Beter idee voor deze afvoer opzet?

Chem

  • #1
Onze oude keuken was een hoekkeuken tegen de muur aan. De afvoer liep dan ook tot 'enkelhoogte' en onder de keuken via de badkamer weg.

Zie:


Links zie je de afvoer van de wasbak in de badkamer, rechts de oude afvoer van de keuken. Aan de andere kant zit dat als volgt:


Ik zou normaliter gewoon een 90º hoek naar beneden doen, de houten balk van een gat voorzien en daarmee dus onder de balkenlaag komen (zie de rode stippellijn ter illustratie). Verder op (ca 3m) zou het geheel naar boven komen om op het kookeiland aangesloten te worden (gootsteen & vaatwasser).

Echter, een 50mm 90º bocht is te diep, waardoor hij uit de muur zou steken. Ook met 40mm kom ik maar moeilijk uit, en ik kan geen 40mm hoekstuk op een 50mm pijp aansluiten voor zover ik weet.

De enige oplossing die ik nu zie is om in de badkamer het Y-stuk te vervangen, iets dieper te plaaten (dus verder van de muur af) en de afvoer van de wasbak ook opnieuw aan te leggen vanaf de staande pijp in de eerste afbeelding.
Echter, gaat er dan iets mis dan ben im de pineut want dan heb ik geen pijp meer om op verder te gaan, en moet de vloer open.

Wie heeft er een beter idee? Kan dit zonder problemen? De pijp zal dus altijd vol staan met water aangezien het hiermee een hele lang zwanehals is.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
SVP foto's plaatsen via klusidee omdat ze dan bij het onderwerp blijven en niet zo enorm groot zijn.

Foto's aangepast.
 

Millew

  • #3
Ik denk dat het een probleem gaat geven, omdat het water in die 3 meter buis eerst weer in beweging gezet moet worden voordat het gaat doorstromen. Voor een gootsteen hoeft dat niet zo'n probleem te zijn maar de vaatwasser zal het water niet direct kunnen kwijtraken.

Kan je de keukenafvoer niet in z'n geheel omleggen direct naar een hoofdafvoerbuis? Misschien kan je in de kruipruimte onder de badkamer komen om daar de keukenafvoer aan te sluiten.
 

Chem

  • #4
Dat kan op zich; er loopt een rioolbuis direct onder het toekomstige kookeiland.

Alleen, kan je dat zomaar openmaken? Het lijkt keramiek, ca 15cm breed en zwart en ligt horizontaal richting de straatkant.

Wat zou hierbij komen kijken, hoe heet zoiets?
 

Millew

  • #5
Als het van je eigen riool is en geen gescheiden hemelwaterafvoer dan zou je die kunnen gebruiken.
Zwarte buis is waarschijnlijk gietijzer. Maak er eens een kras in, dan is het beter herkenbaar.
Normaal gsproken kan je een kleine buis op een bestaande grote buis aansluiten met een zadelstuk. Bij PVC is dat een eenvoudig klusje, maar of dat met gres/keramiek of gietijzer ook zo is, weet ik niet. Dat zal de echte rioolexpert moeten kunnen vertellen.

Het is ien ieder geval een veel betere oplossing, dus de moeite waard om daar wat energie in te stoppen.
 

Chem

  • #6
Aha, een zadelstuk - ik heb dat even opgezocht en ben een stuk wijzer geworden.

Ik heb een kras in pijp gemaakt, en het blijft zwart; het lijkt dus geen zwart geschilderd keramiek.

Heeft iemand een idee hoe lang een loodgieter met zo'n klus bezig zou zijn? Een uur of 2?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu