Hoover 1400 lagers stuk?

Edske

  • #1
De trommel van de hoover 1400 vision hd vhd 614z14 type f3e1maakt een schurend geluid tijdens het ronddraaien. bij een volle trommel is dit erger. ik denk de lagers, maar
1. hoe kan ik dat zien?
2. wat voor, hoe veel moet ik dan bestellen? (incl. ring?)
3. wie wil mij de werkvolgorde uitleggen met evt tips?

wil evt wel fotos plaatsen.
alvast bedankt.

gr
edske
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Draai de trommel met de hand rond, als de trommel ovaal ronddraait is waarschijnlijk het trommelkruis gebroken.
Als de trommel lawaai maakt tijdens het draaien maar hij blijft wel gewoon rond draaien dan zijn de lagers defect.

De werkvolgorde weet ik niet, die machines ken ik verder niet.
 

Edske

  • #3
Bedankt, de trommel draait normaal rond en er zit bv geen bh beugel in.
maar ik zag verschillende lagers voor de machine, stofdicht, waterdicht etc. welke moet ik hebben of moet ik een complete lagerset bestellen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U kunt het beste een complete set bestellen.
Controleer de as van de trommel op beschadiging voordat u lagers besteld, als de as beschadigd is helpt een nieuwe set misschien een half jaar en is dan weer defect.
Een nieuwe as of een trommel compleet met as is aan de prijzige kant.
 

Edske

  • #5
Bedankt, ik zal een set bestellen.
heb de motor los en als ik de trommel ronddraai, hoor ik een schurend geluid, dus dat moeten dan wel de lagers zijn toch?
maar.... hoe krijg ik die oude eruit? hebben jullie hier een handigheidje voor?
zie foto's.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De trommel bestaat uit twee helften, die moeten uit elkaar, daarna kunt u de trommel-as er uit halen en de lagers eruit tikken.
 

Edske

  • #7
Ok, dus als ik het goed begrijp moet de voorkant ook los?? of hoe is anders de trommel in tweeen gedeeld? sorry voor deze simpele vraag, maar het antwoord is voor mij wat lastiger....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dit is een kunststof kuip, die zit in het midden aan elkaar met schroeven, die twee helften moeten los van elkaar.
Meestal moet de deksel er af en kunt na loshalen van de bedrading van verwarming etc. de hele kuip eruit tillen en dan uit elkaar halen.
Maak een paar foto's hoe alles in elkaar zit, ook van de bedrading, dan kunt u alles nog eens terugkijken.
 

Edske

  • #9
Ok bedankt Jan, zal ik morgen aan beginnen, de werkdag was nu lang genoeg. Ik meld me wel weer.
 

Edske

  • #10
Kan iemand mij nu vertellen wat ik allemaal los moet maken, of dit voor een (weliswaar handige maar toch) particulier te doen is, en of de trommel waterdicht blijft na demontage.
heb een paar fotos toegevoegd. en maar weer bedankt voor de tips.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De kuip moet helemaal uit de machine gehaald worden, dat kan door de bovenplaat te verwijderen en de machine op z'n kant te leggen.
Eerst de schokdempers loshalen, anders kan de kuip er niet uit.

Daarna het aandrijfwiel loshalen en dat er af trekken.
De kuip zit in midden met schroeven aan elkaar, deze schroeven verwijderen en u kunt de twee helften uit elkaar halen.
Hierna kunt u de trommel uit de lagers tikken met een houten hamer, vervolgens de lagers en de afdichting eruit tikken.

Gebruik de originele set van de fabrikant, ook de afdichting van de trommel-as en de afdichting van de twee helften van de kuip dienen vervangen te worden, dat weten ze bij de onderdelenzaak ook.

Maak een paar foto's om de zaak weer correct te kunnen monteren bij twijfel hoe het ook al weer zat.
 

Edske

  • #12
Bedankt, ik heb dat ding pas 3 jaar, dat is toch wel erg snel vind ik. We hebben wel een gezin met kinderen, maar dan nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu