Kan er nou wel of geen soda in een wasmachine

Jello

  • #1
Er wordt aangeraden (ook hier) om bij vettige aanslag etc. de wasmachine met soda te behandelen. (Op sommige sites lees jet zelfs dat je om was wit te houden bij elke was wat soda toe kan voegen.)
Maar ik lees ook dat je geen soda bij wasmachines moet gebruiken omdat het bv het trommelkruis zou aanvreten.
Soda en aluminium gaat ook niet goed samen.

Ik heb vandaag een was uit m'n machine gehaald met grijze vegen en grijze vlekken door de trommelgaatjes; sodabehandeling dus zou je zeggen. (Alle leidingen/manchet etc waren al schoongemaakt. Ook al 'ns 2x HG reiniging gedaan.)

Alleen was m'n vorige machine een paar keer met soda behandeld en is overleden door/met een aangevreten trommelkruis.

Nu weet ik het ook niet meer: Moet ik nou wel of geen soda gebruiken om m'n Bauknecht van binnen te reinigen?

Groet en alvast bedankt,

J.
 

Exiled

  • #2
Hete was met schoonmaakazijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Door een paar keer soda te gebruiken gaat het trommelkruis echt niet kapot, ieder aluminium trommelkruis wordt aangevreten door wasmiddel.
Overigens is de sodamethode alleen nodig voor een fikse schoonmaakbeurt, daarna is 1 keer per maand een was draaien op 95 graden over het algemeen voldoende om de machine schoon te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu