Kortsluiting in Nordland Wasmachine

Cvdlaan

  • #1
Tijdens het draaien van een kort wasje is er kortsluiting ontstaan onze Nordland WVL 6614 machine, waardoor er een stop knapte.
Nadat ik er een nieuwe stop ingedraaid had ging de machine verder waar hij gebleven was (de trommel begon weer te draaien). Ik ben er toen weer bij weggelopen. Na een tijdje ben ik weer gaan kijken en vermelde het display dat hij klaar was. Het water stond echter nog in de machine en was dus niet afgepompt.

Na enig zoekwerk zag ik dat de module is doorgebrand.
Nu kan ik (na heel veel zoekwerk) wel een nieuwe module krijgen. Maar ik ben bang dat deze er net zo hard uitknalt omdat ik de oorzaak vd sluiting niet weet.

Ik heb de pomp getest. Deze draait wanneer ik hem aansluit op 230. Wel rammelt hij wat en zit er wat ruimte in.
De motor heb ik laten testen door een wasmachine monteur en hij zegt dat hij goed is.
Het verwarmingselement is ook doorgemeten en daar zit ook geen sluiting in.

Heeft een van jullie een idee wat het zou kunnen zijn. Of is de conclusie dat de module uit zichzelf doorgebrand is.

Casper
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is er alleen een soldering op de print weggebrand of ook een component ?
 

Cvdlaan

  • #3
Er is een printbaan weggebrand, en op de andere kant vd print lijkt het erop dat er een weerstand is doorgebrand, hij is in ieder geval goed beschadigt en ook aan die kant zit er een mooie zwarte vlek op de print.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dan is er meer aan de hand dan het simpel wegbranden van een spoor, de oorzaak van het wegbranden moet eerst opgezocht worden.
Hebt u de pomp getest met alleen 230 volt of ook met de aarde erop ?
 

Cvdlaan

  • #5
Bedankt voor je reactie Jan.

Ik heb de pomp niet op de aarde gehad omdat er maar twee connectoren op zitten. Hoe kan ik hem testen met aarde?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Wilt een foto plaatsen ?
Ik kan me die pomp zo niet voor de geest halen.
 

Cvdlaan

  • #7
Hierbij een foto van de pomp.
Voor de duidelijkheid heb ik ook nog twee foto's van de doorgebrande module bijgevoegd.



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zo te zien is er een weerstand doorgebrand, neem de module mee naar een elektronicawinkel, misschien hebben zij zo'n weerstand op voorraad, ze kosten maar een paar cent, dat kunt u altijd gokken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu