Vloerverwarming infrezen of droogbouw

Ik en mijn huis

  • #1
Beste mensen,

zit na te denken over tegels in de woonkamer en dan (dus!?) vloerverwarming. Bestaande woning met dekvloer; kan evt. nog 5 a 6 cm omhoog.

Infrezen of droogbouw. Ik kom er niet uit. Infrezen is goedkoop. Maar verder: bij droogbouw kan ik er wellicht nog wat isolatie onderdoen (zit wel al isolatie in de kruipruimte, maar meer is beter???) en schijnt energiezuiniger te zijn. Is dat de moeite waard tov de (veel?) hogere kosten? Is het echt veel duurder, ook als je de droogbouw zelf zou aanleggen? Nadeel van infrezen vind ik van die gasten in je huis waar ik niet op zit te wachten en je moet maar afwachten wat voor werk ze afleveren.

En dan: stel ik maak beneden drie of vier groepen, kan ik dan op eenzelfde verdeler ook nog een groep naar een etage hoger laten gaan (badkamer). Ik gebruik eigenlijk boven geen verwarming, maar aangezien we de badkamer gaan verbouwen, lijkt het me slim om ivm verkoopwaarde toch verwarming aan te leggen. Dit kan natuurlijk electrisch, maar als ik een droogbouwsysteem kan toepassen (ik moet toch een stuk omhoog met de vloer in de badkamer) en op dezelfde verdeler kan zetten als de woonkamer, lijkt me dat handiger en uiteindelijk goedkoper (icm de woonkamer zal er voor het kleine badkamertje (3 bij 2)niet veel geld bijkomen). De rest van de radiatoren boven zijn ongebruikt, dus dan kan ik met laag temperatuur werken en evt af en toe als het echt koud is de verwarming in de badkamer gebruiken, hoewel we de radiator die daar hing de afgelopen 10 jaar nooit gebruikt hebben.... Maar goed, ik vraag me dus ten eerste af of het kan. Het water moet dan omhoog gepompt worden...
 

Bernhard

  • #2
Droogbouw is zeer comfortabel. Omdat je de tegels direct op de slangen aanbrengt is de opwarmtijd super kort, dat duurt ca 5-10 minuten. Ik heb een gedeelte VV met isolatie direct onder de slangen en dan een dekvloer en een deel met een droogbouw systeem. Het regelen van de temperatuur en het opwarmen van het droogbouw systeem tov het traditionele systeem is een verschil van dag en nacht. Een droogbouw systeem is door de snelheid en goede de temperatuurregeling efficienter dan een traditioneel systeem. Ik heb het systeem zelf gemaakt. Isolatie ingefreesd en rvs strippen van 0,4mm dikte in de gleuven aangebracht. Op de slangen een dubbele laag rvs platen van 0,4mm gelegd en daar de tegels op gelijmd. mvgr bernhard
 

Ik en mijn huis

  • #3
Bedankt

Heb je d e tegels direct op de platen gelijmd? Met tegellijm? Kan dat? Of heb je nog cementplaten oid er tussen zitten?
 

Bernhard

  • #4
Ik heb advies gevraagd bij een fabrikant voor de tegellijm. De tegels zijn direct op de rvs-platen gelijmd. De rvs-platen heb dubbel gelegd. De platen kunnen dan bij het uitzetten van de vloer over elkaar schuiven. De vloer ligt er nu 5 jaar in en heb geen scheuren en geen losliggende tegels.
Het zelf infrezen van de gleuven in de isolatieplaten en het maken van de rvs-lamellen voor in de gleuven is zeer tijdrovend.
Dat ga ik de volgende keer niet meer doen. mvgr bernhard
 

Pigion

  • #5
Als je de componenten (voorgefreesde isolatie en geleide platen) moet kopen, dan is dat geen goedkoop systeem. De beslissing infrezen of droogbouw zou ik laten afhangen van de isolatie aan de onderzijde van de vloer. Als dat goed is, zou ik voor infrezen kiezen. De tijd dat er mannen in je huis ronddwalen is beperkt. 30 m2 kan in 1 dag worden gefreesd en aangesloten, wel doorpoten!!
Pigion
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Aan droogbouwsystemen hangt wel een behoorlijk prijskaartje: het is minimaal 3 x zo duur als infrezen. Nadeel is ook dat je vloer aanzienlijk hoger komt te liggen: ca. 4-5 cm minimaal, afhankelijk van het systeem wat je kiest.
Als je een goede dekvloer hebt zou ik adviseren om vloerverwarming in te laten frezen en mogelijk de onderzijde van de vloer te isoleren (kruipruimte)
Een extra groep op de verdeler beneden voor boven raad ik af i.v.m. de onmogelijkheid om deze groep te kunnen ontluchten. De automatische ontluchting zit altijd op de verdeler: als de buizen boven het niveau van de verdeler zijn gemonteerd kan je deze niet ontluchten (tenzij je daarvoor weer extra voorzieningen treft)

Verder schrijf je:
Nadeel van infrezen vind ik van die gasten in je huis waar ik niet op zit te wachten en je moet maar afwachten wat voor werk ze afleveren.

Dat is toch geen nadeel van infrezen......, eerder een gebrek aan vertrouwen in de partij die je inhuurt.....
 

Ik en mijn huis

  • #7
Oke, ontluchten is dus een probleem... Maar dan zou ik de verdeler dus op de eerste verdieping kunnen zetten. Mijn vraag betrof niet het ontluchten (had ik niet aan gedacht, dus bedankt!), maar ik zat meer te denken aan stroomverbruik van de pomp; of die toeneemt als het water niet alleen horizontaal maar ook verticaal moet. Verder: stel ik zet de verdeler boven, kan ik dan de slangen voor beneden door de meterkast laten lopen of mag dat niet. Veel bedrijven zetten de verdeler iig niet in de meterkast; waarom weet ik niet, bij mijn ouders is het wel gedaan..

En dan meteen nog een vraag: als de CV-ketel eigenlijk alleen voor de vloerverwarming wordt gebruikt (naast warm water) en niet voor radiatoren op andere verdiepingen, heb je dan nog een pomp voor de VV nodig, of red de CV het dan zelf?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
Ik zou een verdeler geplaatst op een verdieping hoger niet adviseren.
O.m. de aanvoer- en retourleidingen worden onnodig lang. Het kan wel (en wordt ook wel gedaan) maar ideaal is anders.
Apparatuur (verdeler) in de meterkast is niet toegestaan: die ruimte is bestemd voor de nutsbedrijven (elektriciteit, ga, water) en mag niet gebruikt worden voor andere zaken. Dat het bij anderen wel zo is, wil dus helemaal niets zeggen: het mag dus niet.
 

Ik en mijn huis

  • #9
Zou je dan die paar vierkante meter (+- 3,5)van de badkamer op de cv kunnen laten draaien, zonder aparte pomp en evt ook zonder verdeler (uiteraard lage temp? Ik zit te denken aan een nieuwe CV als ik toch overga op uitsluitend vloerverwarming (CV is 13 jaar oud) die dan alleen lage temp water door het systeem laat gaan. Kan dat icm water wat wel heet wordt of moet het water dan helemaal apart.

Kijk, wat de badkamer betreft, kan ik natuurlijk ook electrisch doen, maar men heeft het over duurder en elektrisch/magnetisch? veld. Wellicht zijn beide argumenten niet erg sterk, maar goed... De CV komt naast de badkamer te hangen, dus met een paar vloerverwamingsplaten (droogbouw) zou ik om electrisch verwarmen heen kunnen. Advies???
 

W. Kwakernaak

  • #10
Bernhard schreef:
Ik heb het systeem zelf gemaakt. Isolatie ingefreesd en rvs strippen van 0,4mm dikte in de gleuven aangebracht. Op de slangen een dubbele laag rvs platen van 0,4mm gelegd en daar de tegels op gelijmd. mvgr bernhard
Dit klinkt heel interessant, want de hoge kosten van droogbouw zit juist vaak in die prefab platen. Het roept wel een hoop vragen op. Heb je een uitleg van hoe je dat precies gedaan hebt? Wat voor isolatieplaten heb je gebruikt? Kun je bijvoorbeeld PIR platen goed zelf infrezen? Hoe zorg je dat de slangen niet constant uit de groef schieten, omdat je geen kliksysteem hebt? Heb je die RVS strippen zelf gemaakt? Kun je ook Fermacell platen gebruiken ipv (dure) RVS platen?
 

Bernhard

  • #11
De opbouw van de vloer van boven naar onder:
- tegels
- 2 componenten lijm
- rvs platen 2x dikte ca 4mm, kan misschien dunner
- alufolie in de gleuven dikte ongeveer 0,4mm, met zij-flappen/ breedte-flappen voor boven op de isolatie voor extra warmteoverdracht
- kunststofslangen 15mm.
- korte leiding circuits ca 50-60 meter, met korte circuits kan met een temperatuur verschil van 4grd gestookt worden
- isolatie drukvast 10cm, hier de gleuven in gefreesd.
De watertemperatuur heb ik begrenst op 40grd.
Het opwarmen van de tegels duurt een paar minuten.
De vloer bestaat nu 4 of 5 jaar er zijn geen scheuren of andere mankementen. Het is een hele klus om alles zelf te doen. Maar het resultaat geeft een goed gevoel. mvgr bernhard
 

W. Kwakernaak

  • #12
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zag dat je al vaker erg positief bent over dit systeem, vooral de opwarmsnelheid samen met hoogte vind ik een belangrijk pluspunt. Zelf maken vind ik juist een leuke uitdaging, ook al kost het wat tijd.

Maar kun je dan Fermacell gebruiken ipv RVS? Ik wil parket leggen op de vloerverwarming en heb (om een of andere reden) het idee dat Fermacell dan verstandiger is, i.v.m. de warmteverdeling.

Ook de kosten van RVS lijken me wel flink hoger dan Fermacell, of is dat niet zo? (ik ga voor 88m2, dus ik merk het wel als het een tientje per m2 meer kost...) :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu