AEG Lavamat 60300 warmt niet op

Debra

  • #1
Beste mensen,

Onze AEG Oko Lavamat 60300 (ca. 12 jaar oud) wast sinds een tijdje alleen nog maar koud. Ik zie diverse soortgelijke postings op dit en andere fora, maar geen oplossing.

Het verwarmingselement heb ik doorgemeten en is in orde (ca. 25 Ohm). De temperatuuropnemer naast het element is in orde (4-5 kOhm). Bij het starten van het programma (na het vullen en bevochtigen van het wasgoed) staat er twee keer even heel kort 220V op het element, daarna gaat de machine snel door met het werkelijke wasprogramma (een heel aantal keren links/rechts draaien). Dus de relais lijken me ook in orde.

Volgens mij moet het dus in de thermostaat zitten, of de bekabeling naar de thermostaat. De machine denkt namelijk al na 1 seconde dat het water warm genoeg is, zodra hij start te verwarmen. De thermostaat 'klikt' ook niet als je hem van koud naar 90C draait (dat ben ik van andere machines gewend, maar weet niet of dat bij deze machine ook zou moeten).

Heeft iemand daar ervaring mee, en/of een idee hoe ik dat kan checken?

Bij voorbaat dank.
 

Debra

  • #2
OK, ik zal zelf maar de oplossing posten voor het nageslacht.

Het bleek een kabelbreuk in de kabel naar de temperatuuropnemer. Dit is een NTC sensor die naast het verwarmingselement gemonteerd zit. Deze zit met een brede roze tweeaderige kabel vast op de print. Bij doormeten zat er een kabelbreuk vlak bij het element (which makes sense, want deze kabel beweegt al twaalf jaar met de trommel mee). Ik heb de kabel doorgehaald op een plek waar ik de beschadiging vermoedde, en toen met twee nieuwe kabelschoentjes van een paar dubbeltjes aan het NTC element vastgemaakt. Ik moest wel wat kabelbindertjes vervangen om de NTC kabel wat meer ruimte te geven.

Dit probleem onderzoek je als volgt:

- Haal de stekker uit het stopcontact.
- Neem de achterplaat los (stuk of 6 schroeven, dan de plaat met de vingers in de gaten omhoog tillen).
- Schroef de bovenplaat los (twee schroeven aan de achterkant, van onder de bovenplaat verwijderen, en dan de plaat met schuivende beweging naar voren verwijderen).
- Verwijder het bedieningspaneel:
* Trek het zeepbakje er met een ruk volledig uit.
* verwijder de schroeven rond de plek waar het zeepbakje het zeepbakje zat (er zit 1 schroef verzonken).
* verwijder de twee witte schroeven aan de linkerkant van het bedieningspaneel (zijkant machine).
* trek het bedieningspaneel nu los, en verwijder de kabels van de selectieknoppen (5 kabels, let even op waar de rode connector zit). Leg het paneel weg.
* verwijder de 4 schroeven rondom waarmee het metalen gedeelte van het bediengspaneel vast zit.
* je kunt nu het metalen gedeelte van het bedieningspaneel ook loswerken, waardoor je bij de hoofdprint linksboven in de machine kunt.

- Vervolgens trek je de roze brede tweeaderige kabel los van de bovengenoemde print linksboven in de machine (voorzichtig, de helft van de plastic connector van de roze kabel blijft zitten op de print). De kabel zit ongeveer midden op de print, en loopt vanaf de print met de kabelboom midden boven over de machine naar linksachter en dan naar beneden. De NTC zit achter en onder op de trommel.

- Te volgen stappen:
1) Meet de weerstand tussen de twee contacten van de zojuist losgemaakte roze tweeaderige kabel. Afhankelijk van de temperatuur moet deze ca. 5 kOhm zijn. Meet je de juiste weerstand dan is de NTC en de bekabeling in orde. Ga door naar stap 5.
2) Is de weerstand oneindig of veel hoger dan 5 kOhm, trek dan het andere uiteinde van de roze kabel los van het NTC element. De geelgroene aardkabel laat je met rust. Dit NTC element zit achter op de trommel, onderaan, en naast het verwarmingselement. De NTC is het kleine onderdeel van achter gezien rechts, links daarnaast zit het veel bredere verwarmingselement.
3) meet nu de weerstand van het NTC element dat op de trommel zit. Dit moet ca. 5 kOhm zijn; is het veel hoger of oneindig dan is de NTC kapot, deze kun je op de site van electrolux bestellen.
4) Is de weerstand van het NTC element OK, meet je de kabel door. Heb je een kabelbreuk, dan is het bestelnummer van de kabel 645 331 330, maar AEG/electrolux vertelde vandaag dat ze hem niet meer leveren. Je zult hem dan moeten vervangen door iets anders of inkorten zoals ik deed. Je kunt de kabel direct aan de NTC vastsolderen, of zoals ik kabelschoentjes gebruiken.
5) Is de NTC en de kabel in orde, haal je de kabels van het verwarmingselenment los en meet je de weerstand van het element. De geelgroene aarde kabel laat je met rust, De weerstand over het element moet ca. 25 Ohm zijn, is het veel hoger is het element kapot en moet je die op de bovengenoemde website bestellen.

Is zowel de bekabeling, de NTC en het verwarmingselement in orde, is er waarschijnlijk iets op de print kapot en kan ik je niet helpen.

Succes er maar mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu