Tweewegklep aansturen op delta T. Hoe?

Joepie de p

  • #21
Plaatsing van de opnemers is heel belangrijk, een meetpunt op/in een leiding waarin de stroming 0 kan zijn gaat niet werken. S1 moet in de boiler.
Ik weet (nog) niet of op deze plek de boiler daar in voorziet. Ik dacht aan een buissensor die met een slangklem op de wartel van de uitgang van de boiler wordt geklemd. Onder goede isolatie. Veronderstel dat door geleiding de temperatuur daar gelijk is aan de buis op die hoogte. Zou dit werken?

Hmm, heb nu 10 jaar oude Honeywell VC8015. Deze schakelde een radiator op basis van een kamerthermostaa maar is niet meer nodig. Vermoed dat deze alleen open-dicht sluit?




Je kan een afsluiter of 3wegklep ook proportioneel sturen van 0-100%.

Sa-Sb X K=klepstand.

Zet daar nog een integratieactie achter en je krijgt exact je gewenste temperatuur.(PID regeling)
Deze regeltechniek ben ik niet echt in thuis. Vind het wel erg leuk om daar meer over te leren. Hoe/waar zou ik zo een aansturing kunnen kopen/laten bouwen?
 

Joepie de p

  • #22
Zou dit een oplossing bieden:
 

Nono123

  • #23
Voor ik op je schema in ga, even een vraag tussendoor.
Heb je alle materialen voor de solarinstallatie al in huis?
Als je namelijk wat anders zou nemen dat wat je nu in het schema hebt voorgesteld, valt er nog wel wat winst te behalen.
 

Joepie de p

  • #24
Ik zit nog in de voorbereidingsfase. Heb al wel een offerte liggen voor het zonneboiler deel (inclusief tapwateraansluiting). De aansluiting op de CV nog niet, vandaar ook mijn gepuzzel voor de regeling.
 

Nono123

  • #25
Even over je schema:
Joepie de p schreef:
Ik begrijp Legionella risico. Maar je hoeft toch niet elke dag naar 65 graden toe?
Met je huidige ontwerp moet je ALTIJD na verwarmen. Een zonneboiler is, zeker in de winter, de perfecte broedplaats voor de Legionella. En zelfs met naverwarming door de CV-ketel is het maar de vraag of je alle Legionella bacteriën kan doden.
Ook heb je nu niet eens de mogelijkheid, om het gehele vat op temp. te brengen. Dat zal alleen maar in de zomer gebeuren als je solar je hele vat van onderaf verwarmt.

70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
50 °C Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
35 tot 46 °C ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
20 tot 50 °C Legionella is in staat om te groeien
20 tot 55 °C langzame vermeerdering aangetoond
Joepie de p schreef:
Bedankt voor grafieken. Daar zit dus precies mijn punt. 57 graden is gehaald, maar niet hoger dan dat. De temperatuur in de heatpipes wordt gewoon niet hoog genoeg voor verdere opwarming. Dat systeem stopt dus met werken terwijl en nog volop zonnenergie op de heatpipes neerdaalt.
Die 57°C is dus begin Maart. Dat is dus nog winter, in het voor en naseizoen zal je nog veel hogere temp. halen.
Zeker met 50 heatpipes op 400 liter!


Het mooie van dit ontwerp is wel, dat je de ketelpomp gebruikt om warmte uit het vat te halen.
Hoe minder appendages er in zitten, hoe minder er kapot kan gaan.

Nu heb je 2 mengenkleppen tussen de cv ketel en de buffer zitten voor warmwater.
Beter, denk ik. 1 stuks na de ketel. Dan kan je ook je wasmachine vullen met door gas verwarmd water. ( als de zon ff niet schijn) Dat is altijd nog 65% goedkoper dan je WM het elektrisch laten verwarmen.

I.p.v. de radiator buiten als noodkoeling, kan dat wel wat beter tegenwoordig.
Er zijn heatpipes te krijgen met een bi-metaal in de kop, dat zorgt er voor, dat er bij 90°C, geen warmtetransport meer plaats vind naar het Glycol.
Dat schilt je dan een radiator. (En je hoeft buiten geen vensterbank te maken om hem onder te kunnen hangen :lol: ) Een driewegklep met bijbehorende regeling, en aansluit materiaal.




Tis maar een idee, maar ff helemaal anders.
Eerste naar een regeling/schema kijken en dan waar nodig de installatie daarop aanpassen.

De KMS D+ (schema’s 104 bijvoorbeeld) kan eigenlijk al bijna alles wat je wilt:
-Solarregeling
-Mengcircuit (PID-regeling)
-ketel aansturen
- en 4 of 6 vrij programeerbare functies (geloof ik)
- mogelijkheid om de regelaar aan je PC te hangen, om eindeloos te kunnen finetunen..

Boiler:
Een hygiëneboiler van 400 liter.
Een hygiëneboiler is gevuld met CV water, daar doorheen loopt een RVS spiraal van onder naar boven, waar het tapwater in verwarmt wordt. Geen risco`s meer het legionella !!!
Water hoeft niet te worden naverwarmt als je de bovenkant van het vat met de CV ketel op de gewenste temp. brengt. Dus veel meer water uit de kraan, CW6 tapcomfort.
Meestal is 45/50°C al genoeg om te kunnen douchen.

CV mengcircuit:
Er zijn voorgemonteerde mengcircuit bestaande uit pomp en driewegklep met servomotor. Dan kan je het water uit het buffer rechtstreeks de installatie in pompen (nadeel is de extra pomp.)

Ik zal vast nog wel wat over het hoofd zien, maar denk dat je met zoiets als basis stukken beter uit bent.
 

Joepie de p

  • #26
@Nono123

Dank voor de uitvoerige uiteenzetting. En ik dacht dat ik al een eindje op weg was! :lol:

Ik ga er op studeren!
 

Nono123

  • #27
Hoi Joepie,

Ik zag net in je topic over de vloerverwarming dat je geen LTV hebt, maar een VV-unit, en convectorputten.
Maar dat gewoon je met lage temp. stookt.

Een conventorput is zoiezo geen LTV. ( behalve als je geforceerde luchtstroom hebt, (ventilator))

van CV-tuning:
Code:
Conventor
Om warmte aan lucht af te kunnen geven, zijn hoge watertemperaturen nodig. Dit betekent dat convectoren minder goed combineren met een HR-ketel (althans het HR-rendement van zo n ketel negatief beïnvloeden). Een veelgebruikte toepassing in de woningbouw is een combinatie van radiatoren en convectoren, waarbij de convector voor de schuifpui geplaatst wordt. In dat geval wordt het HR-rendement negatief beïnvloed, of geeft de convector te weinig warmte af, wat met name in de winter kouklachten tot gevolg kan hebben.

Er is dus geen enkele reden om te gaan mengen, voor het water de installatie in gaat. (behalve misschien om storingen aan de ketel te voorkomen)

Je hebt al een mengert in huis, namelijk je VV-unit.
Als je nou de VV-unit actief aansluit (indien mogelijk), kan je het water uit de buffer door de VV-unit laten mengen voor het de vloer ingaat. Je zou dan alleen een thermostaatkraan met voeler op afstand kunnen gebruiken, en de voeler op de gewenste hoogte in het vat steken. Of beter een 3-weg mengklep van Heimeier.

Tis maar een idee, maar veel simpeler en betrouwbaarder ( en goedkoper) kan je het niet maken.

Die Honeywell klep zou ik persoonlijk NIET hergebruiken !!!
Dit is nou helaas niet 1 van de beste producten geweest, die Honeywell gemaakt heeft..
 

Joepie de p

  • #28
Klopt, mijn CV is niet als LTV uitgerekend maar ik gebruik hem wel zo. Ik heb geen hoge temperaturen nodig.

In een deel van de b.g. ligt vloerverwarming, in het andere deel convectorputten, nl bij grote ramen tot aan de vloer. De convectorputten zijn zo groot dat ze binnen een kwartier het hele huis op temperatuur kunnen krijgen. Bij oplevering van de woning zei de installateur dat ze alles hadden ingeregeld. Zeiden.... Mmmmmhhh ja.
Gasverbruik zat toen op 1700 m3 per jaar en een uitermate oncomfortabel (drukkend) binnenklimaat. Daarna zelf gaan tunen en inmiddels 700 m3 gas per jaar bespaard en veel beter comfort.

Laatste noviteitje is de vervanging van de oude thermostaat door een Isense van Remeha. Sindsdien kan ik naar nachtverlaging toe of - als er veel zoninstraling is op de grote ramen - de regeling overdag uitzetten. Isense binnen een jaar terugverdiend.....

Kortom, met de lage temperatuur een prima binnenklimaat. Quasi LTV dus eigelijk.

Maar weer terug naar jouw bericht. Ik heb op zolder een verdeler voor 1) tussenverdieping (dunne buizen) en 2 begane grond (dikke buizen). Op de begane grond vindt splitsing naar convectoren en naar VV plaats. Bijgaand een foto van de situatie bij de ketel.

Ik ga er van uit dat de zonneboiler het best rendeert als ik aansluit op de retour. Die temperatuur is immers het laagst. Hier gaat mijn hele zoektocht eigenlijk over: hoe doe je dit zonder storingen op de ketel te krijgen.

Honeywell 2-klep gaat na jouw advies op de ijzerhoop!
 

Nono123

  • #29
Sorry voor de wat late (maar ook korte) reactie, maar ik zit even in Spanje op vakantie.

Ik heb even een schetsje gemaakt.



Als je de VV unit actief aansluit kan je pomp van de VV-unit voor het water transport uit de buffer zorgen. De weerstand in je vv-leidingen is namelijk groter van de weerstand in het vat.
Door de hoogte van de voeler/sensor in het vat te wijzigen heb je naderhand nog de mogelijkheid om de hoeveelheid energie die voor warmwater beschikbaar is te wijzigen zonder dat je het leidingwerk aan hoeft te passen.

Ik denk dat je op deze manier maximaal rendement haalt. De temp van de VV is immers lager dan de rest van de installatie. En de wisselaar voor het warmwater zorgt voor een zo laag mogelijke temp. onderin het vat, waardoor de wisselaar van de zonneboiler altijd in het koudste zone zit.


Hier op bladzijde 3 vind je een schema hoe je het warmwater uit uit vat op je bestaande installatie zou kunnen aansluiten. Groot voordeel is dat de ketel niet (onnodig) aanslaat bij elke tapbeurt.




Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 

Joepie de p

  • #30
@ Nono123

Bedankt voor het internationale advies. Voor een directe aansluiting op de vloerverwarming zouden aparte leidingen moeten worden gelegd en die ruimte is er niet meer in de kanaalschacht.

Maar, na installatie van de nieuwe ketel is gebleken dat deze de CV retourtemperatuur nog lager brengt. Omdat op de tussenverdieping de radiatorkranen vrijwel allemaal dicht staan is de retourtemperatuur gelijk aan de vloerverwarmingstemperatuur.

Ik ga een 3 weg klep proberen die op delta T wordt aangestuurd. Met een aanpassing op de controller zou dit moeten kunnen. Ik ga zien wat de CV daar mee kan (foutmeldingen).

Mixventiel heb ik toegepast voor het tapwaterdeel. Als de boiler warm genoeg is passeert het water niet de ketel maar direct naar beneden.
 

Joepie de p

  • #31
Update voor diegenen die zo enthousiast hebben gereageerd!

Zonneboiler is aangesloten. De tweede (bovenste) spiraal is aangesloten op de retour van de CV. Daar zit een 3-wegklep tussen, die kiest voor een route door de boiler of direct naar de ketel, maar die staat voor nu nog permanent op de route door de boiler. Er lijken nog geen storingen te zijn a.g.v. de hoge retourtemp. M.b.v. verbruiksapp op de slimme meter kan ik zien dat de ketel 's avonds kort opstart bij CV warmtevraag, maar dan geen gas meer verbruikt. Veronderstel dat de ketel zelfs met 65 graden retourwater gewoon rond gaat pompen totdat ofwel de retourtemperatuur lager wordt dan de aanvoer, ofwel er geen warmtevraag meer is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu