Van 3 fase 16 Ampere naar 1 fase 32 ampere

Odvkram

  • #1
Hallo,

Ik heb thuis 3 fase 25 ampere aansluiting. Nu heb ik een elektrische auto die opgeladen kan worden met 1 fase 32 ampere... Is het mogelijk om 3 fase 16 Ampere om te zetten naar 1 fase 32 ampere? Qua vermogen moet het geen probleem zijn maar zijn er converters of inverters die dit realiseren?

Ben benieuwd!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Normaal heeft een laadpaal 1x16a of 3x16a juist omdat dat bij de meeste woningen normaal te realiseren is.

Een 3fase naar 1x 32 inverter zal vast bestaan, maar die kosten nogal wat.
 

Odvkram

  • #3
Elektrische auto's hebben twee soorten stekkers: De zogenaamde type 1 en type 2. Beide stekkers kunnen theoretisch tot 64 Ampere aan, maar dat terzijde.

Belangrijker in deze context is dat de type 2 stekker een 3 fase stekker is. De type 1 daarentegen is een 2 fase stekker die in Nederland als een 1 fase stekker gebruikt wordt.

De stekker vindt z'n oorsprong in de Verenigde staten. Daar wordt "sterkstroom" geleverd door 2 keer 1 fase (120Volt) met 180 graden fase verschuiving wat resulteerd in 240Volt.
Als gevolg daarvan hebben Amerikaanse en Japanse auto's een type 1 stekker. Ik verwacht niet dat dit verdwijnt. Dus zullen er wellicht meer mensen opzoek zijn naar zo'n inverter? Het goede nieuws kan zijn dat door de aantallen de prijs daalt.

Weet iemand concreet een merk of product wat een 3 fase 16 Ampere naar 1 fase 32 Ampere omzet?
 

Blauwbloes

  • #4
Odvkram schreef:
Elektrische auto's hebben twee soorten stekkers: De zogenaamde type 1 en type 2.
Als ik het goed begrijp zit dus deze stekker op je wagen.



en niet dit model.

 

Odvkram

  • #5
Klopt betreft een Nissan Leaf
 

Blauwbloes

  • #6
M.i. heb je twee mogelijkheden:

1) Een 8kVA-400/230V enkelfasige trafo aansluiten tussen 2 fasen. De lijnstroom in deze 2 fasen is dan 32/1,74 = 18,4A. De voeding naar het laadstation moet dan uiteraard 20A zijn. Alhoewel dit zeker geen goedkope trafo is, is dit m.i wel de goedkoopste oplossing. Afmetingen zijn ook al behoorlijk.

2) Alternatief is een asymmetrische 8kVA-400/230V 3F naar 1F-transformator (Open delta of Le Blanc bv). De lijnstromen verdelen zich dan beter over de 3 fasen, veel voordelen biedt dit echter niet in jouw geval. Verwacht je ook aan een aardig prijskaartje.



Een inverter is theoretisch ook een mogelijkheid. De vraag is of je zomaar een 1F inverter met een 3F aansluiting van 8kVA om de hoek gaat vinden. Er is geen markt voor zo'n dingen omdat enkelfasige motoren met een dergelijk vermogen niet bestaan. Voor zonnepanelen bestaan er inderdaad dergelijke toestellen, deze vragen echter DC als ingangsspanning en geen 3F-400V+N.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu