Bosch wfk 5010 koolborstels + motorhuis vervangen.

Romainbakker

  • #1
Goedenavond,

Ik heb de koolborstels vervangen van een siemens motor, waarbij het noodzakelijk was het motorhuis ook te vervangen, gezien er geen losse module te koop was.
Het demonteren en monteren leverde eigenlijk geen problemen op, totdat ik de stekker erin heb gedaan en het programma gestart heb, toen merkte ik dat wanneer de motor wordt aangestuurd hij op zeer hoge toeren draaide iets wat normaal alleen met centrifugeren gebeurt.
In ieder geval draaide hij weer, ik begreep dat er iets niet goed was dus heb ik de motor weer gedemonteerd, en heb toen eerst heel veel discussies op fora gelezen zoals deze.
maar echt een antwoord kon ik niet vinden voor mijn probleem, ik heb op een gegeven moment het magneet gedeelte omgedraaid omdat ik die misschien verkeerd om gemonteerd had, waardoor de drie aansluit pennetjes die aan beide kanten zitten precies aan de andere kant krijg.
Ik heb toen de motor weer in elkaar gezet en hem weer getest, nu dacht ik dat het beter was geworden, want hij deed nu netjes langzaam opstarten, iets wat vertrouwder klonk als je net een was begint.
Maar nu was het probleem dat als hij dus begon te draaien dat hij (de motor) eerst langzaam opgang komt en dan stopt en nog twee korte stootjes geeft, iets wat ik ook nog nooit had gehoord of gemerkt.
Ik heb daarna het e.e.a. gelezen over de tacho, en die zit inderdaad op mijn nieuwe motorhuis maar niet hetzelfde als mijn oude motorhuis.
Hier zit echt een spoel om de as vlak bij het toplager, en een soort bruine keerring.
Ik weet echt net meer wat ik nu nog kan doen, en hoop dat er hier een aantal lampjes gaan branden, heb ik nou toch het verkeerde motorhuis gekregen?
Het past allemaal perfect en lijkt spreken op de oude maar alleen die tacho zit me dwars dat is niet helemaal het zelfde.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes Romain.
 

Udding

  • #2
Bij toeval was ik was ik gisteren bij een buurman die een soortgelijk probleem had een half jaar geleden.
Zijn de nummers van het moterhuis exact gelijk? en hij had het over een paar stippen/puntjes op het moterhuis.
Wanneer daar verschil in zit ten opzichte van de oude dan heb je een verkeerd moterhuis gekregen denk ik.
er zit een spoel op die iets met toerenterugkoppeling doet??

Zelf geen ervaring mee.
 

Romainbakker

  • #3
Dit is inderdaad vermoedelijk het probleem, maar het oude motorhuis is nergens te vinden ik denk dat het veroudert is, en nu alleen deze universele te krijgen is voor dit type.

En ja er zit nu een spoel in de witte koolstofmodule, daar komt de as in te draaien.
Ik denk dat dat de tacho is, en die bruine soort ring/keerring die om de spoelas heen zit gelijk achter het lager, die draait in die tacho spoel.

erg ingewikkeld allemaal zo, ik ga proberen een paar mooie foto's te maken.

En oja de nummers van de twee motorhuizen kloppen volgens mij inderdaad niet.

Misschien had ik toch beter voor een nog goedkopere manier moeten kiezen en alleen de borstels proberen te vervangen in het oude motorhuis, maar dit werd afgeraden ook op dit forum, omdat die borstels zachter zouden zijn. :(
 

Romainbakker

  • #4
Het is gewoon de verkeerde, dus die ga ik morgen meteen terug brengen, want de leverancier zei dat dit de goeie was maar nu ik goed heb gekeken zie ik dat het verkeerd gegaan is, niet mijn fout...



deze had ik besteld.



en deze heb ik gekregen helaas pindakaas.





nummers kloppen ook niet , duidelijk dus bedankt toch voor de hulp en misschien tot een volgende keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu