Code E13 op Remeha Avanta C28 model 2008

Windmill

  • #1
Mijn Remeha C28 heeft tot deze week perfect gewerkt voor CV en warm tapgaten/douche.
Sinds deze week regelmatig E13 storingscode. Dat wijst volgens de manual op het doorsmelten van de warmtewisselaar zekering.
Echter na een reset doet ie 't weer een tijdje, dat zou bij echt doorsmelten niet het geval kunnen zijn, lijkt mij. De ketel kan ook niet zonder water gestaan hebben als de pomp loopt en waterdruk constant is.

De pomp doet het namelijk, er is geen lekkage, de installatie is meerdere malen ontlucht en de druk staat altijd keurig op 1,8 bar.

Afgaande op een andere tip of dit forum heb ik de 2 zwarte draden opgezocht die van de zekering naar het aansluitblokje op de automaat lopen en de 2 zwarte polen doorgemeten op 20k Ohm. De waarde is een constante 0.

Onduidelijk in de andere post was of dit nu goed of slecht (defecte automaat) was.
Verder lees ik over het ontluchten van de pomp, maar ik zie alleen links in de cv een automatische ontluchter, maar op de pomp zelf niet. Kijk ik er naast?
Nog andere suggesties?
 

Windmill

  • #3
Dat artikel heb ik gelezen, evenals een andere post: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/e-13-melding-remeha-avanta-28c.81040/
In laatstgenoemde post was de automaat de boosdoener, alhoewel dat ook onwaarschijnlijk leek omdat het soms wel/soms niet werkte.

Ik hen net nog getest: cv laten branden door de thermostaat beneden hoger te zetten, daarvoor warm water getapt. Beide ging goed. Het rode ledje gaat uit en de ketel stookt en de radiatoren worden warm. Diewegklep kunnen we daarmee ook uitschakelen als oorzaak, lijkt mij. Toen de warm water kraan opengedraaid terwijl de CV nog aan het opwarmen was en opeens weer E13.

Als de ketel in rust is, brandt 1 puntje en is er niets wat tikt o.i.d

Dus nogmaals:

1) duidt de ohm meting met uitkomst 0 op de zwarte draden van de smeltzekering op een defect of niet? Wilibald kwam met die tip.
2) is de automaat de oorzaak van de storing?
3) een cv waarvan de smeltzekering van door is, kan toch geen warm water meer leveren?

NB: ontluchter op de pomp heb ik gevonden, zat achterin wat verstopt achter kabels.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
1) 0 ohm duid op een verbinding, lijkt goed te zijn.
2) dat blijft de vraag, is niets van te zeggen
3) stuk blijft stuk.

Een meting kan 0 ohm geven, maar bij opwarmen van een stekkerverbinding een fout geven.Een beetje oxidatie kan je meter een juist resultaat geven maar de automaat toch doen uitvallen.
dit zijn heel lastige storingen om te vinden.
Het zou ook nog in de zekering zelf kunnen zitten.
 

Windmill

  • #5
Bedankt voor de reacties tot dusverre.

Mijn probleem lijkt nog het meeste op dat van topic waar de automaat de boosdoener bleek.

Enig idee hoe je dt kun testen (zonder een nieuwe automaat dan)?
De E13 zorgt ook voor en spagaat ivm support/garantie van Remeha.
Die schijnen niet zo coulant te zijn als het niet aan de warmtewisselaar ligt.

Die wisselaars schijnen ook te kunnen lekken, waarbij veel meer condenswater wordt afgescheiden dan normaal, klopt dat?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Wij plaatsen gewoon een nieuwe automaat, is dat het niet dan plaatsen we de oude weer terug.

De nieuwe Automaat hebben we standaard in een storingskoffer zitten, dat is geen punt.

Simpel er zit garantie op de wisselaar, niet op de UBA.
Waarom zouden zij coulant moeten zijn als het niet de wisselaar is?

Ja een wisselaar kan lek. er is dan niet meer condenswater maar je cv loopt leeg via de wisselaar en daardoor komt er meer water uit je condensafvoer.

Ketel uitzetten emmer onder de condensafvoer, als er water in de emmer zit kan de wisselaar lek zijn, een zuurstrip erin en je weet het bijna zeker, zeker als je daarbij ook vaak de cv moet bijvullen.

Als er de storing makkelijk te reproduceren is kan je beveiligingen doorverbinden, en de boel testen.
Laat de ketel echter nooit in bedrijf zonder beveiligingen en je er zelf niet bij staat om in te kunnen grijpen.
 

Windmill

  • #7
Vanochtend weer E13 na volle vraag warm water vanuit de keuken beneden (cv hangt op zolder).

Beveiligingen doorverbinden moeten we maar niet aan beginnen :roll:
De beurt is aanstaande, dus de automaat test kan uitkomst brengen.

Ik snap dat Remeha alleen de garantie op de warmtewisselaar geeft.

Wat ik bedoelde: als de servicecall via de installateur/onderhoudsbedrijf wordt geescaleerd naar Remeha en het niet aan de wisselaar ligt, worden andere gebreken dan wel door de monteur verholpen (uiteraard dan tegen kosten materiaal en arbeidsloon).
Dus niet: het ligt niet aan de warmtewisselaar, hier de voorrijkosten en tot ziens?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Nee, als Remeha komt lost die het probleem op, die gasten hebben gewoon een bijna complete ketel bij zich aan onderdelen.
 

Windmill

  • #9
Dat is een gerusstellende gedachte ;-)

Vandaag is er gedouchet zonder dat de storing terugkeert.
Het lijkt er op dat de warm water vraag vanaf beneden de E13 triggert als er langere tijd water gevraagd wordt.
In ben de perlator van de keukenkraan aan het ontkalken.

De zekering op de automaat is OK, smeltdraad is volledig intact en het glaasje is brandschoon.

Vraagjes:

- kan een thermostaatprobleem de melding veroorzaken?
- is de zwarte draadverbinding tussen de smeltzekering op de ketel naar de onderste 8-polige stekker op de automaat los vervangen worden?
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #10
Nee een thermostaatprobleem kan probleem niet veroorzaken.
Als je de kabel wil vervangen moet je de complete kabelboomset kopen en die kost een eurotje of 60.
Maar de kabelboom is door te meten dus......
Denk niet dat het probleem in de kabelboom zit.
 

Grashopper

  • #11
Lees tijdens het douchen eens de T1 en T2 uit. Kan met de + toets doorheen worden gewandeld.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #12
TS heeft al een week niet gereageerd, dus probleem zal wel opgelost zijn :shock:
 

Grashopper

  • #13
Das waar ja, dan ben ik wel benieuwd wat er aan de hand was
 

Windmill

  • #14
Beste forumleden,

Ik zou nog even laten weten wat de oorzaak van de valse E 13 storingcode was.
Na enkele maande probleemloos branden kwam de storingsmelding plots terug, ook na resetten.
De ketel was geserviced, dus dat kon het niet zijn.
Bij nader onderzoek van het stopcontact kwam naar voren dat de randaarde draad niet goed was geborgd. Hierna geen issues meer en direct na reset en reboot werkend.
Dat verklaarde dus het merkwaardige gedrag van de automaat.
Ketels zijn zeer gevoelig voor aarding.
Check dus bij een valse E13 op de Avanta alle aarde aansluitingen, inclusief stekkers, draad en stopcontact of verlengsnoer en stekkerdoos. :wink:
 

Bogink

  • #15
Even reactie op een oud topic

Zelf nu ook dit probleem gehad, en net zoals de meeste gevonden dat dit ligt aan de besturings print zelf.

Maar ik ben verder gaan zoeken op de print wat hier mee aan de hand is.

Wat blijkt een van de voedings elcos is slecht ontworpen voor zijn taak en begeeft het voortijdig de elco is hieronder aangegeven.


De elco is een 1000uF 35V type. Deze is vrij eenvoudig te vervangen en kost slechts een paar euro.

Je kunt het ook wel zijn aan de buitenzijde van de elco deze staat dan aan de bovenzijde een beetje bol.

Doe er je voordeel mee
 
  • Like
Waarderingen: AVLN

EdenWB

  • #16
@Bogink
Bedankt voor deze tip.

Ook ik had de E13 melding (Avanta 2008 BIC321) en was van plan om de branderautomaat te vervangen toen ik het bericht zag mbt de condensator.
Één blik op de print was voldoende om te zien dat de bovenzijde van de desbetreffende condensator bol stond.
Deze condensator vervangen door een betrouwbaar exemplaar van 1000µF 35V 105°C low esr.

Het solderen was nog wel een puntje, want de print zit vastgepopt op een metalen plaat, zodat alleen de bovenzijde bereikbaar is zonder boren.
Daarom pootjes afgeknipt, de condensator met een lijmpistool op de print geborgd en de pootjes vervolgens aan de eerder afgeknipte gesoldeerd.

De Avanta werkt alweer enkele weken zonder storing.
 
  • Like
Waarderingen: Bjornvc

Bogink

  • #17
Top

mijne heeft ook geen errors meer gegeven in afgelopen 2 jaar.

ik heb toen de popnagels uitgeboord en later vervangen voor nieuwe
 

Arendjan

  • #18
Hallo,
Ter info: onze Remeha Avanta gaf ook ook storing E13 op het moment dat er warm water werd gevraagd (vooral 's morgens).
Door de post van een bedrijf de printplaat bekeken en de betreffende Elco stond inderdaad bol.
Printplaat losgehaald en naar een elektronica zaak in Zwolle gebracht. Voor 10 euro hebben ze de Elco vervangen en is de storing verholpen!
Omdat de printplaat vast zit met popnagels aan het ijzer hebben ze die bij mij ook doorgeboord.
Alle lof voor dit bedrijf. :prima: !


Bedrijfsnamen verwijderd, zie de forumregels, mod.
 

Bjornvc

  • #19
Beste Bogink,

Dank voor deze zeer waardevolle tip. Ik had al tijden last van een E13 storing op mijn Remeha Avanta 28C die zich enkel voordeed wanneer ik warm water vroeg in de keuken. Op het moment dat ik gebruik maakte van warm water in de keuken terwijl ook de centrale verwarming aan stond sloeg de ketel af en moest ik een reset uitvoeren om de E13 storing op te heffen. De installateur die ik voor controle/ reparatie had laten komen gaf direct aan dat de warmtewisselaar defect was en moest worden vervangen (kosten 800 euro). Nadat ik aangaf dat ik dit advies vreemd vond aangezien de cv ketel het gewoon weer deed na een reset (een defecte warmtewisselaar kun je immers niet resetten) kwam hij vervolgens met het advies om de gehele printplaat te vervangen (kosten 350 tot 400 euro). Omdat ik dit topic al eerder had gelezen had ik weinig vertrouwen meer in de installateur en heb ik zelf de printplaat gecontroleerd. De elektrolytische condensator stond zoals jij eerder in dit topic aangaf inderdaad bol en deze condensator heb ik vervangen voor een nieuw exemplaar (kosten 0,34 eurocent!!). De ketel draait nu weer goed en terwijl de centrale verwarming aan staat kan ik gebruik maken van warm water in de keuken en badkamer tegelijkertijd zonder E13 storing. Jouw advies is dus erg nuttig gebleken en ik hoop dat meer Remeha klanten van deze tip gebruik kunnen maken. Dank nogmaals!
 

AVLN

  • #20
Beste Bogink,

Ik ben ook heel erg blij met uw tip want ik had ook deze fout met mijn Avanta-ketel en heb deze met de vervanging van de Elco op kunnen lossen. Ik heb de Elco ook kunnen vervangen zonder de popnagels los te maken. Toen ik de Elco zachtjes op en neer bewoog zag ik dat de loper van de +pool niet mee bewoog met de Elco en dus in de Elco onderbroken was. Na nog een beetje bewegen en zachtjes trekken aan de Elco kon ik deze met de -pool uit de print trekken. De loper van de +pool die nog in de print zat haaks omgebogen en nog wat tin erop gesoldeerd. Zo ook een klein stukje draad in het gaatje voor de -pool gesoldeerd.
Hierop weer de Elco gesoldeerd, prima gelukt!
Mijn dank:hup:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu