Trommel Whirlpool wasmachine klappert

Olleke

  • #1
Sinds enige tijd heeft onze wasmachine een naar mankement.

Alle programma's worden goed afgewerkt. Alleen tijdens het het wassen (dus water is ingelaten en de trommel gaat enige tijd linksom en rechtsom) krijgt de trommelmotor een puls (de ene keer weinig de andere keer veel) waardoor de trommel de bovenkant van de machine klapt. Daardoor springt de machine makkelijk een of meer centimeters naar voren. Het lijkt wel alsof de machine even op centrifugeren wil overgaan.
Bij het ene programma meer dan bij een ander programma.

Eerst dacht ik dat het de trommeldempers waren en die dus vervangen. Mis dus. Euvel niet opgelost. De motor ook verdacht, maar die heeft nieuwe borstels en de lagers zijn nog prima. Er is geen enkele lekkage te bespeuren.

Nu denk ik aan de timer. Als die klok nou eens versleten is en de contacten niet meer zo jofel, dan zou het zo maar kunnen gebeuren dat de motor rechtstreeks wordt aangestuurd. Die klap kan de motor niet direct verwerken en (actie = reactie) daardoor gaat de motor met trommel stuiteren.

Als het aan de klok ligt is dit dan te repareren of is het dan gewoon einde verhaal?

Ik verneem graag.

Olleke
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Kijk op het eind van de motor of de tachospoel nog wel op z'n plek zit, die dingen willen wel eens losraken.
 

Olleke

  • #3
Dank voor je snelle reactie. Ja een tachospoel. Voor de hand liggend. Niet bij stilgestaan dat zoiets er in kan zitten.

Het gaat om de Whirlpool:
Model AWM 6130-NL
Service No. 857061312000
Version 857061312000

Ik heb in het spareparts overzicht gekeken en ter plekke bij de motor, maar ik kan die tachospoel niet localiseren.

Kun je mij a.u.b. vertellen waar ik dat ding kan vinden?

Groet,
Olleke
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ze zitten in het deksel van de motor, op het einde, er lopen twee draadjes naar toe.
 

Olleke

  • #5
IK heb die motor eens goed bekeken. Naar mijn idee kan er weinig aan ontregeld raken want alles zit in het motorhuis ingesloten. Het kan geen kant op. Inderdaad gaan er twee draden naar toe, maar die zitten ingegoten. Met die motor kun je trouwens helemaal niets mee (geen lagers vervangen of zo); alles zit geklonken.

Het betreft de motor:

CESET; MCA 61/64 - 148/BKD0
4619 710 20531
1,65 A 360 Watt

twee vragen:
1. kan die tachospoel ervoor zorgen dat (bij defect) de motor steeds bij het starten even op hol slaat? en dit bij het ene programma wat vaker dan bij het andere?

2. Zou het vervangen van de motor het probleem oplossen?

Ik lees er graag over!

groetjes,
Olleke
 

Olleke

  • #6
Zoekend op dit forum kwam ik nog tegen dat het doormeten van de tachospoel ook een optie is. Dit heb ik gedaan. De motoras met de hand gedraaid. Daarmee mat ik ca. 0,5 volt. Harder draaien meer en uiteraard langzaam draaie minder.

Nogmaals, zo te zien zit alles op, in en rond de motor op zijn plek. Niets ligt los of rammelt De bedrading ziet er prima uit zonder beschadigingen o.i.d.

Op het display van de wasmachine zelf verschijnt geen storingscode.

Wie heeft er een idee?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Controleer de module op slechte contacten, eventueel de contacten doorsolderen, vooral de contacten waarvan de draden naar de motor lopen.
 

Olleke

  • #8
Dank je Jan.,

Kun je precieser zijn met wat je bedoelt? Wat bedoel je met module. Bedoel je de connector vanaf de motor?

Zelf krijg ik steeds meer de indruk dat de motor compleet met tacho de boosdoener is. Deel je die mening?

Overigens heb ik ook de koolborstels nagemeten. Die zijn beide nog 17/20 mm (vanwege de schuinte). Gemonteerd worden ze ca. 15 mm naar binnengedrukt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
De module is een printplaat waar o.a. de contacten op zitten en draden op aangesloten zijn, volg de draden en u komt vanzelf bij de module uit.
 

Ronald41

  • #10
Weet je ook zeker dat de koolborstels nog goed contact maken?

Zo niet dan kan het zijn dat de module (die normaal de spanning langzaam opvoert) vanwege niet draaien van de motor meer spanning gaat geven. Zodra de motor dan door vonkoverslag alsnog een stukje begint te draaien, en vervolgens de borstels goed contact maken, gaat de motor volgas draaien en later bijcorrigeren.

Dus ik zou eerst Jan's tip opvolgen en, als dat niet de oorzaak is, de koolborstels controleren cq vervangen.

Gr Ronald
 

Olleke

  • #11
Dank voor jullie reactie, Jan en Ronald.

Echter, die printplaat: waar vind ik die eigenlijk. bij en op de motor zie ik niks. of moet ik het in de richting van de klok gaan zoeken.

@ Ronald:
tja die twijfel over de borstels. Elders op het forum lees ik dat die minimaal 15 mm moeten zijn. Bij die van mij zijn ze net wat langer. en gemonteerd gaan ze zóver naar binnen dat ze maar een paar mm uitsteken. Dus zou ik zeggen: lang genoeg.

Of vermoed je dat de veerdruk - doordat de koolstaaf korter is geworden - te laag is geworden waardoor de borstels niet meer goed contact maken.?

Je redenering kan ik in ieder geval volgen.

Ik lees graag jullie antwoord.
 

Ronald41

  • #12
De module zit meestal recht achter het bedieningspaneel / de knoppen. Dus bovendeksel eraf en dan zie je m vanzelf zitten.

Als je geen ervaring hebt met printen en solderen zou ik er een handige buurman (ofzo) bij halen om te beoordelen en eventueel opnieuw te solderen.

Met totale lengte van 17 mm koolborstels zit je volgens mij op t randje!

Je zou s kunnen kijken of je er veel vonken ziet tijdens het draaien. Zo ja: Dan direct vervangen.

Groeten Ronald.
 

Olleke

  • #13
Beste mensen, bedankt voor jullie adviezen.

Ik heb alles uitgezocht. De module ziet er prima uit (aan de buitenzijde dan, of de componenten hun werk willen doen is vraag 2). De aansluitingen zijn in orde, doorgemeten.

de koolborstels heb ik vervangen door nieuwe. Blijkt dat de lengte ervan net iets langer zijn dan van de oude. Mis. Het werkt niet.

Vervolgens blijkt nu ook dat de water-inlaatklep defect is. De machine is 10 jaar oud inmiddels en alle componenten gaan het opgeven. Ik ook. De patient heb ik dichtgenaaid, de portemonnee geopend en er staat nu een nieuwe LG met Direct Drive te zoemen. Iedereen weer blij want de berg was werd een klimwand.

Allemaal hartelijk dank voor de inbreng. en tot de volgende keer
Groet, Olleke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu