Spaanplaat panelen voor kastje in badkamer ?

Koala

  • #1
Beste klussers,

Ik wil een opbergkast maken voor op de badkamer. Het moet een soort hangende kast worden met een liftdeur of klepdeur boven de wasmachine en droger. De bovenkant van de wasmachine en droger blijven beschikbaar als werkblad en de kast met alle wasmiddelen e.d. zweeft erboven. Klepdeur zodat deze open kan blijven staan zonder je hoofd te stoten.

Omdat ik geen tijd wil steken in schuren en verven wil ik het kastje maken uit gemelamineerde spaanplaat. Randen afwerken met strijkband.

Nu maak ik me een beetje zorgen over de inwerking van vocht op de spaanplaat. Door de melamine laag lijkt me vocht op het vlak niet zo ernstig, maar de kopse kanten zijn wel gevoelig.

Hoe werk ik deze het beste af ?
Alleen strijkband lijkt me niet voldoende.

Of is het niet verstandig om een dergelijke kast in een vochtige ruimte van gemelamineerde spaanplaat te maken ?



Vast bedankt.
 

Xr8

  • #2
Denk dat je laatste zin wel een is om aan te raden.

Succes.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Op de randen kan er vocht in het spaanplaat komen. Daar kwam ik achter nadat ik dat soort planken een jaartje in de schuur had staan :roll:
 

Koala

  • #4
En als ik nu de kopse kanten eerst 1 of 2x met verf insop ?
 

Xr8

  • #5
Voor aanrechtbladen is er wel speciaal spul te krijgen. Het blijft niet echt een gelukkige keuze in een badkamer is mijn mening.

Succes.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Kopse kanten schilderen heeft geen zin, want de randen die geplastificeerd zijn, komt al vocht in, zoals ik al zei...

Gebruik gewoon materiaal wat bedoeld is voor de toepassing.
 

Koala

  • #7
Wat voor materiaal raadt je aan ?
MDF is ook niet bepaald vochtbestendig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Er is vochtbestendig MDF, maar ik zou kiezen voor watervast multiplex of een massieve houtsoort, zoals hardhout of geïmpregneerd zachthout.

Edit: In Zelf tv meubel voor badkamer maken is een kastje gemaakt van normaal MDF :?:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu