Zanussi ZE16 schokbrekers vervangen

Knuppel

  • #1
Onze wasmachine maakt een ontzettend herrie zodra hij gaat centrifugeren. Ook begint hij dan te schudden. Nu heb ik met zoeken vastgesteld dat dit waarschijnlijk de schokbrekers zijn.

- 'Als' ik de machine open zou maken, kan ik dan makkelijk bij deze schokbrekers?
- Hoe zie ik of een schokbreker niet goed meer is?
- Hoeveel schokbrekers zitten er in een wasmachine?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een schokdemper moet strak in en uit elkaar gaan, als dit soepel gaat dan vervangen.
Ze zitten onderaan in de machine, aan beide kanten 1 stuks.
 

Knuppel

  • #3
Schokbrekers losgemaakt. Moet toch een beetje kracht zetten om ze op en neer te bewegen, maar echt stroef gaat het ook niet. Vind het lastig te bepalen wat 'normaal' is. Moet er echt 'veel' kracht gezet worden om een schokbreker in te duwen?
Ik zie ook een kleine deuk in de behuizing, wellicht een teken dat de schokbrekers toch te slap zijn. Kan ik een wasmachine aanzetten zonder behuizing om te zien wat er gebeurt?





 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De deuk is waarschijnlijk ontstaan tijdens het schudden van de machine, kan verder geen kwaad.

Op de bovenste foto zie ik wel de schokdemper maar geen bevestiging aan het casco, de schokdempers moeten natuurlijk wel vast zitten.
 

Knuppel

  • #5
Vandaar de eerste zin. 'Schokbrekers losgemaakt.' :wink:
Krijg overall het gevoel dat de trommel aardig kan schommelen. Is het wijs ook meteen de veren mee te vervangen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Neem de schokdempers mee naar de onderdelenwinkel, zij kunnen beoordelen of zo nog goed (genoeg) zijn.

De veren hoeven niet vervangen te worden, daar hangt de kuip in, die doen niets aan schokken dempen.
 

Knuppel

  • #7
Ter info;

Ik heb schokbrekers (plastic...) en pluggen besteld bij de dealer en ingebouwd. Alles bijeen €30. Nu maakt de wasmachine een stuk minder herrie!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
:prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu