AEG Lavamat 88840 update

JollyB

  • #1
Problemen met de AEG Lavamat 88840 update

Enige weken geleden zat plotseling de trommel muurvast.
Bij nadere inspectie bleek er een sok tussen de trommel en het huis te zitten, die echter vrij eenvoudig was te verwijderen.
appeltje eitje, echter kort daarop verscheen de eerste C9 melding.

Zoeken op internet, dit forum gevonden, lezen, algemene storing, koolborstels. deze bleken na controle nog ruim aan de maat te zijn.

Machine gereset, onbelast laten draaien, geen probleem, met belasting C9
Nieuwe inspectie, alle connectoren nagezien en aangedrukt, zag en voelde allemaal OKE

Wel wat water onderin de machine, de slang van de manchet naar de pomp bleek in de hoek langs de wand doorgesleten en bevochtigde op die manier de printplaat.
Nu kom ik zelf uit de elctronica wereld en weet hoe onze lamp ballasten aan diversen vocht en temperatuur testen werden blootgesteld en dit moeten overleven, het lijkt mij dus dat een gerenomeerd merk als AEG zijn electronica in wasmachines ook even test op vocht.

Na aanschaf en montage van een nieuwe slang leken alle problemen verholpen, .........echter voor korte duur.

Na een probleemloze was of 10 vliegen de C9 meldingen weer om de oren.

De machine wast wel maar krijgt een volle trommel niet meer gecentrifugeerd, per twee T-shits of een handdoek lukt het nog wel
echter daar houdt het dan ook mee op.

Wat kan hier aan de hand zijn ?
Heeft de motor wellicht zoveel stroom getrokken toen die sok er tussen zat dat deze hierdoor beschadigd is. (zou toch beveiligd moeten zijn)
en hoe kan hat dan dat een volle trommel nog wel wast.
(gescheiden wikkelingen voor wassen en centrifugeren ?)

Wie kan mij vertellen wat hier aan de hand is.

B.V.D.
groeten
 

Piet48

  • #2
De pomp komt in het verhaal niet voor, heb je het pompdeksel ook open gehad, als de pomp gedeeltelijk verstopt zit dan centrifugeerd hij ook niet goed.

Gr. Piet
 

JollyB

  • #3
Beste Piet,

De pomp (hele machine) is recentelijk schoongemaakt.
Toen de machine toch open lag, gelijk diversen onderdelen maar even schoongemaakt.

de pomp bestaat uit 2 secties, motor links en motor rechts met verschil in vermogen, welke pomp nu precies wat doet weet ik zo niet uit mijn hoofd.

De gewone was (vb 40 gr hoofdwas) doet alles goed zelfs het centrifugeren tussendoor, echter de allerlaatste fase het, laatste centrifuge werk (13 minuten) die doet de machine niet en geeft C9 aan.

groeten,
Rene
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou de koolborstels toch vervangen, als ze aan de korte kant zijn kan de druk op de collector te laag worden, vaak is er dan ook een veertje van de koolborstels te heet geweest en is de spanning er af of verminderd.
 

JollyB

  • #5
Ik heb de koolbostels uitgebouwd en ben er mee naar de dichts bijzijnde
H*man gegaan, deze concludeerde het zelfde als ik dat deze koolbostels nog lang niet versleten waren, wel opmerkelijk is het verschil in lengte.
(zie foto)

Onverrichte zaken naar huis, thuis aangekomen heb ik besloten de koolborstels te wisselen van positie.

Dit met een opmerkelijk positief resultaat.

Ik heb de indruk gekregen dat wanneer ik maar iets met de koolborstels rommel de machine weer naar behoren functioneerd.

Echter, tot afgelopen week toen C9 weer regelmatig langs kwam.

Dit maal nieuwe koolborstels aangeschaft. bij thuiskomst blijken de borstels iets kleiner te zijn, (5 x 12 (dunner en iets korter) x 30)
Zoeken op internet in combinatie met het motor type en machine type
geeft steeds weer deze dunnere koolborstelsets.

Toch maar gemonteerd, was er in en draaien maar, af en toe even kijken, steeds hoopvoller tot vlak voor einde programma C9.
De machine centrifugeerd tussendoor wel, echter de laatste centrifuge ronde resulteerd in een C9.
Ook de twee centrifuge programma's (lang en kort) werken beide niet meer.

Kortom er is geen verschil in functioneren tussen de nieuwe borstelset en de borstels van vorige week nadat de storing de kop weer opstak.


Ik begin nu langzamerhand een beetje een punthoofd van deze machine te krijgen.
Wat kan het nu echt zijn ???

Bij Voorbaat Dank
groeten,
Rene
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik heb de topics aan elkaar geplakt, leest wat gemakkelijker.

C9 foutcode kan meer betekenen dan alleen de koolborstels, zie hieronder welke nog meer.
C9: kan betekenen:
- Tachogenerator kortsluiting
- Tachogenerator onderbreking
- Motor kortsluiting
- Motor onderbreking
- Motor geblokkeerd
- Kabel motorprint naar hoofdprintplaat defect
Meest voorkomende oorzaak: koolborstels versleten.
 

JollyB

  • #7
Beste Jan,

Bedankt voor je antwoord, bovenstaand lijstje heb ik vaker gezien, echter als ik de punten afspiegen op mijn probleem welke zou dan het meest logisch zijn?

Tachogenerator kortsluiting:
Waarom dan alleen aan het einde van het programma, terwijl de machine tussendoor wel centrifugeerd

Tachogenerator onderbreking:
Waarom dan alleen aan het einde van het programma, terwijl de machine tussendoor wel centrifugeerd

Motor kortsluiting:
Motor draait alle verschillende toerentallen

Motor onderbreking:
Motor draait alle verschillende toerentallen

Motor geblokkeerd:
Motor draait alle verschillende toerentallen

Kabel motorprint naar hoofdprintplaat defect:
Motor draait alle verschillende toerentallen, ik kan mij voorstellen dat d.m.v. het heftige schudden tijdens centrifugeren slechte kontacten onderbroken kunnen worden waardoor de machine stopt, echter
de machine draait zo goed als de hele was alleen het laatste stukje
(het laatste centrifuge werk) word niet gestart.

En toch een C9 melding, ik zou haast aan de software gaan denken, maar dat kan ik dan weer niet met C9 plaatsen.

Still Lost !!!!!

groeten,
Rene
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
- Kabel motorprint naar hoofdprintplaat defect
Meet deze kabel eens door terwijl iemand anders aan rommelt, ik kan het me anders ook niet voorstellen.
Controleer ook de soldering op de beide printplaten, eventueel doorsolderen wat u niet vertrouwd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu