Elektrische takel op 2 plekken bedienen met extra's

Imco

  • #1
Een elektrische takel Laat een lift op en neer gaan tussen 2 verdiepingen.

Mijn wens:

- Zowel een schakelaar boven als onder voor het bedienen van de lift (op en neer). 2p Jaloezieschakelaar een optie?
- Een noodstop zowel boven als onder.
- Een detector/ eindschakelaar voor 2 luiken (boven en onder) if luik = open dan lift doet niks.
- Een detector/ eindschakelaar voor de lift in onderste positie (om te voorkomen dat de staalkabel te ver af rolt.

Heeft iemand wellicht tijd om mij een beetje op weg te helpen met een schema.

 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
Ik hoop dat het alleen is voor goederen.

Even ervan uitgaand dat zo'n takel op dezelfde manier wordt aangestuurd als een jaloezie, zou ik inderdaad met jaloezieschakelaars werken. Je moet het type gebruiken dat vanzelf in de nulstand terug springt. Noodstop kan dan achterwege blijven, omdat de motor gewoon stopt, als je de knop loslaat. Ik ben er verder vanuit gegaan dat nooit twee mensen tegelijk zullen proberen om de lift te besturen en heb daar geen beveiliging voor ingepland.

Dan kom ik op het volgende schema met twee parallel geschakelde jaloezieschakelaars en een aantal veiligheidscontacten.

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik ben er verder vanuit gegaan dat nooit twee mensen tegelijk zullen proberen om de lift te besturen
Dat is natuurlijk niet echt een goede oplossing, want dat gevaar bestaat altijd. En wanneer de 2 mensen dan wat langer beide schakelaars bedienen gaat de motor in rook op...

Een oplossing zou kunnen zijn om één van de twee jalouzieschakelaars dubbelpolig uit te voeren.

Dan zou je een situatie krijgen zoals in rolluik binnenschakelaar icm sleutelschakelaar vermeld.

Daar zijn natuurlijk geen eindschakelaars meegetekend want die zijn bij een rolluik al inbegrepen. Maar het principe is overeenkomstig. :wink:
 

Imco

  • #4
Dank voor jullie reacties.
Helaas is het simpelweg parallel schakelen van beide jaloezieschakelaars geen optie. Ik kan simpelweg niet 100% garanderen dat ze niet gelijktijdig bedient worden.

Ik kom zelf na een hoop speurwerk op internet tot het volgende schema:
 

Prutslutser

  • #5
In dat gele bedieningskastje van de foto zit een interlock functie ingebouwd.
Gelijktijdig op omhoog en omlaag-knoppen drukken zal resulteren in dat de motor geen stroom krijgt.(dus niet beweegt)
Elk drukknop met maakcontact (motor op of neer) heeft tevens een verbreekcontact voor de andere draairichting opgenomen.
(met 1 drukknop schakel je dus altijd twee schakelelementen/contacten, een maakcontact en een verbreekcontact tegelijkertijd)

In je nieuwe schakeling moet je 4 drukknoppen bedraden.
Je moet hier dan ook weer de interlock-schakeling in opnemen.

Ik zou persoonlijk geen rolluikschakelaren etc gebruiken maar fatsoenlijke pulsdrukknoppen met schakelelementen, dit geheel ingebouwd in twee deugdelijke kastjes.

Je kunt voor beide draairichtingen ook relais nemen.
Die relais laat je elkaar interlocken.
(verbreekcontacten van beide relais opgenomen in de aanvoerdraad van het andere relais.

Dan kun je van beide verdiepingsvloeren de "op" draad op relais 1 laten uitkomen.
De twee "neer" draden op relais 2.

De schakeling op zich is dan vrij simpel.
Maak eerst even een goede tekening van de hele schakeling voor je begint.
 

Imco

  • #6
Beste Prutslutser,
Dank voor je reactie. Ik heb dan wel geen officieele elektro-symbolen gebruikt maar zou je toch kunnen beoordelen of bovenstaand schema klopt? Ik heb de condensator naar mijn idee weer zo aangesloten als deze zat. Echter heb ik daarvoor nog een extra relais moeten toepassen. Klopt dit ook?
Is die condensator alleen maar voor de interlock-functie? Want die heb ik niet meer nodig door het toepassen van de relais. Anders had ik ook simpelweg beide schakelaars parallel kunnen zetten.
 

Prutslutser

  • #7
De condensator is er alleen voor om de motor te kunnen laten aanlopen en heeft niets met de interlock van doen.
Zie hiervoor Steinmetz schakeling. Google.
Die condensator is absoluut noodzakelijk in de schakeling.


Je hebt wel twee relais nodig, een voor op, een voor neer.
De twee knoppen "op" komen parallel.
De twee knoppen "neer" komen ook parallel.

De twee relais hebben maak en verbreekcontacten.
Het is de bedoeling dat als bijv. Relais "op" is aangetrokken, deze met een
Nc contact het circuit voor "neer" tijdelijk verbreekt.
Zo kunnen nooit beide draairichtingen tegelijk voor komen.

Ik vind het wel een beetje link dat je, zonder ervaring blijkt, dit soort schakelingen
Wens te maken.
Op een x moment kan een denkfout in je schakeling desastreuze gevolgen hebben voor
Iemand.
Met het soort hobbytroep als op de foto moet je geen liften bouwen.
Dat gaat fout, en wie draagt dan de verantwoording?
Zoals ik het begrijp ga je er niet alleen zelf mee werken...

Ik zou zeggen doe dit je collega's en jezelf niet aan.
Koop een bouwlier en bouw deze om of zo.
 

Honda2012

  • #8
Zoiets denk ik :)

Let niet op de nummers en/of omschrijvingen! Even snel in elkaar geflanst.
 

Imco

  • #9
Ik snap je bezorgdheid maar ik ben niet helemaal on-ervaren. Daarnaast gaat het hier om een goederenlift voor gebruik tot max. 25kg. De lier zou 300kg kunnen liften en het gehele frame is door een professioneel lasser gemaakt.

Ik was gewoon niet zeker over die condensator. Zonder condensator had ik de schakeling allang gemaakt. Dan zijn het inderdaad 2 relais en de schakelaars parallel over elkaar. Maar die condensator maakt het lastiger en ik denk dus dat ik daarvoor een 3de relais nodig heb. Maar ik had hier graag uitsluitsel over of mijn schema klopt.

@Stanneveldm: je tekening is erg klein/ wazig. Ik kan het niet helemaal volgen.
 

Prutslutser

  • #10
Hallo Imco,

Die condensator hoort bij de motor en heeft niets te maken met de schakeling die jij wil produceren.
Laat die condensator gewoon bij de motor zijn werk doen.
Het is een aanloopcondensator die gewoon nodig is.

De schakeling die Stanneveld hier postte is aardig in de richting.
2 stuurstroomrelais en twee drukknoppen parallel.

Je hebt dus geen 3e relais nodig.

Ik kan, ondanks wazig, zien dat de tekening van Stanneveld klopt.

Zo aansluiten/bedraden en hij doet het.
 

Honda2012

  • #11
Als je hem groter wilt, dan kan ik wel e-mailen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu