AEG oko lavamat 86738 foutcode c4

Dennisvv123

  • #1
Goedemiddag, mijn wasmachine een aeg oko lavamat 86738 (pnc 914002080 ) geeft foutcode C4...iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb gezocht op internet maar C4 wordt net ff nergens genoemd...help?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is mij ook niet bekend.
Kunt u vermelden wat de machine wel en niet doet, misschien is het zonder code ook wel op te lossen.
 

Dennisvv123

  • #3
Zeker, de machine start. begint water te pakken em stopt soms daar, soms gaat hij wat verder, trommel draait en stopt dan. Ook pompen gaat goed er komt een flinke straal water uit op het moment dat hij begint te pompen. Alles lijkt gewoon te werken maar na een aantal seconden (soms meer soms minder) stopt hij en geeft foutcode c4, tevens knippert het spoelen lampje
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Centrifugeert de machine goed ?
 

Dennisvv123

  • #5
Dat durf ik niet te zeggen, voordat hij start met centrifugeren is de foutcode alweer opgetreden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik vermoed dat de koolborstels versleten zijn, bij minder dan 15 mm lengte moeten ze vervangen worden.
De koolborstels zitten in de achterkant van de motor, de motor er even uit halen is het handigste.
 

Dennisvv123

  • #7
Bedankt voor de tip. Ik ga ernaar kijken!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb de code gekregen, C4 betekent een defecte triac, onderbroken circulatiepomp of kortsluiting circulatiepomp.
 

Dennisvv123

  • #9
Top! een echt antwoord. Ik vond het al zo vreemd dat een fabrikant een functie inbouwd in een wasmachine die aangeeft wat er mis is door een code , en vervolgens weet niemand wat die code betekent...

maargoed..Een triac? wat is dat?En hoe herken ik het? Ik ben geen wasmachine expert..
en de cirulatiepomp. is dat de pomp die ook het water afvoert? Kan je mij misschien nog een stukje op weg helpen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Gezien de antwoorden die u stelt lijkt het me beter er een monteur bij te halen, als er iets met een triac is heeft dat een oorzaak die niet altijd gemakkelijk te vinden is, een triac vervangen heeft geen zin als de oorzaak niet gevonden wordt.
 

Dennisvv123

  • #11
Dat is ook een oplossing :-) ik ben inderdaad geen monteur maar met een beetje logica (en een forum) kan een wasmachine toch niet zo ingewikkeld zijn lijkt mij..
Maargoed je hebt mijn originele vraag in ieder geval beantwoord!

Thanks!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu