelmoer van de 15 mm zijde, koop ook een nl koppelmoer 16X2 dan kun je deze verbinding maken.
 

DoeHetZelf

  • #6
Deze tip begrijp ik niet. Ik snap ook niet precies wat het plaatje laat zien.

Momenteel heb ik de verloop 15 naar 12 rechtstreeks in de 1/2 moer van de multi-fit gedraaid, maar dat is dus niet juist lees ik.

Van jou begrijp ik dat er iets anders tussen kan dan de draadkoppeling, nl een koppelmoer ?

Thomas
 

Techno tim

  • #7
Ik ga er van uit / heb begrepen dat er nog niets op de aluplex zit.
de koppeling heet nlkoppeling en past op een knelmoerkopeling van 15 mm, de afbeelding laat een nlkoppeling zien.
 

Tiho

  • #8
De ts gebruikt multifit. Ik had al gekeken, maar zoals de NL koppeling hebben zij helemaal niet. Tenminste voor zover ik kan zien.
 

Tiho

  • #9
Heb net ff gekeken in de bouwmarkt en daar liggen gewoon verloopkoppelingen bij dit merk. Dit is buitendraad 1/2" met een vlakke aansluiting. Daarvoor moet je het ronde ringetje eraf halen en de platte daarvoor in de plaats doen. Dat staat er ook op.
 

Techno tim

  • #10
Mooi dat Tiho even is gaan kijken en gecontroleerd heeft dat het past.
Er zijn veel wegen naar Rome maar deze is het snelst.
De bewuste NLkoppeling is van anderen merken ook toepasbaar als de maat maar overeenkomt in dit geval 16X2.
 

Pauli

  • #11
De oorspronkelijke oplossing van Thomas werkt gewoon. Ik ben ook even naar de bouwmarktt geweest, en een multi fit draadnippel gekocht. Ziet er het zelfde uit als het plaatje in de reaktie van tiho. En als je van een knelkoppeling wartel en ring af haalt dan is het geheel zo goed als identiek, ook de conus. Alleen de wanddikte van de knelkoppeling is wat weer, maar dat maakt voor de aansluiting niet uit. Het kan dus gewoon aan elkaar. Dat is ook in overeenstemming met de gegevens op de Itap site die stelt dat de multifit koppelkingen ook passen op hun manifolds: "Multi-Fit® fittings are supplied with an assembled head o-ring. This makes the fittings suitable for installations where they are connected to conical seats (such as, for intance, those of ITAP manifolds art. 455, art. 465, art. 885 " en die dingen zijn niet specifiek voor deze koppelingen ontworpen. Neem dus niet de omweg.
 

Pauli

  • #12
En helaas moet ik mezelf even corrigeren. De kleinere diameter van het puntstuk van een knelkoppeling (15.1 vs 16.1) zorgt er voor dat de multi fit koppeling niet diep genoeg in het puntstuk komt, ook al is de koppeling zelf ook afgeschuint. Het verschil is 0.5 mm, en dat betekend dat de o ring minder stevig wordt aangedrukt. Dus kans op lekage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu