Marynen CMF 7200 Vision neemt geen water

Robertoo

  • #1
Mijn Marynen wasmachine (CMF 7200 Vision, meer dan 7 jaar oud) neemt sinds enkele maanden geen water bij programma's 1 t/m 8. Als ik op programma 9, 10 of 11 begin neemt hij wel water (prog 12 en 13 is centrifugeren en afpompen).
Uitgeprobeerd: water laten nemen op prog. #9 en nadat de watertoevoer stopt op prog #1 gezet. Het gaat goed met prog #1, totdat water wordt afgepompt en opnieuw water moet worden ingenomen, dan stopt het dus weer.
Er zitten twee niveauregelaars in de machine (pressostaten). Is er één misschien voor progs 1 t/m 8 en de andere voor 9 t/m 11. Zodat er dus mogelijk een van de regelaars stuk is?
Doorblazen van beide pressostaatslangetjes had geen effect.
Wij wassen eigenlijk altijd op lage temperatuur en met een vloeibaar wasmiddel.
 

Robertoo

  • #2
Aanvullende gegevens:
Marynen CMF 7200 Vision, Type P6297343, Prod.no. 914780519/00, Serienr. 739 00203.
 

HarryO

  • #3
Voor programma 2 en 9 word het zelfde inlaat ventiel ( hoofdwas ) gebruikt.
Alleen bij programma 1 en 6 word het voorwas inlaat ventiel gebruikt.
De 2de prestostaat is volgens mij voor de halve was selectie, dus minder water.
Kies eens voor programma 1 of 2 met ingedrukte halve was knop, wat gebeurt er dan?
 

Robertoo

  • #4
Maakt geen verschil:
Halve-wasknop uit: prog #2 geen water, prog#9 wel water.
Halve-wasknop in: prog #2 geen water, prog#9 wel water.

Zou het een elektrisch probleem kunnen zijn? Dwz prog #2 krijgt niet het signaal dat er water nodig is, of stuurt de waterklep niet aan?
In dat geval zou een elektrisch bedradingsschema handig zijn en dat heb ik helaas niet kunnen vinden.
 

HarryO

  • #5
Zijn beide prestostaten identiek?
Kun je een foto maken van beide prestostaten waarbij de aansluitnummers goed zichtbaar zijn en deze plaatsen.
Wat is het nummer wat op de klok staat en maak hier evt ook een foto van.
Heb geen documentatie van Marynen maar wel van AEG/Electrolux en mogelijk komt de CMF 7200 ook al uit deze stal.
 

Robertoo

  • #6
Beide pressostaten lijken wat vorm betreft identiek, alleen de elektrische aansluiting is anders. Klok T75 type 2000 H2. Overigens als ik zachtjes door het pijpje blaas, schakelen beide pressostaten ("klik-klak"). Zie ook foto's.
De bovenste pressostaat zit in de machine links van de andere. 'Rechts', 'links', 'voor' en 'achter' (bestandsnaam foto's) is ten opzichte van de voorzijde van de machine. Bij de foto van het typeplaatje van de klok had ik een stekkertje los gemaakt (zat in de weg).


 

HarryO

  • #7
Ik kan geen documentatie vinden.
Als je op de prestostaat blaast heeft deze dan 1 schakel nivo, dus maar 1 klik of hoor je bij harder blazen ook nog een 2de klik?
Indien 1 klik dan heeft iedere prestostaat een eigen nivo en is de ene voor "hoog" en de andere voor "laag" water.
Ik kan zonder schema niet veel voor je doen.
Advies: Probeer bij de klanten service van Marijnen (0172-468 300) een schema te krijgen in .pdf vorm en zet deze op een lokatie waar we bij kunnen.
 

HarryO

  • #8
Aanvulling, heb mogelijk toch een schema van een ander model.
Hoeveel draden zijn er aangesloten op de prestostaten?
Kun je een foto maken van beide prestostaten met gemonteerde kabels en de aansluit nummers leesbaar.
 

Robertoo

  • #9
Beide pressostaten 'klikken' twee keer als je er hard genoeg in blaast.
Ze hebben allebei dezelfde aansluitnummering, zie foto.
Hieronder foto's van beide aangesloten pressostaten. Nummers staan erbij maar bij enkele twijfel ik welk nummer geldt.
Rechter pressostaat met nummering:

Linker pressostaat aangesloten (5 kabeltjes):

Rechter pressostaat aangesloten (5 kabeltjes. nr 12 heeft geen kabeltje):
 

HarryO

  • #10
Linker prestostaat is laag en hoog nivo.
Geen water: 11 en 12 gesloten. Als het lage nivo is bereikt worden dit 11 en 14.
Dit is het normale was nivo. De machine gaat dan draaien en verwarmen.
Geen of laag nivo: 31 en 32 gesloten. Bij hoog nivo gaat deze open.
Hoog nivo is tijdens een gedeelte van het spoel programma.
Rechter prestostaat is verwarming en overstroom beveiliging.
Bij veel te hoog water gaat 11 en 14 dicht, de pomp gaat dan draaien.
Bij juiste hoogte worden 24 en 21 gesloten zodat de verwarming gebruikt kan worden. 26 is ook 21, is intern doorverbonden.
Controleer of het contact 11 en 12 op de linker prestostaat wel gesloten is.

Mogelijk gebruikt het wol programma (=9) het hoge nivo en neemt deze dus wel water. Als 11 en 12 wel gesloten zijn dan blijft er alleen een kabel breuk of defecte klok over. Zonder schema kom je hier niet zo 1-2-3 uit.
 

Robertoo

  • #11
Heel erg bedankt. Ik zal de schakelaars controleren en nagaan of er een kabelbreuk is. Zoniet dan neem ik contact op met Marynen of een ander servicepunt. Ik zal eventuele nieuwe info hier melden.
 

Robertoo

  • #12
Het is alweer even geleden, maar het probleem is nog precies hetzelfde.
Schakelpunten en kabels van linker pressostaat gecontroleerd, doet precies als door Harry0 omschreven dus zou in orde moeten zijn. Blijft over de schakelklok.
Hoe kan ik de klok het beste demonteren?

Marynen CMF 7200 Vision, Type P6297343, Prod.no. 914780519/00, Serienr. 739 00203.
 

HarryO

  • #13
Heb intussen435401 een Service manual voor je gevonden.
Hier staat het schema, de kabelboom en tijd/programma tabel in.
 

Robertoo

  • #14
@HarryO. Hartelijk dank. Ik vraag me af of een nieuwe klok het probleem zal verhelpen. Kost EUR 100+ zonder zeker te zijn dat het daarmee opgelost is. Ook gezien de leeftijd van de machine misschien beter om toch maar een nieuwe te kopen. In ieder geval heel erg bedankt voor al je deskundige adviezen. Ik heb het een en ander geleerd.
 

HarryO

  • #15
Aan de hand van de schakel tabel en het schema kun je nog uitzoeken waarom hij geen water neemt. Je weet dan zeker of het de klok is of toch iets anders zoals een simpele draadbreuk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu