Zolder aftimmeren vragen

Tom_m

  • #1
Goedenavond,

Eindelijk zijn we er aan toe om de laatste verdieping van ons huis aan te pakken, de zolder.
De zolder zal voorlopig geen permanente verblijfsfunctie krijgen, en enkel als opslagruimte en wasruimte dienen.

Wat korte info over onze woning:
- Bouwjaar 1975
- Dampdicht dak
- Betonnen vloeren
- Binnenmuren aanvankelijk allemaal gipsplaat wandjes
- Gordingen zijn van triplex/multiplex en hol van binnen. Zijn voorzien van stabilisatiebalken aan beide kanten:


De zolder is na de bouw niet gemoderniseerd. Door de vorige bewoners is het beton bruin geverfd :roll: om een "bruin cafe" setting te maken. Tevens is voor dit doeleinde een stuk uit het hekwerk van de trap gehakt om een bar te maken.

Toen we de rest van het huis aan het verbouwen waren hebben we de ketel uit 1989 vervangen voor een HR ketel en 2 extra elektra groepen naar zolder gelegd voor de wasmachine en droger + latere uitbreidingen.

Allereerst wat foto's van de huidige situatie:








Er zijn een aantal punten die we aan willen gaan pakken:
- Afwerking dakbeschot
- Zolder dmv deur afsluiten van 1e verdieping met oog op energiebesparing/comfort (op zolder staat de radiator dicht)
- Schotten maken en voorraadkast
- Wanden wit maken

We hebben nagedacht over dakisolatie, dit zou echter een te kostbare klus worden gezien het dampdichte dak. Ik heb systemen gezien die claimen ook voor deze situatie geschikt te zijn, maar ik blijf dit te riskant vinden.

Tot slot nog de huidige indeling (niet op schaal):


En het plan voor de indeling:


Grijs: Muren van gipsbeton.
Geel: Muren/schotten van gisplaten/regelwerk

Dan nu m'n vragen:

afwerking dakbeschot
Het huidige dakbeschot bestaat uit houtvezel platen die her en der beschadigd zijn, tevens bevatten deze veel oude lekplekken. Mijn idee was om op de gordingen een regelwerk te maken van hout en hierop gipsplaten te monteren. De totale lengte is 5,8m en de afstand tussen de gordingen is ca 1,25m.

Allereerst vraag ik me af in hoeverre de gordingen dit extra gewicht kunnen dragen?? Moet ik bijvoorbeeld verticaal onder de laatste gording waar regelwerk op komt, stabilisatiebalken plaatsen?? Zoiets:


Ten tweede denk ik er over om groene gipsplaten te gebruiken, deze zouden een eventuele lekkage beter kunnen weerstaan. Nadeel is dan weer dat ik een lekkage pas later op zou merken, iets wat sowieso een probleem is met een "voorzet-plafond".
Wat is jullie mening hierover?

Tot slot, als ik besluit gipsplaten aan te brengen en deze te sauzen, is het dan slim om bijvoorbeeld wat kleine roostertjes aan te brengen voor de ventilatie van het dak? Of is gesausde gipsplaat nog dampopen genoeg?

Ruimte indeling en schotten
De CV ketel, MV unit en kachelpijp wil ik uit het zicht hebben. De kachelpijp is van het type isoduct en als ik wil werken met een wand van gipsplaat, moet deze minimaal 50cm afstand van de pijp hebben, iets wat ten koste gaat van de beschikbare ruimte.
Een wand van bijvoorbeeld ytongblokken mag op 5cm afstand staan.
Voor dit wandje heeft ytong voor mij zeker de voorkeur gezien de brandveiligheid.

De wand die ik rondom het trapgat wil maken en waarmee ik uiteindelijk de scheiding wil maken tussen de zolder en de 1e verdieping, zou in principe een gipsplaten wandje kunnen zijn.

Ik ben echter benieuwd of iemand advies heeft met betrekking tot het extra gewicht als ik alle wanden van ytong blokken zou maken. Ik ga ervan uit dat de vloer dit zeker aan moet kunnen, maar hoe zit het met de fundering van het huis? Er komt toch flink wat extra gewicht bij.

De wijk waarin we wonen is in 1975 zeer snel uit de grond gestampt. Alle woning scheidende wanden waren daarom in gipsplaat/regelwerk uitgevoerd, zelfs de voor en achter gevel heeft een houten binnenspouwblad op regelwerk (met helaas nauwelijks isolatie).
Ten tijde van de verbouwing hebben we op de 1e verdieping de wanden van de badkamer vervangen door ytongblokken, aangezien de gebruikte gipsplaten flink wat vocht hadden opgenomen. Omdat we ook nog een lange gipswand hebben verwijderd, zal dit qua totaal gewicht niet al te veel schelen denk ik.

Maar als we nu ook nog eens extra gewicht op zolder gaan plaatsen door deze vol te bouwen met ytong muurtjes, weet ik niet of het goed gaat...

Wellicht maak ik me druk om niks, maar zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen omtrent deze grote klus!

Alvast bedankt voor de hulp!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat soort samengestelde (gording)balken heb ik nog niet eerder gezien. Wat zijn de afmetingen hiervan? Ze lijken erg klein voor de overspanning van 5.8m.

Als het dak dampdicht is, kan je het beste aan de binnenkant, onder de gipsplaten klimaatfolie doen. Zeker geen roosters!

De combinatie dampdicht met lekkage snap ik echter niet helemaal. Kan je dat toelichten? Check ook of de pannen goed liggen. Dan hoef je normaal gesproken geen rekening te houden met lekkage.

Op een betonnen vloer kan je normaal gesproken wel Ytong wandjes op zetten. Maar een houtskeletbouwwandje houdt meer geluid tegen. Ivm de wasmachine wellicht een aandachtspunt.

Als afwerking rondom die afvoer kan wellicht ook een brandwerende plaat gebruikt worden. Die kan er wel dichter tegenaan denk ik.
 

Oeteldonk

  • #3
Een dampdicht dakbeschot ??? zit er folie dan ?

Als je aan onderzijde gaat isoleren altijd :

dakbeschot
dampopen en waterkerende folie (bij geen lekkage niet nodig)
isolatie
dampdichte folie
gipsafwerking

die dampdichte folie is belangrijk. ook over de balken heen en volledig gesloten tegen dampdiffusie. Wordt zo vaak vergeten en in de winter zeker lekkage zonder regen !!!

Door warme vochtige lucht in de woning zal er op het dakbeschot condens ontstaan bij een koud dak constructie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu