Compressor komt niet op druk

Arcss

  • #1
Situatie: ik heb een eenvoudige compressor gekregen om op te doen. De koppeling is afgebroken net onder de drukregelaar, geen probleem dacht ik, een tap met omgekeerde draad erin en het afgebroken stuk uitdraaien ... Fout gedacht: het blokje onder de drukregelaar afgebroken (was er vast in gelijmd ofzo). Soit, ik probeer hem te laten draaien, maar daar waar de koppeling is afgebroken komt er geen lucht uit. Ik heb de buisjes getest tot aan de drukregelaar, daar heb ik telkens druk. Sowieso wordt het een nieuwe regelaar, maar kan ik zelf iets doen zodat ik toch druk heb waar de koppeling is afgebroken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Welk blokje ?

Plaats even een foto van de onderkant van de drukregelaar, er zijn teveel soorten om zomaar wat te roepen.
 

Arcss

  • #3



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Draad in het gat tappen en er een stop in zetten, dat mag ook een bout zijn.
De drukmeter eraf halen, een t-stuk in de plaats van de meter en hier de drukmeter en een koppeling in draaien, als dat lukt kan de rest b;lijven zitten en hoeft er aan/uit unit niet vernieuwd te worden.
 

Arcss

  • #5
Dit zou misschien wel lukken, maar wanneer ik de compressor aanleg, komt deze niet op druk en verliest geen lucht langs de afgebroken koppeling. Wanneer ik de leiding naar het vat los zit daar wel druk op ...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Functioneert de drukregelaar goed ?
Is die ver genoeg in gedraaid ?
Is het een olieloze compressor ?
 

Arcss

  • #7
Eerlijk gezegd heb ik nog geen drukregelaar gevonden. Bij mijn andere compressor is dit een grote knop om aan te draaien, deze heb ik hier nog niet gevonden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dan heeft de drukregelaar op het afgebroken stuk van de pressostaat (zo heet dat ding) gezeten.

Nu nog antwoord op mijn vraag of het een olieloze compressor is. :wink:
Is druk op de leiding zo groot dat u dat tegen kunt houden ?
 

Arcss

  • #9
Ah, dat kan veel verklaren :) Het is er een MET olie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Kunt u de druk tegenhouden bij de leiding ?
 

Arcss

  • #11
Alles vòòr de pressostaat kan ik niet tegenhouden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Ik kan zo niet meer bedenken dan een verstopping in de pressostaat, het huis is van aluminium en gaat op den duur oxideren.
Draai de 4 moeren waar de pressostaat mee vast zit (foto 2) eens een klein beetje los, er moet daar dan lucht uit komen.
 

Arcss

  • #13
Dit zal ik zo snel mogelijk proberen te doen, ik heb toch reeds een nieuwe pressostaat gaan halen, een drukregelaar had ik niet mee, het kost mij wat te veel om gewoon een compressor op te lappen (30€ pressostaat, 30€ drukregelaar, dan nog wat koppelingen, ik zou bijna goedkoper zijn met een nieuwe compressor terwijl ik feitelijk geen extra nodig heb). Ik heb er wel een besteld via ebay uit Hong-Kong. Ik denk niet dat dit fout is aangezien toch bijna alles in die streken wordt gemaakt ...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Ik ben benieuwd, succes.
 

Arcss

  • #15
Update:

ik heb een nieuwe pressostaat en een nieuwe drukregelaar.

Wanneer ik de pressostaat aansluit bouwt hij geen druk op, wanneer ik het slangetje naar de pressostaat losmaak pompt hij wel (pers)lucht. wanneer ik de pressostaat losmaak, alsook het slangetje naar de pressostaat en deze beiden afsluit door mijn duim er op te houden voel ik dat hij ook geen druk maakt. Het is precies alsof hij niet tegen tegendruk kan.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Hoe zien de zuiger, de zuigerveren en de cilinderwand eruit ?
 

Arcss

  • #17
Hoe raak ik daar aan?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Het stukje waar de lamellen/kleppen op liggen kan er af of de hele kop kan er af.
Bij sommige machines zit de hele cilinder met 4 bouten van bovenaf vast, bij andere zitten er bij de voet van de cilinder 4 bouten/schroeven, die moeten er dan uit.
 

Arcss

  • #19
Ik ken er weinig van, maar op het eerste zicht zie ik niks van breuken/putten/... enkel is de dichting tussen de cilinder en karterblok (ja toch?) wat gescheur, maar dit kan geen onoplosbaar probleem zijn :)



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Dat ziet er goed uit en is dus de oorzaak niet.
De pakking onderop de kop is niet van invloed op het produceren van druk, de pakking moet vervangen worden of er moet vloeibare pakking tussen om olielekkage te voorkomen.

Om alles uit sluiten ook de aansluiting op de tank controleren, draai de dop van de aansluiting er af, daar hoort een messing dop met rubber in te zitten die door een veer op de zitting gedrukt wordt, de dop binnenin moet schoon zijn en de veer moet niet verroest zijn.
Als 1 van de onderdelen ontbreekt of niet goed is kan er geen druk gemaakt worden, het is een soort van terugslagklep die voorkomt dat er lucht terug stroomt naar de cilinder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu