Poelie verwijderen van motoras Bosch droger

Hansi1959

  • #1
Beste collega-klussers,
Ik heb de zoekfunktie al gebruikt maar kon geen antwoord vinden...
Ben bezig met het vervangen van de motorlagers van onze droger (een Bosch WTA 2410). Nu zit er op het einde van de motoras een poelie die de riem aandrijft. Om het lager te kunnen verwijderen zal die poelie eraf moeten....maar hoe zit deze vast? Geklemd? Geschroefd? Ik heb al wat geprobeerd met verwarmen maar zit muurvast?
Wie heeft ervaring?
Bij voorbaat dank.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik ken het type Bosch persoonlijk niet, maar in de regel verwijder je poelie's met een...poelietrekker. Poelie's zitten conisch op de as.

 

Hansi1959

  • #3
Tja, die poelitrekker had ik ook al geprobeerd...
Poelies kunnen op verschillende manieren op een as vast zitten, dat hoeft niet persé conisch te zijn. Zoals dus in dit geval. De as waar de poelie op zit lijkt zowel voor als achter 6mm te zijn. Voor alle duidelijkheid maar even een fotootje gemaakt (aan het puntje op de kop van de as kun je de inzet van de poelitrekker nog herkennen :wink: );

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Die poelie zit er op geklemd, lastig er af te halen.
Ik stook ze met een gasbrander snel heet met de poelietrekker erop en dan maar hopen dat het lukt.
 

Hansi1959

  • #5
Daar was ik al bang voor :(
Ik ga in ieder geval nog even de combi van poelitrekker + verwarmen proberen. Goed idee!
Bedankt!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Klem dan het geheel goed vast, poelietrekker op spanning zetten, verhitten en dan een klap met een hamer op de kop van de poelietrekker zodat door de impact de poelie los komt.
Zet wel even een veiligheidsbril op.
 

Chathanky

  • #7
Kun je het lager niet van de as afhalen zonder de rotor te verwijderen?
De 2 ringen op het eind verwijderen en het lager daar over verwijderen.
Zo te zien zit de een met een spanstift bevestigd en de ander is gestuikt met een centerpunt. (of inmiddels met je poulietrekker)
Die laatste zal het lastigste zijn maar niet onmogelijk.
 

Hansi1959

  • #8
Rotor verwijderen??? snap niet wat je daarmee bedoeld...
2 ringen op het eind??? er zitten geen "ringen" op het eind...die poelie is één geheel.
Spanstift??? die zit er echt niet.
Gestuikt??? echt niet. De -kleine- beschadiging komt (zoals ik al schreef) van de punt van de poelitrekker.

Zoals al uit de eerdere reakties blijkt is deze poelie op de as gekrompen. Losmaken blijkt niet eenvoudig. Vandaag nieuwe poging om de tip van Frank nog te proberen (opspannen in poeli, verwarmen en dan een tik met de kamer). Alleen verwarmen met poelitrekker wilde het nog niet lukken.
Grtz, Hans
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Hoe verwarm je?
 

Chathanky

  • #10
De rotor is dat ding met die vinnetjes.
Maar dat kleine gaatje op de binneste wang van de poulie. het lijkt op de foto of dat een gat is om een spanstift in te tikken.
Als dat zo is krijg je de poulie er van z`n levensdagen niet af.

Dat puntje is idd zoals ik zelf al aan gaf geen centerpons borging maar de punt van je trekker. Hiermee is het lostrekken nog moeilijker geworden omdat je hiermee de as verdikt.

Assen die normaal bedoelt zijn om een poulie er van af te halen hebben normaal een inloopgat om de poulietrekker op z`n plaats te houden.

Veel succes er mee en kijk of er in dat gaatje geen spanstift zit, die dien je er uit te tikken met een drevel.
 

Hansi1959

  • #11
Zojuist opnieuw geprobeerd..... :( helaas, de poelie zit muurvast.

Poelietrekker op spanning gezet en de poelie heet gestookt met een flinke hobbybrander. Zo snel mogelijk verwarmt om te voorkomen dat de as al te veel mee opwarmt.
Daarna flinke tik met hamer op de kop van de poelietrekker en ....niets...
Ben bang als ik nu meer tikken ga geven dat de askop inderdaad dikker gaat worden en de poelie er dan helemaal niet meer af gaat...

Iemand nog een suggestie?

@Chathanky; om dat lager eraf te krijgen hoeft die rotor helemaal niet van zijn plaats. Het is alleen de poelie die er af moet.
En er zit -helaas- geen spanstift/pen e.d. in, dat was heel wat gemakkelijker geweest. Maar zo'n pen of spie verbinding vraagt weer wat extra bewerkingen = kosten.... Gewoon op de as krimpen (perspassing) is de goedkoopste methode...
 

Chathanky

  • #12
Normaal zit er een passing in voor de pen van de poulie.
Om te voorkomen dat de as dikker wordt kun je dit ook boren.
Of de hoek van de boor over een komt met de punt van de poulietrekker is de vraag. Je voorkomt wel dat de as dikker wordt als er meer draagvlak is.

Voor zo`n klein asje zit ie goed vast als ik het zo hoor van je.

Onder spanning heet stoken en vervolgens blussen met water over de as geeft ook een schrikreactie. Misschien is dat wat?
Ik ben bang dat die punt op de kop van de as zeker niet heeft bijgedragen aan het lossen van de poulie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
De as zit vast in de rotor en kan er niet uit zonder alles kapot te maken.
Er zit geen gaatje voor een pen o.i.d. in de as en/of poelie.
De poelie zit er op geklemd, door de as af te koelen van de as en de poelie te verhitten wordt hij gemonteerd, daardoor zit hij er vaak muurvast op.
Ik heb ze er ook regelmatig niet afgekregen.

Met een beetje geluk kunt u bij een reparateur een kapotte motor op de kop tikken waar het lager nog goed van is, de rotor kunt u dan omwisselen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Ga er mee naar een garage / werkplaats waar een hydraulische pers staat. Daar lukt het wel mee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Goeie tip Frank.

Nooit aan gedacht maar ja voor is het makkelijk aan een rotor te komen.
 

Chathanky

  • #16
Jan schreef:
De as zit vast in de rotor en kan er niet uit zonder alles kapot te maken.
Er zit geen gaatje voor een pen o.i.d. in de as en/of poelie.
De poelie zit er op geklemd, door de as af te koelen van de as en de poelie te verhitten wordt hij gemonteerd, daardoor zit hij er vaak muurvast op.
Ik heb ze er ook regelmatig niet afgekregen.

Met een beetje geluk kunt u bij een reparateur een kapotte motor op de kop tikken waar het lager nog goed van is, de rotor kunt u dan omwisselen.
Dit soort onderdelen zijn ook niet meer gemaakt voor revisie. :wink:
In de autobrache is dit anders dan zit er een inloopgat voor de poulietrekker.
Verder is het voor de fabrikant geen enkele moeite om dit soort zaken te persen die machines leveren voldoende kracht om alles koud te persen
Met goed heet stoken wordt de as een stuk zachter dat geldt voor mindere mate voor de stalen poulie die veel harder is.
Met dit kleine spul heb ik eigenlijk geen ervaringen met auto en motordelen wel. En soms valt het inderdaad niet mee. :mrgreen:
Die beschadiging aan het begin had eigenlijk voorkomen moeten worden.

Redt je hettrouwens wel met de trekker om de gehele lengte te trekken?
Als ik het zo zie krijg je de hele lengte niet door de pen van de poulie heen tenzij het een dunne pen is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu