Siemens Siwamat 9123 wasmachine, probleem met watertoevoer

Masipa

  • #1
Hallo,

Ik zal beginnen met de benodigde gegevens:
Het gaat om een Siemens Siwamat 9123 wasmachine van ong. 8 jaar oud,
E-nr: WP9133SEU/07
FD: 8106 500060

Gisterochtend heb ik gewoon een was kunnen draaien zonder problemen. Echter op het punt van centrifugeren stopte hij ermee, de lampjes gingen knipperen en er stond een foutcode 01. Op 'start' gedrukt, hij ging verder, maar de trommel draaide alleen wat rondjes, om vervolgens weer te stoppen en de foutcode weer te geven. De machine handmatig op centrifugeren gezet, dit deed hij gewoon.

Vervolgens de volgende was erin gedaan, geprogrammeerd en op 'start' gedrukt. Hij pakte nu geen water meer uit de kraan op het moment dat dit nodig was. We hebben zoals in de gebruiksaanwijzing beschreven de slang naar de kraan toe losgedraaid, en de zeef schoongemaakt. Er zit overigens een aquastop op. De kraan zelf geeft voldoende water, dit hebben we getest. De slang weer op de kraan gedraaid, helaas pakte hij nog steeds geen water. Ik heb nog de afvoerpomp beneden in het apparaat (aan de voorkant) losgedraaid en schoongemaakt, en de aftapslang leeg laten lopen. Geen enkel resultaat nog.

Ik lees hier op het forum soortgelijke problemen, alleen hebben mijn partner 2 linkerhanden wat dit soort dingen betreft. Kan het zijn dat er water aan de onderkant van de machine is blijven staan? Het lijkt mijns inziens een probleem van de aquastop te zijn waardoor hij blokkeert?
Zouden jullie kunnen uitleggen wat we het beste kunnen doen (zo duidelijk mogelijk voor ons leken? ;-) )

Als jullie vragen hebben of aanvullende info nodig hebben, hoor ik het graag.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
 

Piet48

  • #2
Als er water onder in de machine op de bodem staat dan moet u dat eerst droog maken, er zit daar een beveiliging die de watertoevoer van de kraan uitschakeld.

Er moet dan ook een lek zijn dus die moet je ook lokaliseren.

Succes

Gr. piet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
F1: Geen water toevoer, niet genoeg water.

Controleer of de kraan open staat.
Kijk of het zeefje in de aansluiting op de kraan schoon is.
Blaas het slangetje van de pressostaat door, hier kan ook rommel in zitten.
 

Masipa

  • #4
Bedankt voor de reactie's.

@ Jan: De kraan staat inderdaad open, de zeef is schoongemaakt. Echter nog steeds geen watertoevoer. Wel blijft er water staan wanneer je een kleine hoeveelheid in de slang en zeefje giet, heeft dit nog iets te betekenen?

Het slangetje van de pressostaat, waar zit deze als ik vragen mag?

@ Piet: Moet je bij dit apparaat de bodem of de achterkant van het apparaat losmaken om te kunnen zien waar evt. water op de bodem staat?

Alvast bedankt weer!
 

Piet48

  • #5
Dat er water inblijft staan is normaal er zit een ventiel achter wat dicht staat.

Het slangetje van het pressostaat loop van onderkant kuip naar boven en zit aan een schijfvormig instrument met meerdere elektrische aansluitingen.

Kijk maar eens naar deze topic daar staan ook details in maar helaas geen oplossing.
Siemens SIWAMAT 9123

Gr. Piet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een pressostaat ziet er ongeveer zo uit en er loopt een dun slangetje naar toe.
 

Masipa

  • #7
Goed, bedankt, we gaan eens knutselen, en als het niet lukt, toch maar een peperdure reparateur erbij halen. :-|

(Als er iemand nog een goede reparateur weet in Groningen, hou ik me aanbevolen!)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
We geven op het forum geen adressen.
Een plaatselijke (kleine) witgoedzaak heeft vaak wel een monteur in dienst, die zijn veel goedkoper dan een fabrieksmonteur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu