Storing miele W933, lampje hoofdwas knippert

Erwin25

  • #1
Beste medeklussers en probleemoplossers

Ik heb een miele wasmachine W933 uit 1995. Was toen het topmodel met tiptoetsen.
Wasmachine heeft sinds een paar maanden dat regelmatig het lampje knippert van de hoofdwas en dan wordt hij niet warm.
Na 1 of meerdere keren opnieuw opstarten van het was-programma doet hij het weer, maar het komt bijv. na een paar weken weer terug.

Enig idee wat dit is en wat ik eraan kan doen?
Het alternatief is een nieuwe machine kopen, maar dit is de eerste storing in 16 jaar en machine werkt verder als nieuw (afgezien van dit probleem natuurlijk).

Alvast bedankt voor degenen die de moeite nemen om zich hierin te verdiepen.

Groeten Erwin
 

HarryO

  • #2
Als het hoofdwas lampje brand/knippert is er een probleem met het verwarming circuit.

- element defect,
- relais niet goed vast,
- relais defect,
- NTC defect,
- slechte verbinding in de stekkers,
- defecte droogkook beveiliging,
- kabel breuk.

Begin met de controle van de bekabeling en dan met name de stekkers op het element.
Haal het relais los en zet deze weer terug.
Ik weet zo niet of de machine 1 element en 1 relais heeft of dat het er 2 zijn.
Zie schema onder in de machine.

Aan een nieuwe machine ben je nog niet toe...
 

Erwin25

  • #3
Ik heb gisteravond alles doorgemeten. Elementen zin goed, ik meet 9 ohm per stuk. NTC meet 14 Kohm rond de 20 gr. En is dus ook in orde. Relais schakelde wel, maar is volgens mij de onbetrouwbare schakel waardoor deze storing af en toe optreed. Uk weet nu waar alles zit, als de storing weer voordoet ga ik eerst het relais meten. Bedankt voor het meedenken. Erwin
 

Erwin25

  • #4
Weet er iemand of je de machine kan laten draaien zonder dat hij water gaat vullen. Als ik ervoor lig om te meten dan golft het water eruit. Dat is natuurlijkniet zo veilig als ik de bedrading lig door te meten. Kan er iets overbrugd worden? Maar de machine wacht tot waterniveau bereikt is, dus kraan dichtzetten is geen oplossing
 

HarryO

  • #5
Ik weet dat het kan met een bepaalde toetsen combinatie, je kunt dan door het gehele programma gaan.
Ik weet alleen niet welke....

Wat je wel kunt doen is de machine iets water laten nemen (met een droge machine gaat je verwarmings element in rook op).
Trek de slang van de prestostaat los en doe er een los slangetje aan.
Zet de machine aan en laat hem iets water nemen.
Blaas zachtjes in het slangetje tot dat je een klik hoort. Je heb nu het eerste water nivo nagebootst. Sluit het slangetje af en je kunt testen. :D

Ook nu loop je nog wel kans op sputters maar wel minder.
De test methode van Miele met water is een speciale deur met een scharnier die in de sleufgaten naast het manchet valt en vast gezet word met een band/elastiek.
 

Erwin25

  • #6
Harry,
wederom bedankt voor het meedenken
vrgr erwin
 

Hengbersen

  • #7
Hallo,
Ik had dezelfde storing aan onze Miele W933. Bij onze machine zat er een breuk in een van de draden van de ntc naar de besturingsprint. De breuk zat onder het trekbandje van de draadbundel net boven het relais. Tevens was de andere draad van de ntc en de aarddraad bijna midden door.
Alle drie draden gerepareerd en de machine was weer in orde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu