'dansende' Siemens wasmachine

Stunn

  • #1
Hoi
Mijn Siemens W XL1432 Champion wasmachine van 5 jaar oud. Danst regelmatig van zijn plaats bij het opstarten van het centrifugeren.
Niet elke keer dus maar soms staat hij bijna halve meter verschoven.

Al diverse items hier bekeken...voetjes beter afgesteld, lagerspeling gecontroleerd.
Ik vermoedde dat het de schokbrekers zijn. Ik zag wat smeer op een van de schokbrekers zitten.
Nu heb ik ze aan éen zijde losgeschroefd maar ik voel geen verschil tussen de 2 schokbrekers
De schokbrekers/demper voor dit model kosten 72 euro per stuk...! En er is geen alternatief. Dus toch maar eentje besteld om te controleren.
Deze dempt net zo....Geen verschil, De nieuwe lijkt zelfs eerder iets lichter te lopen
Hoe kan je controleren of een demper goed is of niet?

mmmmm Dit lijkt het dus niet te zijn.
Iemand anders een idee wat het wel kan zijn?
Alvast bedankt
Marco
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Houtenvloer zorg evoor dat de pootjes van de wasmachine boven op de balken staan.
Zo'n schokdemper moet je over de hele lengte niet gemakkelijk kunnen in-uittrekken.
Voel ook even of in de werk zone van de oude breker of er geen slap punt in zit.
 

Stunn

  • #4
Dank voor reactie
Staat op betegelde betonnen vloer.
Ook niet bij oudere modellen dit probleem eerder gehad.

Zoals ik de beide dempers voelde zat er niet echt een slap punt in.
kracht over hele lengte gelijkmatig.
 

Piet48

  • #5
Het gaat niet alleen om de kracht hij moet ook dempen, als je hem indrukt moet hij vertraagd weer terug veren en dan zul je het verschil tussen de gebruikte en de nieuwe wel merken.

Gr. Piet
 

Stunn

  • #6
Dank voor reactie
Terug veren zeg je!
Als je kleine stootjes geeft veren ze inderdaad beetje terug.
De oude zijn denk ik olie gevuld. de nieuwe is lucht gevuld. De afsluiting is met klein schuimbandje....

Naar mijn weten voelen de oude echt hetzelfde aan als de nieuwe. Ook met kleine schokjes.
Maar voor de zekerheid zal ik dit nog een keer controleren
Ik lees van veel mensen dat het verschil echt merkbaar was. Dat ze duidelijk merken dat oude slapper zijn geworden. Dat is hier zeker niet het geval.
Gr. Marco
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De meeste nieuwe schokdempers werken op pneumatische basis, beetje lastig te bekijken wanneer ze niet goed meer zijn.
Haal er eentje af, bij een onderdelenwinkel kan men u vertellen of ze nog goed zijn.
 

Stunn

  • #8
Deze dempers moeten er af geboord worden. Even eraf halen is dus niet mogelijk.
Als ze nu maar paar tientjes per stuk waren geweest had ik ze meteen vervangen...maar aangezien ze bijna 75euri per stuk zijn....Wil ik wel zeker weten of dit het probleem is.
Maar ik kan geen noemenswaardig verschil voelen, ook niet in de werk zone...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Als je een demper niet los in de hand hebt gehad kan je, volgens mij, nooit beoordelen of er een slappe zone inzit.
 

Stunn

  • #10
Jawel hoor! Want je kan hem aan 1-zijde los schroeven en dan voel je prima hoe de werking is.
Hij zit alleen aan de kuip vast geklonken en bijvervanging moet die bevestiging uitgeboord worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Jan schreef:
beetje lastig te bekijken wanneer ze niet goed meer zijn.
Als ze niet gedemonteerd zijn kan niemand controleren of ze versleten zijn.
Plaats even een foto om te zien welk soort schokdempers het zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu