Het rode lampje van de aan/uit schakelaar doet het niet.

Maximum

  • #1
Het rode lampje van de aan/uit schakelaar doet het niet van onze Whirlpool combi awz 412 en daardoor heel de machine niet.
Wat is het eerste waar ik naar moet kijken in dit geval?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
 

Piet48

  • #2
Controleren of er spanning op het stopcontact staat met een schemerlamp oid.

Gr. Piet
 

Maximum

  • #3
Dom van mij dat ik dit niet vermeld heb,maar er is spanning tot de wasmachine.
Bedankt voor je reactie.

Ik neem aan dat het niet zo iets lulligs als een kapot lampje kan zijn,of is dit mogelijk?
 

Piet48

  • #4
Als er dan spanning is tot de schakelaar dan is waarschijnlijk de schakelaar stuk.
Als je alleen een spanningzoeker hebt kun je d.m.v. het omdraaien van de stekker de beide draden blauw en bruin testen tot bij bij de schakelaar.

Gr. Piet
 

Maximum

  • #5
Het is niet zo dat de spanningsdraden direct doorlopen naar de aan/uit schakelaar.
Ze komen eerst de machine binnen naar een condensator.
Vandaar lopen er aftakkingen naar allerlei onderdelen,waarvan ook twee draadjes naar de aan/uit knop.

Weer bedankt Piet. :prima:
 

Piet48

  • #6
Kun je daar niet aan meten of zitten daar de draden ingegoten?

Als ze daar onderbroken zijn dan is de condensator stuk.

Gr. Piet
 

Maximum

  • #7
Even naar de condensator gekeken,maar na de condensator is er ook spanning.
Vandaar lopen er overal bosjes draadjes naar allerlei onderdelen en wordt het dus onoverzichtelijk. :shock:

Groetjes , Wout.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De condensator kan de oorzaak niet zijn.
Waarschijnlijk is de deurschakelaar defect.
 

Maximum

  • #9
De deurschakelaar, daar had mijn vrouw het ook direct al over.
Maar omdat ik dacht dat die ook altijd bleef branden als het deurtje open was,werd ik op het verkeerde been gezet.
Wat eigenlijk dom is,want het is logisch dat de stroom uitgeschakeld wordt als er iemand met zijn handen de machine in gaat.
Daar dit te maken heeft met de spannings toevoer zou het heel goed mogelijk kunnen zijn.
Als er een ander onderdeel defect zou zijn, blijft er tenslotte wel gewoon spanning op de machine staan.

Maar ik zit er nog een beetje mee dat het pas gebeurde terwijl de was er al in zat en de machine het op dat moment gewoon deed.
Maar misschien stond het schakelaartje toen al op scherp en heeft de geest gegeven terwijl de machine draaide.

Maar zou iemand zo vriendelijk willen zijn om dit even uit te testen en even te kijken of de machine op uit staat, (dus het lampje niet meer brand) als het deurtje open staat?
Ik denk dat het merk en type er niet zoveel toe doet,omdat dit dan bij alle wasmachines zo werkt.

Als dit zo is dan is het bijna wel zeker dat dit dan aan de deurschakelaar ligt.
Eventueel alvast bedankt.

Jan, erg bedankt voor de tip.

:prima: Wout.
 

Piet48

  • #10
Ik heb een B**** en als de deur open is branden de lampjes en het display maar deze machine is pas een jaar oud.

Jan bracht mij ook aan het twijfelen maar hij heeft voor bepaalde typen machines wel gelijk.

De schakelaar wordt bediend door het haakje van de deursluiting, dat palletje heb ik met de hand ingedrukt maar ik hoor geen klik van een schakelaar.

Gr. Piet
 

Maximum

  • #11
Ik zal me voorlopig even concentreren op de deurschakelaar.
Eerst even kijken hoe ik daar op een behoorlijke manier bij kan komen.

Bedankt voor het meedenken. :prima:
 

Piet48

  • #12
Je kan nog een test doen.

Kijken hoe het haakje van de deurvergrendeling er uit ziet, de schakelaar wordt met het haakje bediend.

Als het haakje niet ver genoeg doorveerd dan schakeld hij niet.

Je kan de schakelaar met de hand bedienen en misschien schakeld hij dan wel.

Gr. Piet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu