Ratelend/Bonkend geluid AEG Lavatherm 530 II

Mastah

  • #1


Hallo,

Wij hebben een tweedehandse Lavatherm 530 en deze maakt sinds kort een ratelend/tikken (soms bonkend) geluid terwijl deze voorheen veel stiller klonk.

Ook bonkt hij soms vrij luid tussen het ratelen door.
(wij denken dat er misschien iets tussen is geschoten indien dit mogelijk is ? Al verklaart dit het bonken mischien niet)

Hij droogt wel normaal en hij kan ook de programma`s normaal afwerken. Het rooster rechts onderin wordt altijd goed schoongemaakt. Wel is de stof die hierin zit meestal vochtig (hoort wellicht zo?)

Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan al droogde hij de laatste tijd wel minder goed dan voorheen.

Hopende op een reactie of een antwoord of het echt het einde van de droger is of dat het misschien door ons zelf of een witgoed reparateur gemaakt kan worden.

Indien jullie meer informatie over iets nodig hebben hoor ik het wel.

In afwachting op jullie reactie.
 

Mastah

  • #2
Heeft echt niemand een idee waar dit spoeltje voor dient ?
Of dat het te repareren is ?
Of dat de droger gewoon vervangen moet worden nu ?

Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben.
 

HarryO

  • #3
In de topic van de 4de heb jij het niet over dit witte spoeltje...

De witte spoel is het span wiel wat op het korte stukje as hoort te zitten.
Deze is er blijkbaar afgelopen, de trommel staat nu dus stil.

Wat is de zwarte draad die om de motor as heen gedraaid is?
Tevens horen de gele en blauwe draad niet zo dicht bij de as te zitten.
Blijkbaar heeft de snaar een deel van de bedrading mee getrokken.

Zet het span wiel terug, er hoort een borg ringetje op de as te zitten.
Het spanwiel hoort netjes op de as te draaien en niet te veel speling te hebben op de as.
Werk de bedrading netjes weg.
De snaar en span wiel horen geplaats te zijn volgens deze tekening.



Is een iets ander model met open gewerkt ventilator huis maar wel geeft wel duidelijk de plaatsing van snaar en spanwiel.
 

Mastah

  • #4
Dat klopt op de 4e had ik hem nog niet opgemaakt en functioneerd hij nog.
Op dit moment niet meer.

Het witte wieltje kan ik weer op die korte as zetten. Alleen is de borging niet meer aanwezig.
Ook is dat zwarte draadje wat je ziet een stuk van het rubber van de snaar deze is uitgedroogd zo te zien en moet denk ik vervangen worden.

Op het moment dat ik het wieltje en de snaar erop zet dan staat er spanning op alleen loopt hij niet over de groef in de trommel waar in mijn ogen hij altijd gelopen heeft ? Het lijkt alsof hij aan het einde van het korte stangetje hoort te zitten of nog verder waar helemaal geen stangetje zit ?

Heeft het zin om hier een witgoed reparateur langs te laten sturen ? Of zal deze mij mede delen dat het einde verhaal is ?
 

HarryO

  • #5
De snaar loopt niet in de groef van de trommel, deze groef is de geleider strook voor de vochtigheids meting. Zie je ergens tussen machine en trommel een borsteltje/veerje op de trommel drukken? Zo jan dan zit deze denk ik in de groef.

Je kunt zien waar de snaar op de trommel hoort te zitten, hier zit geen of minder stof en is het metaal meestal iets glanzender dan de rest.
Het wieltje zit zo dicht mogelijk tegen de motor aan.

Voor het vervangen van de snaar moet de achterkant los, staat in meerdere topics op deze site beschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu