Motor afzuigkap (etna)

Herman(s)

  • #1
Beste lezer,

Wij hebben een probleem met de afzuigkap (merk Etna, overigens al na 1 jaar na aanschaf maar de garantietijd was volgens Etna voorbij):
Na pm 5 minuten houdt ie er nu mee op (eerst wordt het geluid harder (soort geratel) en als ie stopt komt het 'bekende' zoemgeluid).
Indien in een hogere stand (3 standen) al eerder (de tijd is in de loop van een jaar steeds korter geworden).
Na afzetten en opnieuw aanzetten doet ie het meestal weer even (1 min). Na langer afzetten (1 uur) doet ie het weer zo'n 5 minuten.
Het lijkt wel of ie ergens vastloopt.

Ik heb 'm al een paar keer gedemonteerd en afgesteld.
Op de horizontale as die uit de motor komt, zit een plastic cilindervormige ventilator (type hamsterwiel) die met een moer ietsje op de as te stellen is (dwz iets naar voren -richting afneembare deksel- of iets naar achteren -motorkant-.
Het is zaak om het goede punt op de as te vinden, ergens tussen deksel en motor.
De as zelf heeft een kleine speling (je kunt 'm pm 2 a 3 mm naar voren of achteren bewegen).
Ook lijkt me de cilindervormige ventilator iets getordeerd.

Uiteindelijk de motor laten nakijken. Volgens de monteur -hij heeft 'm doorgemeten- was ie goed. Maar ik krijg zo m'n twijfels.
Ik heb geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen. Wie heeft een suggestie en kan mij helpen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2

Herman(s)

  • #3
Bedankt voor je reactie, Jan.

Maar het is inmiddels ruim 3 jaar geleden.
Toendertijd meteen contact opgenomen -diverse malen- met Etna maar ze deden er alles aan om de boel af te schuiven (ze zeiden 1 jaar garantie en het was pm 1 maand over tijd).
Tja, en wat doe je dan...
Consumentenbond of iets dergelijks was een idee geweest.
Helaas niet gedaan. Ik was in die tijd ook veel op pad, druk, druk, druk. je kent het wel.

In ieder geval zullen wij nooit meer iets bij de firma Etna kopen. Toen ik het ding demonteerde viel me op dat over de inwendige constructie niet goed was nagedacht, heb ik wel eens beter gezien (alhoewel de RVS kap mooi en best solide is).
 

Monteur Bert

  • #4
Betreft het na 5 langzamer gaan draaien van de afzuigkapmotor.
Wat voor een type motor?
Zijn er diverse condensatoren bij de schakeling betrokken? Foto?

Een oorzaak kan zijn dat de as zwaar gaat lopen in zijn (vervuilde) lagering.
Meestal is zijn dat glijlagers.
Dunne olie uit een spuitbus moet verbetering geven.
Daar lijkt de klacht het meest op.

De cilinder loopt toch niet aan in het huis door sterke vet-vervuiling?

Kun je de motor niet tijdelijk buiten zijn huis laten draaien?
En het probleem treedt op alle 3 de standen op?

succes, Bert.
 

Herman(s)

  • #5
Hoi Bert,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

- De motor start meestal wel maar heel soms niet. Alsof ie op een dood punt staat.
Als ie start gaat ie na een paar minuten langzamer draaien (licht ratelgeluid) en daarna na uiteindelijk 1 minuut stopt ie ermee (zoemgeluid: zoiets van: hij wil wel maar kan niet).
- zie foto's (3x)
- Weet ik niet. De condensator(s) is toch om hem een startimpuls te geven?

Ik maak het huis en de ventilator regelmatig schoon (niet het inwendige van de motor).
Ik heb de motor buiten het huis en zonder ventilator laten draaien (de ventilator draait geheel vrij) maar ook dan stopt ie. Hoe hoger de stand (3 standen) hoe eerder hij stopt.
Als de motor gestopt is (maar de schakelaar nog aanstaat) is ie moeilijk met de hand rond te draaien, alsof iets hem tegenhoudt. Als ik hem dan uitzet draait ie soepel rond. De lagers lijken me goed, ik kan ook geen speling voelen. Maar misschien verandert dat als ie snel ronddraait. De as is wel 1 a 2 mm op en neer in de motor te bewegen.

Met de cilinder bedoel je daar de as mee of de plastic ventilator (hamsterwiel)?

Ik hoop dat de info een beetje duidelijk is en dat het je wat zegt.
Alvast hartelijk bedankt.
Herman.



 

Herman(s)

  • #6
Voor de duidelijkheid nog een foto van de ventilator.
 

Monteur Bert

  • #7
Het lijkt mij een elektrisch probleem. Niet mechanisch.

Hoeveel condensatoren zijn er voor de motor aanwezig? Een stuks? Is er ergens een schema beschikbaar?
In de kap? Of bij de papieren geleverd?

Model kap of model/type op motor plaatje?
Je kunt daarna het model googelen.
Er zijn onderdelen shops.

De eerste verdachte is de condensator die noodzakelijk is voor het goed functioneren van de motor.
Wat staat daar voor waarde op? (waarde in uF en volt)

Voorlopig even genoeg vragen. Verneem wel. Bert.
 

Herman(s)

  • #8
Hoi Bert,
Een elektrisch probleem, dat zou best zo kunnen zijn.
Het bedrijf dat ik de motor heb laten nakijken (via een onderdelenshop) heeft waarschijnlijk alleen de spoelen doorgemeten, even een minuut laten draaien en oke bevonden.

De functie van de condensator(s) is mij niet geheel duidelijk. Ik dacht dat deze alleen bedoeld was om met de opgeslagen energie de motor op te starten. En dat doet ie bijna altijd wel.

Op de motor zelf staat deze info:
T4423CRVSUU/E01
230V ~ 50Hz 290W Total
Motor 210W 2x 40W max

De rekening was er nog wel maar geen verdere info. Ik heb het model gegoocheld maar kon geen info vinden over de condensator(s) en dus de waarde in uF en Volt.
Inmiddels heb ik deze info bij Etna opgevraagd.
Ik hoop dat ze reageren.
Even afwachten dus.
Alvast hartelijk bedankt.
 

Monteur Bert

  • #9
Motor 210 watt, totaal met verlichting 290 watt.
Het gaat om :T4423CRVSUU/E01
Hierbij wordt een condensator van 2 uF 400 volt toegepast. (Niet een elektrolitische condensator!)
Ik stel voor dat je die condensator vernieuwd.
Nee heb je, ja kun je krijgen..
Via een persoonlijk bericht heb ik je (hoop ik) de gegevens verstrekt. Zo niet verneem ik. Bert.
 

Herman(s)

  • #10
Hoi Bert,

Ik heb inmiddels de motor weer uit elkaar gehaald om de condensator mee naar de onderdelenshop te nemen, maar ik kon geen condensator vinden. Zelfs niet iets wat lijkt op de condensator op de foto van de link die je me gestuurd hebt (bovendien dacht ik te weten hoe een condensator er ongeveer uitziet).
Ik dacht misschien is er iets ingebouwd in het schakelrelais-kastje van de verlichting en de 3 standen, je weet maar nooit. Maar niets.
Rare zaak niet?
Voor de duidelijkheid stuur ik 2 foto's mee op. Boven de motor ligt het schakelkastje open.

Zo ziet het er dus uit.
Wat denk jij ervan?
 

Monteur Bert

  • #11
Op deze foto is geen condensator te zien.
Googelen op dit nummer T4423CRVSUU/E01 lijkt eerst veel belovend maar loopt uiteindelijk toch dood. (die 23)
Er staat wel een gelijkende uitvoering met condensator maar daar is het nummer plots weer afwijkend van.
En eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat een condensator bij dit type motor (met z.g. kortsluitringen) voor een functie zou moeten hebben. (Dat zijn die a-symetrisch aangebrachte dikke gelaste ringen. Maar daar kun je niets aan repareren..)

Ter info: een gangbare condensatorvormvorm is cilindrisch, bijv. 25 mm diam. en 50 mm lang. 2 draden.

Toch nog even mechanisch bekeken bij gedemonteerde motor;
De rotor heeft tot halverwege een afwijkende kleur.
Die heeft daar toch niet aangelopen of heeft er vuil tussen gezeten? Die moet zeer nauwkeurig gecentreerd in de stator worden gemonteerd. Bij twijfel: maak de rotor zwart met viltstift om aanlopen achteraf te kunnen constateren.

Ik vrees dat je toch afhankelijk bent van Etna, misschien heeft men een vervangend type motor maar dat het nu hier niet lijkt te gaan lukken, hoe spijtig ook. Vr. groeten, Bert.
 

Herman(s)

  • #12
Bedankt voor de info Bert.

Mij was de afwijkende kleur ook al opgevallen en de ringen van de stator zijn aan de onderkant (buitenkant) tamelijk zwart. Is dat een teken van slechte isolatie en/of verhitting? Het lijkt dus eigenlijk op een tamelijk oude type motor.
Of de rotor ooit aangelopen heeft, weet ik niet. Misschien dat dat dus gebeurt na 3 a 4 minuten draaien. Verhitting > uitzetten?
Zou dat kunnen?

Kan ik de binnenkant van de stator en de rotor licht afschuren om het evt. aanlopen tegen te gaan (en daarna met vilstift markeren om te kijken of ie nog aanloopt)?
En hoe centreer je de rotor zeer gecentreerd in de stator, is daar een techniekje voor?

Van Etna overigens nog niks gehoord; de 2 dagen antwoordtijd zijn inmiddels verstreken.


Groet Herman
 

Monteur Bert

  • #13
Die ringen zijn van koper of messing en zijn bij de fabricage met messing of zilver gelast. Heet geweest dus.
Door deze ringen loopt tijdens bedrijf een hoge stroom.
Wanneer hier een krimpscheur in aanwezig is kan die door warmte onderbroken raken.
Maar dan is de motor echt onherstelbaar en misschien gaat het voor hier wat ver.

Schuren of slijpen aan de rotor mag niet!
Wanneer de lagering niet overdreven versleten is moet gecentreerd monteren mogelijk zijn. Schuiven is geen probleem.
Er komen grote krachten op bij niet-centrische montage.

Ik hoop desondanks dat je hier wat aan hebt en anders alleen ter info. succes,Bert.
 

Herman(s)

  • #14
Alle info is welkom Bert. Ik ben leergierig aangelegd. Bedankt.
Heb me vroeger wel wat met electrotechniek beziggehouden, in de tijd van de middelbare school (theoretisch), maar dat is lang geleden. Het probleem is dat ik geen praktische ervaring heb.

De rotor moet wrijvingloos door de stator gaan en dat doet ie in het begin ook, als er geen spanning opstaat en niet warm is (lees 3 min.gedraaid heeft).
Overigens viel het me op dat de rotor bij verticale stand het beter doet. Horizontaal hapert ie veel meer.

Vuil en het niet-gecentreerd zijn zal dan wel het probleem zijn (behalve als er een krimpscheur is, dan is het, heb ik van je begrepen, hopeloos).

Ik neem aan dat het (opnieuw) centreren door een bedrijf moet worden gedaan daar het zeer nauw komt. Ik heb gezien dat ik weinig mogelijkheden heb om de rotor af te stellen, laat staan te meten, behalve dan bij telkens maar uitproberen of ie het langer volhoudt.

Ik kan in ieder geval nog proberen het ding schoon te maken (schuren mag dus niet, is dat in verband met een geleidende toplaag?).
Heb je nog een tip hoe het geheel schoon te maken. Een vetoplossend middel bvb.? Of 'mag' dat ook niet?

groet, Herman
 

Monteur Bert

  • #15
Schoonmaken: ontvettingsmiddel.
Schuren mag niet: grotere luchtspleet, meer stroom, minder motorkracht, meer warmte.
Centreren: Als het zo niet voldoende lukt dan misschien met (sterke) opvulstripjes die je er later uittrekt?
Tenzij het niet anders kan kun je dit deel beter niet meer demonteren..
Ben benieuwd.. Bert.
 

Herman(s)

  • #16
Hoi Bert,

Ik heb inmiddels de hele motor uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Vooral het asje waaromheen de rotor draait. Daar zat net boven het draaipunt wat aangekoekt vet wat stroefheid veroorzaakte. Het asje heeft zo'n 2mm horizontale speling en schuift, waarschijnlijk door de middelpuntvliegende kracht, iets op en neer. Op een gegeven moment kwam het aangekoekte vet waarschijnlijk in aanraking met het lagergedeelte van de stator.

Maar aan de onderkant waar rotor en stator elkaar raken, zaten op het statorgedeelte ook enkele bramen (hoe die er op zijn gekomen is mij een raadsel), die heb ik er zo goed als mogelijk afgevijld, iets opgeschuurd met 800 (fijner had ik niet) en daarna schoongemaakt en licht ingevet zodat de delen weer soepel over elkaar heen draaien.

Alles weer in elkaar gezet -zo gecentreerd mogelijk- en nu doet de motor het weer redelijk goed. Zeker 45 minuten, ook in hogere stand. Het geluid is ook rustiger.

Ik zal hem bij die bramen waarschijnlijk nog een keer moeten controleren als ie het weer minder gaat doen. Kun je mij vertellen wat de reden is dat ik hem beter niet meer kan demonteren?

Ik heb inmiddels ook een bericht van Etna gehad:
"Wij hebben uw aanvraag voor het elektrische schema op 13/1/15 ontvangen.
Om problemen door mogelijk ondeskundig gebruik te voorkomen, versturen wij geen schema's. Wij verzoeken u telefonisch contact met ons op te nemen, om tot een goede oplossing te komen." (bijgevoegd enkele telefoonnrs.)

Ze doen er bij Etna echt alles aan om je maar niet te informeren. Gezien de aard van het type motor kan ik me daar iets bij voorstellen.
Wat denk jij daar nou van?

Alvast hartelijk bedankt voor je meedenken en adviezen.

Groet Herman.
 

Monteur Bert

  • #17
Een opgedroogd ringetje vet op de as zal niet van invloed zijn.
Wel eventueel aangekoekt afzuigvet en vuil tussen de rotor en de stator. En natuurlijk vervuilde (zwaar lopende)lagers.
Versleten lagers met veel speling kan ook een probleem vormen maar dat lijkt hier n.v.t.
De stator mag schuiven, zoekt zijn eigen midden in het magnetisch veld.
Niet onnodig demonteren om niet opnieuw te moeten centreren. Bramen en aanlopen mag niet. Het uit het centrum geraken van de as kan bijv. ontstaan door vallen van de motor. Of een kromme rotoras.

Het toerenregelsysteem is niets anders als een sterke of minder sterke motor tegen een ventilator belasting.
Hier geschakeld door meer of minder wikkelingen erbij.
Is dus erg gevoelig voor extra belasting in de vorm van vervuiling. Bij dit type motor is geen condensator benodigd.
Je was liergierig, dus bij deze. Succes. Bert.
 

Herman(s)

  • #18
Beste Bert,

Na zo'n 10 dagen werkt de motor nog uitstekend in alle standen (het geluid is ook minder).
De hoofdoorzaak was m.i. het braampje (gecombineerd met vervuiling) op de voet van de stator zodat bij een bepaalde stand van de as de stator en rotor niet optimaal tov elkaar konden bewegen.

Waarom de motor er dan telkens pas na zo'n 3 minuten mee ophield is mij nog een raadsel. Wel was het zo dat als ik de ventilator iets naar voren op naar achteren verschoof op de as -en dus de schuifruimte veranderde- deze tijd iets beinvloedde.

Nogmaals bedankt voor je hulp. En wellicht tot een volgende keer :) , met een ander probleem dan wel.
Herman.

Algemeen: Is het de bedoeling dat ik deze vraag zelf afsluit of is dat niet nodig?
 

Monteur Bert

  • #19
Bedankt voor de terugmelding. Vr. gr. Bert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu