Was blijft stinken

Geus

  • #1
Ik had tot 2,5 jaar geleden een 25 jaar oude wasmachine, weet het merk niet meer. Waste altijd alles op 40 graden met vloeibaar wasmiddel in een bolletje en wasverzachter. Nooit geen problemen, altijd fris. Kon het na het wassen rustig een halve dag in de machine laten zitten; nog steeds fris.

Toen vanuit energiebesparing een nieuwe Zanussi aangeschaft en vrij snel stinkende, muffe was. Op aanraden van de witgoedboer machinereiniger gaan gebruiken en mijn handdoeken standaard op de kookwas gaan doen om de boel schoon te houden. Resultaat bleef mager.

Een half jaar geleden na bliksemschade de Zanussi afgevoerd en besloten voor kwaliteit te gaan: een Miele Primavera W3121. Echter na een poosje weer stinkende, muffe was. Weer machinereiniger gebruikt, de sodamethode toegepast, maar het blijft ellende. Had ik gewoon maar mijn hele oude wasmachine gehouden...

Wat doe ik verkeerd?
 

Geus

  • #3
Ik lees dat 1 eetlepel wasmiddel genoeg is, dat is nieuws. Dat komt in ieder geval niet overeen met het advies van de wasmiddelproducenten.
Dat is dan ook het enige wat ik volgens mij verkeerd heb gedaan. Een kookwas draaide ik al elke 14 dagen.
Hoe zit het met het gebruik van wasverzachter?
 

HarryO

  • #4
Wasverzachter alleen gebruiken als je geen droger gebruikt.
Bij gebruik van een droger geeft wasverzachter hier weer een kans op problemen.
 

Geus

  • #5
Oké, maar wasverzachter kan je verder gewoon gebruiken in de aanbevolen hoeveelheden? Draagt dat bij aan de grijze smurrie?
 

Geus

  • #6
Uiteindelijk er een monteur bij gehad. Deze constateerde dat de (twee dagen stilstaande) machine perfect schoon was en niet geurde. Een poosje met hem gesproken en de enige mogelijkheid die overbleef was de combinatie wasmiddel/ wasverzachter. Hij had eerder een paar van dit soort klachten gehad en begon het idee te krijgen dat bepaalde combinaties gaan stinken. En inderdaad, nieuw merk wasmiddel (poeder dit keer) en -verzachter gekocht. Perfect frisse was!
 

Blondvrouwtje

  • #7
Eén keer in de maand heet wasprogramma gebruiken zonder wasmiddel, hopelijk krijg je hiermee alle vette restanten uit je machine die voor die onaangename geur zorgen. Energie zuinig wassen heeft ook zo zijn nadelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu