Kelder isoleren / verwarmen - advies gevraagd

Robert2907

  • #1
Hallo allemaal! Dit is mijn eerste daadwerkelijke post op dit forum. Ik ben al een hele tijd alle threads aan het lezen over het isoleren van kelders, maar er is er nog geen geweest die mij kan helpen bij mijn vraag... vandaar een nieuwe thread over het isoleren van een kelder!

Een dik jaar geleden heb ik een huis gekocht met vrijstaande garage. Deze garage is volledig onderkelderd en voorzien van verwarming (aangesloten op de huis-CV; geen aparte ketel of zone). De garage is niet geïsoleerd, al is de muur bovengronds wel dubbelsteens. Voor zover ik na kan gaan is de kelder (gemetseld, overigens) opgebouwd met enkele, brede stenen. Daarop is boven de grond dan een dubbelsteens muur gezet. De kelder kan geventileerd worden; er is een klep-raam en aan de andere kant een eenvoudige 100mm PVC buis naar buiten.

Van de 4 keldermuren staan er 3 in de grond; de 4e muur staat vrij. Daar kijkt de buurman in zijn tuin tegenaan. Wij wonen tegen een berg aan; er is hoogteverschil tussen de voor- en achterkant van het huis, mocht je het je afvragen. ;)

Er zijn geen serieuze vochtproblemen in de kelder, anders dan wat zoutaanslag op de muren die in de grond staan en hier en daar een beetje harige schimmel. De kelder stamt uit de jaren '70. In mijn ogen valt dat nog enorm mee, dus.

Ik heb het afgelopen jaar de temperatuur goed in de gaten gehouden en in de kelder wordt het niet kouder dan 10 graden celsius. De relatieve luchtvochtigheid was wel hoog, vond ik. Rond de 75% bij de genoemde 10 graden.

Ik heb inmiddels al wat zaken in de kelder aangepakt. Zo heb ik de kelder verdeeld in 2 ruimten, door middel van een YTONG muurtje. De radiator heb ik verplaatst naar die ruimte, omdat dat de ruimte is die ik graag wil gebruiken voor hobby. Deze actie zorgt ervoor dat de ruimte (3x4 meter en 2,2 meter hoog) beter te verwarmen is. Ook heb ik de muren behandeld met een goedje dat vochtdoorslag moet voorkomen. Daarna de muur geschilderd met speciale verf die het zelfde doel heeft, just in case.

Ik had verwacht met deze acties al een goed eind op weg te zijn, maar dat valt tegen. Wanneer de CV in huis op 20 graden staat, warmt de kelder op tot ongeveer 16 graden (3-plaats radiator van 170x170cm, maar wel een oudje). De relatieve luchtvochtigheid daalt dan tot een comfortabele 58%. Zodra ik naar bed ga, gaat de CV naar 15 graden en daalt de temperatuur in de kelder tot 10-11 graden met een relatieve luchtvochtigheid van 73%.

Ik heb het gevoel dat de kelder onvoldoende warm wordt (dat kan best aan de efficiëntie van de radiator liggen) en erg snel weer koud wordt. Ik wil hier iets gaan doen met muziekinstrumenten (gitaren, versterkers) en dan heb ik het liefste de temperatuur rond de 15 graden met <60% luchtvochtigheid.

Ik overweeg nu te gaan isoleren (PIR platen en dan OSB platen?), maar weet niet of ik die zomaar tegen de keldermuren kan plaatsen. Ook overweeg ik om de CV aan te passen, zodat ik de kelder apart kan regelen. Maar als de warmte zo snel verdwijnt, stook ik me arm. Kan ik isoleren en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

De rest van de garage is overigens niet verwarmd; alleen de kelder. Garagevloer / plafond van de kelder is van beton, mocht dat nog interessant zijn.

Dank aan wie dit relaas tot het einde heeft gelezen en mij van wat advies kan voorzien! :cool:
 

Bernhard

  • #2
De relatieve vochtigheid is geen indicatie voor de hoeveelheid water in de lucht. ALs je de lucht verwarmt wordt de RV lager. Maar de hoeveelheid water in de lucht blijft gelijk. Bij afkoelen van de ruimte wordt de RV weer hoger. De enige manier om die muren warmer te krijgen is hoger stoken en isoleren. De isolatie moet dan aan de koude kant, vanuit de ruimte gezien aan de achterkant, aangebracht worden. Dat zal een heel karwei worden omdat uit te voeren. Met isolatie aan de binnenzijde van de muur wordt de temperatuur van de stenen nog lager. Bij een nog lagere wandtemperatuur zal er nog meer condens ontstaan. De isolatie zou dan gasdicht moeten zijn. De aanwezige waterdamp in de ruimte heeft een hoge "druk". Achter de isolatie is er een lage "druk". De waterdamp perst zich door het kleinste gaatje naar achter de isolatie. Al zou je de voorkant hermetisch kunnen afsluiten heb je nog een probleem met de wanden aan de zijkant. Hier zal het gas door de stenen gaan en toch weer achter de isolatie komen. Hoe snel en hoeveel vocht achter de isolatie komt is afhankelijk van de hoeveelheid vocht, grammen water per m3, en de temperatuur. Voor het conditioneren van de instrumenten is denk ik een constante temperatuur en vochtigheid beter. Je zou dan geen nachtverlaging moeten toe passen. Je hebt hiermee enige aanwijzingen om een plan te maken. mvgr bernhard
 

Robert2907

  • #3
Dag Bernhard, dankjewel voor je reactie. In principe zeg je dus dat, wil ik echt resultaat hebben qua isolatie, ik de buitenkant van de muren moet aanpakken. Dat wordt inderdaad een heel karwei.

Je uitleg klinkt in ieder geval logisch. In principe zou ik de muren dus gewoon kaal moeten laten, zodat ik zo weinig mogelijk kans heb op condens (en dus extra vocht in de lucht). Daarnaast dan zorgen voor een zo constant mogelijke temperatuur door te verwarmen. Correct? Hoe kom ik er eigenlijk achter hoeveel vocht er daadwerkelijk in de lucht zit? Ik was in de veronderstelling dat de RV een redelijke indicatie was.

Ik zal dan onderzoeken of ik een betere radiator moet aanschaffen en wellicht zones introduceren in mijn CV installatie.
 

Bernhard

  • #4
Dag Rober,
Ik heb je een prive bericht gestuurd.
Het vochtgehalte blijft gelijk, zie hiervoor het diagram.
Als de koude muren warmer worden zal het condenseren veel minder worden.
Ik ben nog een lijntje vergeten. Als je in het diagram begint bij 15grd en RV75% en je gaat naar beneden kom je uit bij een condensatie temperatuur van 9grd. De muur moet dus warmer worden dan die 9grd. mvgr bernhard
 

Robert2907

  • #5
Hi Bernhard, wederom dank voor je reactie. Ik heb helaas geen PB gehad; kun je dat misschien nog eens sturen?

Ik heb inmiddels wat verder gegraven in "vocht in de lucht". In principe blijft het vochtgehalte in de lucht nagenoeg gelijk, alleen wordt de RV hoger omdat (vanwege lagere ruimtetemperatuur) de lucht eerder verzadigd is. Correct?

Mijn hygrometer geeft boven de 65% RV wel aan dat er kans is op schimmels en dergelijke. Komt dat dan doordat de temperatuur dichter bij het dauwpunt komt?

Ik vraag me af in hoeverre het "erg" is dat de RV hoger is, terwijl de hoeveelheid vocht gelijk blijft. Voor mijn instrumenten, bedoel ik dan. Ik dacht namelijk dat een hogere RV (en volgens hygrometer: kans op schimmmel, etc) schadelijk zou zijn. Roest, etc.
 

Bernhard

  • #6
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Op zich kan je aan de binnenkant ook isoleren. Alleen de aansluitingen rondom geven snel een koudebrug, waardoor op die plekke wat risico is op condensvorming.
 

Robert2907

  • #8
Dank voor de reacties tot dusverre; helpt enorm!

Ik ben momenteel aan het bekijken of het financieel aantrekkelijk kan zijn om mijn CV installatie aan te passen, zodanig dat ik op elk gewenst een comfortabele temperatuur kan bereiken in deze ruimte.

De kans op condensvorming wil ik zo klein mogelijk houden, met name omdat er instrumenten zullen staan.

Ook bekijk ik of het aanschaffen van een adsorptiedroger wellicht een goed plan is. De luchtvochtigheid zal voor meer problemen zorgen dan de temperatuur...
 

Bernhard

  • #9
Een droger zal niet helpen. De waterdamp komt in de zomer van buiten. In de zomer zit in de buitenlucht 10gr/kg water in de lucht. De waterdamp wordt in de zomer door de hoge dampspanning naar de kelder geperst. In de kelder heerst een lage dampspanning. De lage dampspanning komt door de lage temperatuur en de condensatie op de koude muur. Ik denk dat de juiste oplossing is de muur te isoleren. Met aandacht voor de aansluitingen van de zijwanden, vloer en plafond. De dikte de isolatie ca 4cm. Isolatie materiaal foamglass. Aanbrengen met speciale lijm en alle naden afkitten. mvgr bernhard
 

Robert2907

  • #10
Tja, ik zal het er toch mee moeten doen. Aan de buitenkant isoleren is op dit moment geen optie. Ik zou dan 3 muren moeten uitgraven en iets moeten verzinnen om de 4e muur (die gewoon vrij ligt) niet heel lelijk te beplakken met isolatiemateriaal.

In de kelder is het eigenlijk altijd rond de 11 graden. Het moet toch mogelijk zijn om daar de luchtvochtigheid onder controle te houden zonder ontzettend drastische maatregelen?

Ik zal voorlopig eens kijken hoe snel de luchtvochtigheid oploopt en proberen dat met een ontvochtiger onder controle te houden.

Als het toch allemaal tegenvalt, dan zit er niks anders op dan de ruimte voor iets anders te gebruiken.

Dank voor jullie reacties!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu