Zanussi F1225 - wil niet centrifugeren

Mark_en_Rita

  • #1
Onze wasmachine wil niet meer centrifugeren. Het programma loopt, maar voor dat het centrifugeren moet beginnen, knippert de end LED 5 maal, en de machine doet niets meer. De machine pompt water weg, en ik heb ook de filter al gereinigd. Het lijkt alsof de beveiliging voor de juiste verdeling van het wasgoed in de trommel niet meer functioneert, en de machine de indruk krijgt dat er geen goede verdeling is, waardoor hij niet meer zwiert.

Iemand een idee a.u.b. ??

Alvast een grote dank voor enige reactie.

Groetjes,

Mark.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Controleer de koolborstels op de aandrijfmotor, bij minder dan 15 mm lengte deze vervangen.
 

Mark_en_Rita

  • #3
Hmmm,

Geen slecht idee, de motor draait wel, en wassen gaat ook, dus links en rechts draaien OK, dus, de motor werkt wel, doch hij wil niet op hoge toeren draaien. Zou dat kunnen dat de borstels geen goed contact meer geven om op hoge toeren te draaien ?

Nu wel, ik kijk het na. Tof, en bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Mark en Rita.
 

Mark_en_Rita

  • #4
Ter informatie,

LED 5 x pinken = motor geblokkeerd ....

Ik heb de koolborstels geverifieerd, en ze zijn nog ongeveer 2 cm, ook de veertjes zijn nog goed.
Motor zit niet geblokkeerd, en ook de wastrommel draait perfect los, zonder enige hapering. De aflopen zitten niet verstopt, water wordt goed weggepompt, ook het "balletje" in de slang tussen trommel en waterpomp beweegt goed, ziet er eigenlijk allemaal perfect uit. :(

Op centrifugeerprogramma: De motor draait 3 tot 4 maal in klokwijzerszin voor ongeveer een 10 tal toeren ( voor het linnen goed te schikken ). Als dan het echte zwieren moet beginnen, doet hij niets meer en pinkt de end - LED telkens 5 maal.

Ik denk dat er een probleem is met de electronische sturing van de motor. We hebben besloten om deze week een nieuwe machine te gaan kopen, want de prijzen om een technieker te laten komen is hier in België veel te hoog. Een beetje geld bij leggen en je hebt een nieuwe machine. ( tenzij iemand nog een idee heeft ? )

Toch bedankt voor het lezen van deze berichten en de reacties.

Mark en Rita.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu