Condens achter dampremmende folie

Bernhard

  • #41
Kacheltje, Waterdamp is een gas. Dat gas heeft een druk. Het gas met de hoge druk verplaatst zich naar de omgeving met een lage druk. Buiten is de druk van het gas altijd lager. Het gas gaat dus van binnen naar buiten. In de zomer zijn er maar een paar momenten dat de druk van de waterdamp buiten hoger is dan binnen. mvgr bernhard
 

Kacheltje

  • #42
Nooit gehoord van dampspanning Berhard?
Misschien een idee om je daar eens in te verdiepen dan. Ik hoor wel of je je mening bijstelt.

Dampspanning of druk is afhankelijk van de temperatuur niet of het binnen of buiten is
 

Bernhard

  • #43
Kacheltje, Ik zie dat je uitlegt dat dampspanning of druk hetzelfde betekend. Ik heb uitgelegd dat de druk buiten en binnen niet gelijk is. Waar dat van afhankelijk is heb ik niet vermeld en is voor het probleem van de TS ook niet belangrijk.
mvgr bernhard
 

Kacheltje

  • #44
Begin je er dan ook niet mee Berhard. :wink:
Maar druk niet gelijk. Een huis is toch niet hermetisch gesloten.
 

Bernhard

  • #45
Kacheltje, Je kan in het mollier diagram invullen de temperatuur en de RV. Dan kan je in het diagram aflezen de dampspanning en het vochtgehalte in gr/kg droge lucht. Gezien je reacties op dit onderwerp zal je nog een aantal uren moeten studeren om de juiste kennis te vergaren. mvgr bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #46
En ik maar denken dat dit forum bedoeld was om klussers te helpen i.p.v. in verwarring te brengen. :?
 

Kacheltje

  • #47
Een stukje onderbouwing kan soms geen kwaad als er twijfel is.

Mijn mening blijft dat het een situatie is die onder bepaalde omstandigheden voorkomen.
Verder afwerken is mijn inziens geen probleem.
 

Houtstooktechnicus

  • #48
Inderdaad, wat een nodeloze verwarring en chaos! Ik zal eens proberen om het in een artikel samen te vatten:

Die wordt in de eerste plaats veroorzaakt door het misverstand dat 'damp-remmend' als hetzelfde wordt begrepen als 'damp-dicht'. En dat is dus niet zo!

Daar ging het bij Tpeene dus fout, met die folie. Waar het door de PS-plaatjes nog net goedging, was dat met steenwol foute boel. Het vocht gaat van de warme kant naar de koude kant, en met de U-wertrechner* kun je dan precies uitrekenen hoe diep het dauwpunt in de constructie komt te liggen indien je geen damp-dichte folie gebruikt.

Dus dat je met damp-remmende folie aan de warme kant geheid vocht in de isolatie krijgt, is met deze draad al weer eens bewezen! Aan de binnenzijde dus uitsluitend damp-dichte folie gebruiken.

Een damp-remmende folie is eigenlijk alleen voor speciale compacte constructies waarbij een geschikte isolatie over het koude seizoen in staat is een deel vocht op te slaan, en die in het warme seizoen weer af te staan. Denk bijvoorbeeld aan de compact-dakconstructie.

Damp-open folie is de zuivere tegenhanger van damp-dichte folie, en die gebruik je dus ook precies aan de andere kant, zijnde de koude kant. Functie is om een echte water belasting (zoals doorslaande regen) te keren, maar water in dampvorm ongehinderd door te laten.

Om bij deze beperkte bouwdikte toch aan een moderne isolatiewaarde te komen (steenwol e.d. zetten bij deze dikte geen zoden aan de dijk) zou de te verkiezen opbouw bestaan uit geïmpregneerde houten (of kunststof) rachels, dan een damp-open folie. Daarop Resol isolatieplaten en een damp-dichtefolie, gipsplaat en het tegelwerk. Uiteraard wel die stootvoegjes open en bij leidingen het damp-dichte scherm goed afdichten.

Die Resolplaten zijn ook al als sandwichplaat te krijgen met de gipsplaat en een tussenliggend dampdichte aluminiumfolie. Voordeel is dat je direct op kunt tegelen en door de stijfheid kan de OSB-plaat ook vervallen.

Geen vochtproblemen meer en een serieuze isolatiewaarde waarmee je mogelijk ook nog toekomstige schimmel op het tegelwerk voorkomt!


* https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/?
 

Bernhard

  • #49
HST, Je artikel is een aanfluiting. De conclusies die je maakt gaan nergens over. Je omschrijving van de doordringdiepte van de waterdamp in de isolatie is lachwekkend.
Multibar alu is een meerlaagse, met een wapeningsnet versterkte dampdichte folie.
mvgr bernhard
 

Houtstooktechnicus

  • #50
Beste Bernhard, ik 'maak' geen conclusies ik trek ze. :wink: Kom eens achter dat bureau vandaan en vraag eens of je een maand of wat in een praktijkstage mag zien hoe natuurkundige fenomenen in de praktijk uitgevoerd worden, dat lukt niet in een paar uurtjes.

Je sticht hier al weer verwarring door nu weer met "Multibar alu" te komen, terwijl dat er helemaal niet zit...

TS heeft gewoon de verkeerde (doorlatende) folie, waardoor er constant vocht naar de isolatie migreert: "Multibar standard+ is een 3-laagse, gewapende, dampremmende folie. De rode kleur van het etiket en de bedrukking op de folie wijzen erop dat de folie aan de binnenzijde (de warme zijde) van het isolatiemateriaal in dak- en gevelconstructies wordt toegepast".

In de aanvangssituatie heb je gelijk met het Molliere-diagram, maar je vergeet dat er verder in die isolatie niet geventileerd wordt, dus die lucht raakt uiteindelijk verzadigd.

Het dauwpunt wordt dan al vlot behaalt, en zal naarmate de isolatie natter wordt, zich naar de binnenruimte begeven.

Met de duidelijk door TS beschreven ellende als gevolg...
Tpeene schreef:
Het wandje zit er nu een jaar of twee en was helemaal weggerot door het vocht achter de folie.
Zowel natuur-, als bouwkundig volledig verklaarbaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #51
He he eindelijk het licht in donkere tijden.
 

Houtstooktechnicus

  • #52
Nou ja, ergens vindt ik het een beetje gênant, het is geenszins mijn doel om wie of wat dan ook van het forum af te krijgen, maar mij valt af en toe wat op waar de gemiddelde klusser niet mee geholpen is.

Bernhard vindt het waarschijnlijk net zo leuk als ieder ander om mee te denken en antwoorden te geven, maar hij zit in een hele 'theoretische wereld', wat steeds duidelijker wordt.

@Bernhard, vertel ons nu eens iets van je achtergrond en werkzaamheden. Je hebt toegang tot formules en andere data die haast niemand van ons (bewust zijnde) op de plank heeft liggen, of anderszins paraat heeft.

Daarmee kun je een absoluut goede inbreng mee hebben, maar begrijpend communiceren blijft belangrijk!

Geen probleem als je een VV-unit niet herkend, doordraaft op een driefase-pomp, of geheel tegen de hedendaagse praktijk in, verhoging van ketelwatertemperatuur gaat adviseren...

Maar please, communiceer, kom uit je theoretische hol, en kijk eens hoe je met de kennis die je hebt, inhoudelijk veel analytischer hulp kunt bieden dan de chaos die je (m.i. absoluut onbedoeld) in je huidige communicatie veroorzaakt.

Niemand die je veroordeeld, en die dat wel zonder eigen inbreng doet, die is 'mijn'.
 

Bernhard

  • #53
HST, Je antwoorden zijn niet juist. Ga eerst eens goed lezen.
Je benadering van dit probleem los je op met een theorie die in de natuurkunde niet voorkomt. Misschien een nieuwe ontdekking.
Ik begrijp ook niet wat je nu wil aantonen. De TS zegt dat hij nu geen condensatie heeft. De data heb ik in de het mollier diagram gezet. Je ziet dan in het diagram dat er geen condensatie is. De praktijk en de theorie zijn het eens.
In de oude situatie was er condensvorming. Als de oude situatie nagebootst kan worden is met die data gegevens te zien waar de waterdamp vandaan komt. De TS heeft aangegeven dat de isolatie in de oude situatie droog was. Hoe kan jij met je praktijk ervaring wel zien dat hij verzadigd was?
In een ander topic heb je het over een 3phase elektra motor.
Ik heb gezegd dat als een 2 phase pomp elek. verkeerd wordt aangesloten de motor de andere kant opdraait. Dat heeft met de aansluiting van de condensator te maken. mvgr bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #54
Ik vind het nu wel genoeg geweest, dit heen weer argumenteren lost niets op, TS heeft er niets aan.

Mocht TS verdere vragen hebben graag een berichtje naar een mod om het topic weer (even) open te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu