Nefit Smartline Error 6A en vocht in aanzuigbuis ventilator

Eehaa

  • #1
Onze Nefit Smartline HR heeft al een tijdje last van een error 6A. Ik heb het idee dat dit met name ´s ochtends het geval is, als hij na een nacht uit te hebben gestaan weer aan moet.
De monteur is al 2x langs geweest en heeft alles schoon gemaakt. De ionisatepen is al vervangen.

Wat ik merkte is dat als de fout optreedt de ketel "pruttelde" (heb ik ook gemeld aan monteur). Er bleek ook bij de tweede keer dat de monteur kwam dat de aanzuigbuis van ventilator vochtig was. De monteur had geen idee waar dit vandaan kwam.

De fout blijft terugkomen en daarbij is de aanvoerbuis steeds nat.

Heeft iemand een idee waarom er vocht in deze buis komt? Geen goede verbranding? Afvoer verstopt?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Stekker in het stopcontact eens omdraaien

Klinkt stom. Maar probeer dat eens
 

Eehaa

  • #3
Ik zal het eens proberen. Ik begrijp dat Nefit's fasegevoelig zijn, maar of dit tot vocht in die aanvoerpijp leidt?!? We'll see...
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #4
Dat water komt door recirculatie van de verbrandingsgassen.
U heeft denk ik een muurdoorvoer (de rookgasafvoer gaat door de muur)
U heeft denk ik de comfort stand voor warmwater aan staan (de linker draaiknop staat naar rechts gedraaid).

Probleem doet zich nl. Over het algemeen alleen voor bij ketels met een muurdoorvoer. De Rookgasafvoer is dan nl. niet als "trekkend" aan gesloten.
Draait u de knop van het warmwater naar volledig links, dan is de comfort stand uit. U heeft dan nog wel gewoon warmwater, maar het duurt iets langer eer het water op temperatuur is.
 

Tumkie

  • #5
Terugslagklepje laten vervangen , deze zit tussen ventilator en brandergedeelte
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #6
Laat het toestel controleren op rookgaszijdige lekkage binnen de luchtaanzuigkast.

Afstellen van gas-lucht verhouding op laaglast.

Ionisatiestroom meten bij opstarten cv ketel.

Uit ervaring:
Laatst hetzelfde probleem gehad bij een klant.
Alles up to date, maar toch storing 6A.
Uiteindelijk de hele branderkop, met gloeiplug en ionisatiepen vervangen, en geen problemen meer gehad.

Was overigens inderdaad met een geveldoorvoer.

suc6
 

Eehaa

  • #7
Ik begin met de stekker. En als dat niet help ga ik verder met de andere tips. Dank zover!
 

Tumkie

  • #8
Smartline is NIET fase-gevoelig , dus stekker omwisselen gaat niet helpen . Vervang nu maar even het witte terugslagklepje tussen ventilator en brandergedeelte ...
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #9
Wat "Tumkie" al aangaf. Terugslagklepje vervangen. Bij stilstand is er negatieve trek over het toestel waardoor venturi,ventilator en dergelijk vochtig worden. Venturi ook vervangen als deze wit is van de aanslag.
 

Eehaa

  • #10
Ondertussen weer een melding 4E en 6A gehad. Bedoelen jullie met terugslagklepje de overdrukklep (onderdeel 1 of 5 op volgende schermafdruk?




Hoe verwachten jullie dat deze eruit ziet, waaruit ik kan concluderen dat deze inderdaad aan vervanging toe is? Waar moet ik op letten?
 

Tumkie

  • #11
Inderdaad ...
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #12
Onderdeel 1 is een onderdeel van een setje (3-4-5) van fototje 2.
Je ziet meestal niet zo heeveel aan het klepje. Het is een siliconen plaatje. Het kan voorkomen dat het klepje heel iets kleiner is geworden (gekrompen zeg maar).
 

Eehaa

  • #13
Kan je dat setje ook los kopen, of alleen met een ventilator erbij?
 

Eehaa

  • #14
Ondertussen is het klepje vervangen (3 weken geleden), maar vanochtend helaas weer de 6A melding. Tevens weer gepruttel. Dit was het dus niet...

Ik heb dus ook een geveldoorvoer, en toen ik een jaar of 3 geleden het expansievat heb vervangen, heb ik deze er ook af gehad. Kan het zijn dat ik daarbij iets verkeerd heb teruggeplaatst? Hier kon niet zoveel bij misgaan zou ik zeggen, maar je weet maar nooit.

Mijn CV monteur begint al te zeggen dat het een oude ketel is, maar ik zou zeggen dat hij nog niet vervangen hoeft te worden om dit, puur en alleen omdat hij niet weet hoe hij dit kan oplossen...
 
  • Like
Waarderingen: Veluweklusser

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #15
De ketel pruttelt tijdens opstarten geef je aan dat de ionisatiepen defect raakt is niet verwonderlijk.

Waarschijnlijk is de sifon verstopt of de condensbak zit dicht.
Doordat het toestel de waterdamp meeneemt raakt je ionisatiepen steeds defect.

Condensbak verwijderen en reinigen nieuwe pakkingnen steken en juist af laten stellen.

john
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #16
Vervang complete branderkop incl gloeiplug en ionisator.
Laat de ketel controleren op rookgaslekkage.
Laat geveldoorvoer controleren.

Indien geveldoorvoer niet goed geplaatst is, kan het toestel tijdens bedrijf rookgassen naar binnen zuigen.
Deze zijn veelal vochtig en geeft dit soort problemen.

suc6
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #17
...ik zou idd zoals De loodgieter aangeeft, ook eens IN
de condensbak kijken, wij hebben ook bij een klant te vaak
terug moeten komen, wisselaar brandschoon, syfon ook
word trouw elk jaar gereinigd, maar bleek nooit naar de
condensbak gekeken te zijn...
Lag zo'n dikke bult in, dat hij zeer slecht op vollast zijn
rookgassen kwijt kon....tadaaa code 6A.
Vocht in de aanzuigbuis, kijk eens of er dan ook vocht in
de ventilator zit, zo ja, terugslag van buiten af, zo nee,
dan moet er een rookgaslekkage in de ketel zitten
 

Eehaa

  • #18
Sifon gereinigd en condensafvoer ook eens goed doorgespoeld. Daar groeide van alles in.

Hoe krijg ik de condensbak los? Ik vrees dat ik de hele branderkop los moet halen en dat ga ik toch niet zelf doen. Dit staat ook niet in de installatie/service handleiding beschreven? De gevelafvoer lijkt wel goed te zitten. Ik voel geen koude buitenlucht lekken.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #19
Goed spoelen is vaak al voldoende...
je weet zeker dat de lamellen en tussenruimtes van je
warmtewisselaar goed schoon is??
 

Eehaa

  • #20
We zijn weer even verder. De ketel is recent schoongemaakt tijdens een onderhoudsbeurt en de ionisatiepen is vervangen. De onderhoudsmonteur gaf aan dat de fout mogelijk kwam door recirculatie (ik heb een geveldoorvoer). Kort na de buurt tradt de 6A error weer op.
Ik heb de afgelopen 3 weken na de schoonmaakbeurt de aanvoer losgekoppeld en deze lucht vanuit mijn zolder laten innemen. Sindsdien geen last meer gehad van de fout. Ik zit er nu aan te denken om de afvoerpijp (aluminium?) te verlengen. zie situatie aan de buitenzijde:


Kan ik dit probleemloos doen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu