Waterleidingen met electro soldeer, probleem of niet?

Jasper smit

  • #1
Beste klussers,

Ik heb eigenlijk best een lastig probleem... Ik heb al mijn waterleidingen gesoldeerd met electrosoldeer (lood/tin 60/40 of 40/60) dit werd me geadviseerd door iemand van wie ik normaliter dit soort adviezen klakkeloos aanneem!!!

Echter knaagt het al een tijdje aan mijn onderbuikgevoel.

Een drinkwaterleiding soldeer je met soldeer voor drinkwaterleiding, electro soldeer je met electrosoldeer. Dat is mijn mening, maar toch ben ik tegen mijn eigen mening ingegaagn en zijn nu zowat alle leidingen gesoldeerd met deze electro soldeer...

Wat kan er gebeuren (lood vergiftigd, maarja die 10 solderingkjes zijn stukken minder als loden leidingen van vroeger). Warm en koud water? kunnen er lekker optreden in de tijd??? Nu ligt alles nog open, dus alles vervangen is nu een boel werk, maar een stuk minder als alles al netjes weggewerkt is!!!

Wat is jullie advies? ik zit echt met de handen in het haar... Ben ik echt zo stom, of kan het wel (maar is het niet aan te raden!)

(waarom ligt deze elektrosoldeer eigenlijk in iedere bouwmarkt bij de koperen leidingen? en niet bij de elektrospullen?)
 

Geus

  • #2
Ik ben geen expert, maar geloof niet dat je er wakker van hoeft te liggen. De richtlijnen voor loodvrij solderen zijn pas een paar jaar oud, in verreweg de meeste huizen zijn dus nog loodhoudende verbindingen aanwezig.
Als je het echt netjes wilt doen, ga je vervangen. Maar als je de "ernst" van het probleem afweegt tegen de moeite en de kosten...
 

Monteur Bert

  • #3
Het z.g. elektro soldeer zoals jij dit noemt is altijd 60/40 (geweest).
Het is "gewoon" soldeer 60/40. Het eerste getal is het tin percentage.

Er is nu voor het solderen van printplaten e.d. loodvrij soldeer vanwege de schadelijke dampen die tijdens het solderen (smelten) vrijkomen.

Voor het solderen van koperen drinkwaterleidingen is voor zover mij bekend altijd (3 mm dik) tin 60/40 toegepast.
Maar tegenwoordig weet je het nooit.
Dan moet je ook geen koper toepassen want koperoxide is ook vergif....

In mijn woning is alles met 60/40 gesoldeerd en pas het zonodig nog steeds toe. Neen, ik zou mij geen zorgen maken en in mijn eventuele nieuwbouw zo weer toepassen.
Succes met de bouw, Bert.
 

Kempenaer

  • #4
"vroeger" soldeerden we koperen waterleiding en hun messing fittingen altijd met soldeerdraad van c.a 5mm dik, met een lood-tin verhouding van 50/50.
Soms, bij gebrek aan, gebruikten we ook wel zinksoldeer met een 40% tin en 60% lood verhouding.
Het soldeernaadje aan de binnenkant van de koperen leiding is miniem van afmeting, en er vormt zich snel een beschermend laagje corosie op.
U hoeft zich absoluut geen zorgen te maken. :wink:
 

Jasper smit

  • #5
Gelukkig, daar ben ik blij om!

Weer een hele geruststelling, dat ik alles lekker kan laten liggen!!! (inmiddels zit het ook al onder de vloer weggewerkt dus :wink: )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu