AEG Droger 59840 wordt niet warm

Renet4150

  • #1
Mijn warmtepompdroger wordt niet warm.
Ik heb getracht dingen uit te sluiten en inmiddels ben ik zover dat ik de ventilator kan uitsluiten die achter in de droger zit.
Voor zover mijn kennis gaat heb ik van een ander topic met dezelfde klacht wat info gebruikt, maar kan het echte probleem niet achterhalen.
Ik ben er wel achter dat de compressor niets doet.
Wie weet wat ik nog kan controleren voordat ik aan een dure reparatie zit.

René
 

HarryO

  • #2
Zoals je in Lavatherm 59840 hebt gelezen zitten er 2 ventilatoren in.
Draaien ze beide?
 

Renet4150

  • #3
Hallo HarryO

Ik heb gezien en gehoord dat de achterste ventilator wel inkomt en zeer lang ronddraait. De voorste ventilator draait niet. Ik ging er eigenlijk van uit dat die pas gaat draaien als de compressor "te warm" zou worden als ie aangeslagen zou zijn.
Ik weet dit natuurlijk niet zeker, daar ik de inwendige elektrische schakelingen niet kan volgen wat wanneer gebeurd. daar is het elektrische schema niet uitgebreid genoeg voor.

René
 

HarryO

  • #4
- De fan bij de compressor word geregeld via de NTC weerstand en gaat draaien als de compressor te warm word. Klopt.
- Als de grote fan achteraan wel draait heb je in elk geval 230V
- Meet eens over de 2 draden die naar de compressor gaan: staat daar wel 230V op? Zo ja dan is mogelijk de aanloop condensator, of de PTC of de overbelastings beveiliging hiervan defect. Zo nee dan heb je grote kans dat het relais op de print niet werkt of los zit.

Nog even weer het schema en bekabeling
 

Renet4150

  • #5
Weer een stap verder
Compressor krijgt toch stroom, maar valt weg bij het inschakelen van de beveiliging.
Nu nog twee opties over in mijn optiek.

1. de condensator is stuk

2. compressor staat vast ( en hoop dus dat het optie 1 is)

René
 

Renet4150

  • #6
Helaas nog geen steek verder. Zwaardere condensator geprobeerd, klixon schakelt de compressor nog steeds uit, maar de compressor wordt wel wat warmer. ook de 2e ventilator draait.

Gaan van de week weer verder. Ben nu even afhankelijk van een derde, dus moet nog even wachten.

René
 

Kees kit

  • #7
De compressor zit vast , daardoor gaat de clixon eruit , als gevolg van de hoge stroom opname , is balen :oops:
 

Renet4150

  • #8
Dat wordt dus een nieuwe compressor.


René
 

Kees kit

  • #9
Bij deze toestellen wordt dat een compleet nieuwe onderbak , compressoren worden niet los vv , vraag de importeur naar een coulance regeling
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu