Lavamat Essential maakt hoog geluid

Marcel128

  • #1
Wij zij in het bezit van een AEG Lavatherm Essetial wasdroger.
PCN 91601423000.

De machine maakt sinds kort een hoog gluid.
Ik heb hierop de machine opengemaakt aan de zijkant. Daarop volgend de kap van de waaier verwijdert. Het eerste wat mij opviel was dat het lijkt of dat de waaier uit onbelans is. Ik heb de waaier op het oog recht gebogen waarop het geluid verdween. Dit was echter maar tijdelijk want al snel kwam het hoge geluid terug.

Op dit forum lees ik meer over geluid in relatie tot de waaier.
Is het mogelijk dat de waaier vervangen moet worden?
En wat is de oorzaak van uit het balans raken van de waaier?
Kan het geluid ook nog ergens anders vandaan komen?

Alvast bedankt voor jullie reactie :!:

Groet,
Marcel Brugman
 

Martien 59

  • #2
Ik denk dat de lager speling heeft op de as
die zul je moeten vernieuwen
 

Martien 59

  • #3
De bus in de waaier bedoel ik die zit er te ruim op
 

Marcel128

  • #4
Martien,

Bedankt voor de snelle reactie.
Bedoel je dan dezelfde waaier waar ik het over heb?
De witte die onder schuimrubber behuizing zit?

Deze heeft volgens mij geen bus maar wel een lange wiite kunststof as die middels een "veer" op de as van de motor zit.

Of zie ik iets over het hoofd?

Gr,
Marcel
 

Martien 59

  • #5
Heeft ie aan de achterzijde ook geen waaier die is het
 

Marcel128

  • #6
Hoi Martien,

Klopt. Aan de achterzijde zit ook een waaier. Een rode. Ik heb deze ook los gehaald. Deze zit op de zelfde wijze gemonteerd als de witte waaier. Ook met een klem op de as van de motor. Waarbij de korte bus en/of as van de waaier in een groef van de motor as zit.
Deze waaier lijkt goed. Zit geen speling op de as en ventilator gaat er erg stroef op en af. Bij het 'verbuigen' van de witte waaier verdwijnt tijdelijk het geluid.

Ik ga proberen eerst de witte waaier te vervangen (20,-). Wanneer dit geholpen heeft laat ik dit weten en wanneer het niet geholpen heeft uiteraard ook. Want mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Groet,
Marcel
 

Marcel128

  • #7
Ik heb de gehele motor gedemonteerd en deze laten draaien. Hij blijft dan het hoge geluid maken. Ik heb de rotor uit de stator gehaald en kom tot de conclusie dat er dichte lagers op de as zitten. Een van deze lagers zal vermoedelijk toch defect zijn. Met de hand merk ik geen speling op de lagers.

Is dit een bekend probleem en is hier nog wat aan te doen?

:?

Groet,
Marcel
 

Brul(tm)

  • #8
Ik haak even aan bij dit topic, ik heb een zelfde/soortgelijk probleem.
Onze Tmarathon condensdroger is ook van de een op de andere dag een zingend/jankend geluid gaan maken.

Ik heb heel de droger gedemonteerd en de motor met de waaiers verwijderd. Ook bij ons is het een kapot lager op de as naar de waaier toe. Het lager is kapot gegaan door vocht wat niet afgevoerd werd wegens vervuiling en verstopping. Droger is schoon gemaakt, maar het word er niet beter op. Is wel iets stiller geworden, maar is overduidelijk dat het lager defect is.

Zijn deze lagers los te vervangen? Weet iemand de bestelnummers van deze lagers?

Zou zonde zijn als er een nieuwe motor geplaatst zou moeten worden a €165,- terwijl een lager hoogst waarschijnlijk een paar tientjes kost.

Groetjes,
Marc
 

Kees kit

  • #9
In principe zijn ze niet te vv,of je moet de beschikking hebben over speciale apparatuur om de lagers van de motoras af te halen :(
 

Brul(tm)

  • #10
Ik ga het binnenkort allemaal mee maken, vanmiddag een nieuwe lager besteld a €9,-. Voor dit geld wil ik wel een poging ondernemen, nieuwe motor kan altijd nog.

Groetjes,
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu