Wasmachine tikt/ratelt heel hard alleen bij 1200 toeren

Vrij001

  • #1
Hallo, mijn Whirlpool awo 6226 tikt/ratelt de laatste tijd erg hard, alleen tijdens 1200 rpm centrifugeren. Wat heb ik al gedaan?! Gecontroleerd of er niks tussen trommel en kuip zit,schokbrekers/trekveren gecontroleerd,gekeken of machine stabiel staat + waterpas,multieriem gecontroleerd,motortje laten draaien zonder de multieriem,buitenste lager gecontroleerd,afdichting van buitenste lager geopend en gekeken of er nog mooi vet in zit,toen het lagertje wat nieuw vet gegeven maar de wasmachine blijft ratelen/tikken tijdens 1200 toeren centrifugeren. Ik kan helaas alleen de trommel niet 1,2,3 uit de kuip halen om het voorste lager te checken (ik neem aan dat er nog een lager zit). Morgen zal ik alleen nog kijken of ik de contragewichten iets meer kan aandraaien. Als dat ook niet helpt ben ik ten einde raad en zal er een nieuwe moeten komen. Hebben jullie nog tips?? gr bob
 

HarryO

  • #2
Voel je speling tussen trommel en kuip? Zo niet dan is de kans op lagers vrij klein en zit er toch wat tussen trommel en kuip.

Heeft deze machine een kunststof of metalen kuip?
Indien kunststof dan heb je een zeer grote kans dat de kuip niet uit elkaar kan, dat de trommel er niet uit kan en dus het lager niet vervangen kan worden.
Bij de kunststof kuipen die uit elkaar kunnen zie je schroefjes of klemmen zitten, bij de andere modellen een las/lijm naad.
 

Vrij001

  • #3
Hoi harry, heb de lagerspeling al gecheckt= ok . Ook geen rare geluiden als ik de trommel een zwieper geef. Heb al gekeken of er niks in de trommel steekt wat de kuip kan raken. Heb daarvoor het verwarmingselement gedemonteerd en de trommel rondgedraaid maar ik zie niks. Het is idd een plastic kuip en zit met klemmen vast,zal dus een drama worden om dat ding te demonteren. Vind het toch vreemd ,lager gromt niet en er zit vet zat in,alleen dus het buitenste lager kan ik optisch beoordelen.
 

Evantveer

  • #4
Hoi, Ik heb een soort gelijk probleem met een LG. Na complete demontage van de machine ben ik erachter gekomen het trommelkruis is gebroken.
Om hier bij te komen moet je wel e gehele machine uit elkaar halen, de twee kuipdelen verwijderen (aannemende dat de kuip uit twee delen bestaat) en de trommel van de kuip verwijderen.
 

Vrij001

  • #5
Thanx voor de reacties. Ik heb de hele wasmachine al open gehad,behalve de trommel gedemonteerd want deze zit in een plastic kuip. Ik heb alles al geprobeerd. Hij blijft ratelen/tikken bij 1200 rpm.Maar effe voor de duidelijkheid!!!! Als de achterkant open is,dan zie je de poelie zitten ,deze zit op je as gemonteerd die weer aan je kruis zit. Als je kruis gebroken is,kan je dit alleen met je ogen waarnemen als je de trommel demonteert??? Dit kun je dus niet zien vanaf de achterkant??? Trommel demonteren wordt lastig want het schijnt bijna onmogelijk te zijn om de trommel van de kuip te scheiden bij dit type.
 

Vrij001

  • #6
Als het,het kruis is dan wordt het een andere machine want zo'n kruis is volgens mij niet los leverbaar. Heb op div. onderdelen sites gekeken maar er is geen los kruis of trommel/kruis leverbaar volgens mij??!! Wordt dus de knip trekken :cry:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu