Whirlpool AWM 5222 stopt (of start niet) op bepaald punt

Joster

  • #1
Onze Whirlpool AWM 5222 vertoont wat rare kuren. Het is een wasmachine van 9 jaar oud waar nog nooit wat mee aan de hand is geweest, maar sinds een week of wat wel.

De keuze in programma's loopt van 1 t/m 10 en daarna van A t/m D. Het programma dat meestal gebruikt wordt is programma 6. Hetgeen dat gebeurd is sinds de problemen zijn begonnen is dat in 9 van de 10 wasbeurten die we wilden starten met programma 6 hij dit niet deed. De klok draaide niet en de machine kwam stil te staan (water was wel gepakt, machine was gestart met draaien). Programma 7 wilde wel gewoon. Wanneer we een programma kozen onder de 6 stopte de wasbeurt steeds weer bij programma 6.

Wat er tot nog toe gedaan is:
- Grofvuil filter en de lade schoongemaakt.
- Daarna enkele keren leeg gedraaid waarbij geen problemen optraden, programma 6 startte gewoon en ook bij een programma onder de 6 draaide hij gewoon door.
- Achterkant opengehaald en snaren, veren en aandrijfmotor gecontroleerd. Niets vreemds. Koolborstels heb ik nog niet losgehaald omdat het me sterk lijkt dat hier eens mee aan de hand is.
- Filtertjes van de watertoevoer schoongemaakt, al waren ze amper vervuild.

Constateringen die ik verder heb gedaan:
- Wateraanvoer is gewoon goed. Zowel met als zonder belading vult de machine zoals altijd.
- Warmte overdracht is gewoon goed. Water wordt warm (voelbaar aan glas / was) en het is duidelijk merkbaar dat 60 graden was schoner wordt dan 40 graden. Zelfde hoeveelheid wasmiddel etc.
- Waterafvoer is eveneens gewoon goed. Machine gaat naar behoren leeg voor centrifugeren.
- Centrifugeren werkt altijd waardoor het me sterk lijkt dat er wat loos is met de koolborstels. Als de motor het ergens zwaar heeft is het daar wel.


Het enige dat nu voor mij (met de beperkte kennis die ik heb van wasmachines) over kan blijven zou de klok zijn. Echter is het dan wel érg vreemd dat de machine leeg gewoon wel goed draait. Slechte sleepcontacten (ik meen dat de mechanische klok deze bevat) zijn slechte sleepcontacten, die gaan het bij een lege wastrommel niet ineens weer goed doen ofzo. Wat ook zou kunnen is dat de (hoeveelheid) was van invloed kan zijn om programma 6 te starten / door programma 6 heen te gaan maar dit lijkt me erg sterk. Een programma voor de 6 wordt immers wel opgestart! Vreemd.

Gegevens wasmachine:
Merk: Whirlpool
Type nummer: AWM 5222
NC code / service nummer: 857051212000

Wie weet raad of heeft er nog wat andere opties?!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou toch de koolborstels even nazien, bij minder dan 15 mm lengte deze vervangen, bij een machine van 9 jaar oud zijn ze normaal gesproken toch op.
Kijk ook de module na op loszittende contacten, eventueel verdachte contacten doorsolderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu