Met cvkachel worden alle radiatoren niet warm

Ronald85

  • #1
Hallo iedereen,

Ik heb thuis een Prity cvkachel. Wanneer ik deze aan heb worden niet alle radiatoren in het huis verwarmd. Wanneer ik de cv-ketel gebruik worden wel alle radiatoren voorzien van warmwater. Hoe kan dit? Zou dit aan de pomp kunnen liggen? In de ketel zit een Grundfos UP25-50 en de ketel hangt in de hal bij de voordeur. De pomp voor de cv kachel is een Grundfos UPS25-40 die draaid op stand 2 (welke stand hij draait maakt trouwens geen verschil op het probleem) en die pomp hangt in de kelder. Deze hangt dus aanzienlijk lager dan de cv ketel, ik weet niet of dit verschil maakt. Voor de cvkachel is een kort circuit aangelegd met een driewegklep en een terugslagklep e.d. en vervolgens komt deze net als de leidingen van de cv-ketel met een t-stuk in het cv leidingen systeem onder de vloer. Aansluitingen zitten vrijwel naast elkaar van de ketel en de kachel op het leidingstelsel. Ik weet dat de pomp die op de cvkachel zit al heel wat draai uurtjes heeft gemaakt maar voordat ik hem vervang wil ik wel zeker weten dat het probleem hiermee is opgelost.

Ik heb de radiatoren voorzien van voetventielen om de waterstroom een beetje te sturen maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat. Het is gewoon net als of de pomp voor de kachel niet genoeg druk en kracht meer heeft. Slijt zo'n ding na verloop van jaren?

Wie helpt me?
 

Ronald85

  • #2
Cv water uit de kachel is trouwens gewoon tussen de 60 en de 80 graden afhankelijk van hoe hard de kachel brandt. Druk is overal rond de 2 bar.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #3
Elke pomp heeft zijn eigen opvoerhoogte en snelheid, dit
noemen ze de pompkarakteristiek.

De UPS 25-40 verplaatst max 2.5M3 p/uur en heeft een opvoerhoogte
van max 4 meter

De UP 25-50 verplaatst max 2.5M3 p/uur en heeft een opvoerhoogte
van max 5 meter

Dus ja, er zit wel degelijk verschil in, die van je ketel is
krachtiger dan die in de kelder zit......
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Meet de condensator van de pomp eens door. Als deze een te lage waarde heeft, draait de pomp ook een stuk langzamer, en krijg je het niet op temperatuur. De waarde die nodig is,staat op de condensator zelf.
 

Handige klussert

  • #5
Als de waarde van je condensator niet goed is gaat deze helemaal niet draaien. Condensator is gewoon voor je hulp wikkeling voor het magnetisch veld. Je zou deze wel kunnen controleren micro fahrad mag 5% afwijken van het totale opgegeven op de condensator zelf.
 

Bernhard

  • #6
Ik denk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door de pomp.
Een afwijking in de hydraulische schakeling is de vermoedelijke boosdoener. Dat kan zijn de 3wegklep sluit niet goed en of de radiatoren zijn niet ingeregeld. mvgr bernhard
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #7
De vraag natuurlijk is , heeft het ooit wel goed gewerkt ? Installatie zelf geplaatst of laten plaatsen ? Kun je een schets maken vanhoe het systeem in elkaar zit met driewegkleppen en terugslagkleppen en bijbehorende beveiligingen erop ?
 

Ronald85

  • #8


 

Ronald85

  • #9
Hierbij een schets en twee foto's. Direct achter de kachel zit dus een automatische ontluchter. Vervolgens de voeler voor de temperatuurbeveiliging (losklep zit onder de vloer). Vervolgens komt de pompschakelaar die staat op 50 graden. Hierna nog een klokje en dan gaan de buizen onder de vloer. Onder de vloer zit dus de losklep en de drukbeveiliging. In de kelder vervolgens het t stuk naar de driewegklep met halverwege een kraantje om de watertoevoer te smoren voor als de driewegklep opengaat dat hij water uit het systeem trekt ipv uit het korte circuit. Hierna nog de watervuller en de pomp.
Onderweg naar de cvleidingen zit nog een terugslagklep in de warme kant voordat hij op het cv systeem gaat. Vanuit de ketel zit in dezelfde leiding een terugslagklep.

Systeem heb ik zelf aangelegd met goede uitleg van de vakman.

Ik hoor het graag wat jullie ervan zeggen!!
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #10
De 60 graden klep is de oorzaak. Deze moet er zeker wel zitten, om de kachel op 60 graden te houden (ivm condens).

Door deze klep gaat een groot gedeelte van de flow direct terug naar de kachel, en slechts een klein gedeelte naar de radiatoren.

Oplossing: Een open verdeler plaatsen ná deze klep, en een 2e pompje het cv water laten rondpompen. Succes verzekerd.

Dan kan direct de kogelkraan die 3/4 dicht staat (lapmiddel om het weerstandsverschil tussen het radiatorencircuit en de 'binnendoorroute' te verkleinen) eruit.

Zie ook deze foto:


Juist boven deze foto bevindt zich de 2e pomp. Direct onder de open verdeler zit de 60 graden mengklep. De onderste pomp zorgt voor de stroming over de kachel.
 

Ronald85

  • #11
Okee okee, klinkt heel logisch!
Wat als ik nou het bewuste kraantje geen driekwart maar 90% dicht zet? Hij moet in principe net genoeg heet water doorlaten om de klep op temperatuur te houden.

Als ik dit doe moet ik dit toch ook merken in de radiatoren, dat die meer toevoer van heet water krijgen en dat er meer power in de leidingen zit....
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #12
Nee. Als je de kraan verder smoort, wordt de kachel koud door het koude retour cv water, en gaat de klep nog meer richting 'binnendoor' staan.

Eventueel kun je proberen de pomp in je ketel op continu te zetten, dan komt er ook veel meer stroming op gang door je circuit.

Dit is natuurlijk niet de perfecte oplossing, maar het kan voldoen is jouw situatie.

Daarbij kan dan de 'smoorkraan' wel weer verder open.

Nadeel van deze oplossing is, dat tijdens warmwaterbedrijf van de ketel de oude situatie weer ontstaat. Feit is wel dat de houtkachel altijd zijn warmte kwijt kan, dus wat dat betreft geen probleem.
 

Ronald85

  • #13
Maar goed, de situatie op de foto lijkt me wel wat. Dan komt er in elk geval meer pit in het leidingstelsel buiten het korte circuit.

Die tweede pomp komt dus aan zelfde kant als de eerste als ik het goed begrijp, ook de retourkant? En de verbinding tussen die twee dikkere buizen, daar gaat het water door op het moment dat de pomp draait maar de klep nog geen water doorlaat. Waarom is deze ook in die grote maat uitgevoerd? Als je deze toch kleiner maar, gewoon 22 of misschien zelfs 15 mm, dan heb je toch nog meer flow door de leidingen in het huis? het lijkt mij dat je op deze manier nog een deel van de flow verloren laat gaan door de (te) grote verbinding.

En dat er is gekozen voor deze grotere diameter buis voor het tussenstuk is dat om deze route de route met de minste weerstand te laten zijn? zodat het water niet door het verbindingsdeel van de driewegklep te laten lopen? Maar ook hier kun je dan toch beter een kleinere diameter doen of zelfs mijn kogelkraan laten zitten zodat deze route het minst aantrekkelijk wordt?

We gaan de goede kant op met de oplossing! Super!!
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #14
Volgens mij zie je het net verkeerd om.

De kachel staat hier onder de foto (in andere ruimte, maar dat doet er niet toe)

Als de klep nog koud is, gaat het water via de 22mm cv buizen weer terug naar de kachel.

Zodra de klep 60 graden bereikt, gaat een klein deel van het water via de grote buizen lopen. Hier ontmoet het het cv-water (rondgepompt door de bovenste pomp) en geeft zijn warmte dus af.

In de dikke buis komt het water elkaar tegen, om dit soepel te laten verlopen kies je een (flink) grote diameter. In dit geval had het ook wel wat kleiner gekund, maar dit materiaal was voorhanden.

Werkt 100% prima!

De terugslagklep moet straks wel in het gedeelte 'boven' de open verdeler komen. Zo gaat er geen water door de verdeler stromen, als de ketel brandt.

Dat de pompen in de retour zitten, doet er eigenlijk niet toe maar is wel beter voor de levensduur van de pomp (ivm temperatuur)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu