Bosch wasmachine wast niet meer!! Pompt nog wel.

Marie-Louise

  • #1
Medeklussers,

Mijn Bosch wasmachine (+- 4 jaar oud) is tijdens wasprogramma gestopt en heeft waarsch. kortsluiting veroorzaakt. De aardlekschakelaar was er nl. uit evenals stop van de wasmachine.
Nu maakt de wasmachine nog wel geluiden als hij op afpompen wordt gezet, maar hij draait en wast niet meer. Geen foutmeldingen op het display (bij aanzetten centrifugeprogramma sprong timer van 12 minuten naar 1 minuut).

Toevallig ben ik een beetje handig en heb hem even opengemaakt, maar hier houdt het even op voor mij.. Zouden het de koolborstels of toch de printplaat kunnen zijn?? (Ik lees hier wel eens wat)

Wie helpt mij??

Groetjes,
Marie-Louise
 

Marie-Louise

  • #3
Bedankt voor je snelle reactie!!

Ik heb net nog even de buurman over de vloer gehad, hij wist van mijn probleem en wilde ook even kijken.
Volgens hem zijn het de koolborstels, die zijn +- 1 cm lang.
Mijn vragen zijn dan: hoe lang moeten koolborstels zijn, hoe lang horen ze mee te gaan en is dit makkelijk zelf te vervangen?
En waarom lag die stop eruit? Zou mijn probleem met die borstels verholpen zijn of kan er meer aan de hand zijn?

Alvast bedankt voor de reacties en groetjes,

Marie-Louise
 

Marie-Louise

  • #4
Nog een toevoeging aan mijn vorige bericht: heb helaas geen aankoopbewijs meer :oops: .. anders had ik wel gewoon een monteur gebeld; had zelfs garantie bijgekocht, meen ik me te herinneren.. :oops:

Groetjes,
Marie-Louise
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Plaats nieuwe koolborstels, die ene centimeter is te kort voor de koolborstels.
 

Marie-Louise

  • #6
Bedankt Jan, voor je reactie.

Deze week nog worden de koolborstels vervangen. Gelukkig krijg ik hierbij wel wat hulp, want het lijkt mij nog tamelijk ingewikkeld.

Ik houd jullie hier op het forum op de hoogte van het uiteindelijke resultaat.

Tot later en groetjes,
Marie-Louise
 

Hansken

  • #7
Koolborsteltjes controleren als volgt: eerst demonteren, vervolgens het slijtvlak controleren, glanzend oppervlak is ok, dof oppervlak is slecht.

De lengte van nieuwe koolborsteltjes is ca. 5 à 6 cm, 1cm is al vrij kort.

Let erop dat bij het plaatsen van nieuwe koolborsteltjes deze vrij kunnen glijden, desnoods een beetje versmallen door over schuurpapier te wrijven.
 

Marie-Louise

  • #8
Goedemorgen medeklussers,

Al eerste (nogmaals) bedankt voor alle tips en aanwijzingen.

Update:
gisteren het goede type koolborstel kunnen vinden en met behulp (veel hulp!) van mijn buurman na veel gepriegel op de goede plek bevestigd. Uiteindelijk motor niet eens verwijderd hiervoor.

Helaas bleek mijn wasmachine hieraan niet voldoende te hebben: hij doet het nog steeds niet..

Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Toch iets dat verband houdt met die gesprongen stop (zie mijn 1e bericht)?

Wie weet raad?

Groetjes,
Marie-Louise
 

Hansken

  • #9
Hey M-L,

Als het vervangen van de kooltjes (koolborsteltjes) geen oplossing geboden heeft dan vrees ik er voor dat de module (printplaat die de wasmachine aanstuurt) defect is. Controleer eerst voor alle zekerheid nog eens of je de koolborsteltjesgoed geplaatst hebt, het lijkt me inderdaad een bijna onmogelijke job om die te gaan plaatsen zonder dat de motor gedemonteerd wordt. Haal dus de motor toch es uit de machine en controleer of de kooltjes goed zitten en de elektrische aansluitingen ok zijn. Verder kan je ook even controleren of de weerstand van het toestel ok is. dit doe je best door een zaklamp in de trommel te leggen, het licht naar beneden laten schijnen, door de gaatjes van de trommen heen, zo kan je meestal zien of de elektrische aansluiting van de weerstand aan de voorzijde of achterzijde zit. Indien aan de voorzijde (meestal het geval) dan moet je het voorpaneel demonteren. Meet de weerstand uit met een ohmmeter door er eerst de aangesloten bedrading af te nemen. De weerstandswaarde moet ergens rond de 25 à 30 ohm bedragen. Een grote afwijking daarop duidt op een defecte weerstand. Is deze waarde echter ok, dan vrees ik dat de module defect is, en dat is een vrij dure component :(
 

Marie-Louise

  • #10
Bedankt Hansken, voor deze uitgebreide reactie!

Als mijn buurman vanavond weer thuis is, gaan we nog een keer proberen deze storing aan te pakken en iedere aanwijzing is welkom.

Nogmaals dank en ik houd jullie hier op de hoogte; ik hoop niet dat het een nieuwe wasmachine moet gaan worden.. :cry:

Groetjes,
Marie-Louise
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Even ter aanvulling: Hansken komt uit België, daar heet een verwarmingselement een weerstand. :wink:

Als u een koolborstel met houder hebt geplaatst is mogelijk het lipje dat de eigenlijke koolborstel vast houdt niet weggedrukt, de koolborstel komt niet vrij en de machine zal het niet doen.
 

Marie-Louise

  • #12
Update:
buurman is ziek, nog niet verder geklust aan wasmachine, helaas..
Wel alvast een multimeter gekocht.

Uiterlijk dit weekend klussen we verder of gaat 'ie (de wasmachine dan, niet de buurman) naar het grofvuil.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes,
Marie-Louise
 

Johnie

  • #13
De printplaat is stuk er zijn verbruikers stuk
eerst de verbruikers vernieuwen dan de printplaat anders moet je de print weder vernieuwen er zit g33n 5 jaar garantie op de motor of je moet 4 aparaten gekocht hebben van Bosch
 

Marie-Louise

  • #14
Bedankt voor alle reacties.

Inmiddels -met vertraging door ziekte- de weerstand gemeten: 26. Dus waarschijnlijk is het de printplaat zoals velen van jullie suggereerden.

Heeft iemand toevallig nog tips hoe je die printplaat het beste eruit kan halen? Thanks!

Groetjes,
Marie-Louise

PS 1 Wat wordt precies met verbruikers bedoeld?
PS 2 Geweldig handig, dt forum!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Verbruikers zijn onderdelen zoals de motor die aangestuurd worden via de printplaat.
 

Marie-Louise

  • #16
Dat dacht ik wel Jan, maar vond het tegelijk iets teveel voor de hand liggen..

Iemand nog tips over hoe de printplaat het beste te bereiken/verwijderen?
Dingen waar ik (ahum, :lol: mijn buurman) speciaal op moet letten?

Groetjes,
Marie-Louise

PS Geweldig dat er zoveel mensen 'meelezen', dat doe ik zelf ook graag op dit forum. Nu nog allemaal tips insturen.. :bedankt:
 

Johnie

  • #17
Op de printplaat zitten triac die verschillende onderdelen aansturen zoals waterinlaat ventiel .motor. verwarmingselement .deurslot.afvoerpomp.
ntc.aqtuator.
 

Storingsmonteur

  • #18
Heb ik het gemist of heb je het E en FD nummer nog niet vermeld.
Doe dit dan even, daar kunnen we misschien iets meer mee.
Kijk dan gelijk zelf ook even in de Bosch E-shop. Hier vind je ook de onderdelen tekening van het apparaat.
 

Marie-Louise

  • #19
Bedankt voor de tips!

Ik heb gevonden: Bosch WAE 32460 nl/01 en ga direct in die e-shop kijken!

Tot later en groetjes,

Marie-Louise
 

Marie-Louise

  • #20
Beste medeklussers,

Mijn wasmachineprobleem is opgelost: heb vanmiddag een nieuwe gekocht..; ik zag dat hele printplaat verhaal niet meer zo zitten :? ..

Bedankt voor alle tips! Ik weet nu in ieder geval dat je koolborstels ook kunt vervangen zonder de motor eruit te halen.

Tot slot: het is bij dit probleem niet gelukt, toch blijf ik erbij: :super: is een geweldig forum!

Groetjes,
Marie-Louise

PS De aankoopbon van deze nieuwe wasmachine zal ik goed bewaren, dat scheelt een hoop gedoe bij -onverhoopte- problemen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu