AEG lavamat 4.0-W zeepbakje gesmolten / te heet

Tjerko

  • #1
Hallo,

Ik heb een AEG lavamat 4.0-W (PNC 914 001 350 00) die na een normale wasbeurt op 70°C in het inweekprogramma stond. Hij is dus "doorgeschoten". Ook is het klepje van het zeepbakje ernstig vervormd; het is duidelijk te warm geweest.
Ik heb op verschillende websites gelezen, dat dan het water te heet is geweest; het water heeft gekookt, waarbij de waterdamp via het zeepbakje ontsnapt.

Ik heb geen foutcode gezien. De NTC (temperatuurmeting) is ongeveer 10,7 kOhm, en de "potmeter" voor de temperatuurinstelling met aansluitingen 0-1-2-3-4 geeft het volgende resultaat:
Code:
<i>
</i>  0 °C alles open
 30 °C 0-1 &#40;0 en 1 doorverbonden&#41;
 45 °C 0-1-2
 60 °C 0-  2
  E °C 0-1-2-3
 70 °C 0-1-  3 
 80 °C 0-    3
 90 °C 0-    3-4
Dit zou allemaal goed kunnen zijn; het lijken mij normale waarden. Kan iemand dit bevestigen, of kan iemand aangeven wat ik nog zou kunnen controleren ? De machine is 14 jaar oud, dus de schakelklok (met stuurprint) vervangen lijkt mij niet meer rendabel.
 

HarryO

  • #2
Ik denk dat het relais voor het element is blijven hangen.
Sluit alles weer aan, kies voor de laagste temperatuur en meet of er direct 230V op het element komt te staan.
Zo jan dan blijft het relais hangen.
 

Tjerko

  • #3
Ik heb van AEG vernomen dat schakelklok met print niet meer leverbaar is. AEG zegt ook dat thermostaat en NTC OK lijken. Zelf had ik het contact van het kleine relais (Schrack RE030036) ook al gemeten met ohmmeter en deze stond open. Dit zegt natuurlijk niet alles; het kleven van contacten is willekeurig. Ik zou er nu graag een nieuw relais in zetten (paar euro kun je altijd avonturieren), want ik vindt het ook de meest logische verklaring.
Alleen; hoe / waar kom ik aan zo'n relais ?
 

HarryO

  • #4
Informeer bij Conrad
 

HarryO

  • #5
RE030036 staat voor 36VDC 8A

DSASW0070325.pdf Datasheet waar dit relais in staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu