Aarden, potientaal verheffen badkamer

Jdijkhuizen

  • #1
Hallo,

Ik ben druk bezig met het verbouwen van mijn badkamer en heb enige vragen aangaande de aarding van de diverse zaken.

info:
  • - Badkamer vloer is beton op zwaluwstaartplaten.
    - Apart bad (kunststof)
    - Badkraan is apart ingebouwd in de zelf gebouwde ombouw (Grohe product=33339
    - Douchecel met drain (rvs)
    - Douche kraan is van Grohe rapido T met twee uitlopen (stortdouche + handdouche)
    - Waterleidingen zijn koper (gesoldeerd)
    - aansluitingen waar draad op zit (aanvoer waterleiding op kranen, etc.) zijn voorzien van tape voor waterdichte aansluting
    - Alle kranen zijn in de muur ingebouwd (inbouwhuizen van messing)
    - Elektrische vloerverwarming op eigen groep

Ik heb al enige posts gelezen en oa de volgende tekening gevonden:



Op basis hiervan heb ik het volgende gedaan/wil ik het volgende doen:

  • - Zwaluwstaart aarddraad naar CAP
    - Drain aarddraad naar CAP
    - radiator aarddraad naar CAP
    - Koudwaterleiding aarddraad naar CAP (op een aftakkings leiding van de hoofdaanvoer in de badkamer)
    - Warmwaterleiding aarddraad naar CAP (op een aftakkings leiding van de hoofdaanvoer in de badkamer)
    - CAP naar centraaldoos welke aarde heeft naar de meterkast

Wat ik mis is nog het volgende:

Wat moet er gebeuren met de uitlopen van de kranen, deze zitten immers aan de koperen leidingen en kunnen potentieel geleiden (toch?)?

Voor de duidelijkheid het gaat dus om de uitloop van de wastafelkraan, uitloop van de badkraan en de beide uitlopen van de rapido T in de douchecel.

Alvast bedankt!

Jaap
 

Klus_Niels

  • #2
Als je toch al die punten al meepakt. Waarom neem je dan ook niet de koperen leiding mee?
Je zegt zelf ze kunnen geleiden. Dus aarde zou ik zeggen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Een kraan pak je onder de wastafel op de toevoerleiding.
Als de kraan geleidend is dan hoef je de warmwater aansluiting niet te doen.

Als je overal koper hebt lopen dan is in principe alle koperleiding in de badkamer al vereffend.
en daarmee dan ook je uitlopen van bad en rapido.
 

Masala

  • #4
In feite vereffen je enkel alle metaal geleidende delen die potentiaal verslepend zijn of kunnen zijn.

Waterleiding van koper of kunststof met een metalen barrière aan CAP. Via de wastafelkraan is dan voldoende. Mocht de kraan niet elektrisch geleidend zijn dan mag je met de vereffeningsdraad waarmee je de koudwaterleiding hebt vereffend ook de warmwaterleiding vereffenen. Zoals TheHeadhunter al aangaf, omdat je de boel gesoldeerd hebt, dan vereffen je de rest van de koperen waterleiding ook.

Radiator CV aan CAP.

Metalen bad ook aan CAP

Metalen douchebak ook aan CAP

Drain hoeft niet aan CAP als de afvoerleiding van PVC is.

Als je wanden zijn opgebouwd middels een metalen frame (metal stud) ook aan CAP (rekening houden dat alle wanden verbinding hebben met elkaar.

Alle eindgroepen anders dan die van de badkamer, hiervan een beschermingsdraad in buis vanaf het wcd naar CAP.

Zwaluwstaartvloer wordt enkel aan CAP gelegd indien het ijzer doorloopt naar andere ruimten. Als deze volledig ligt geïsoleerd van andere ruimten behoeft deze dus niet aan CAP. Let op... indien er direct onder de zwaluwstaartvloer in het beton betonijzer aanwezig is en de zwaluwstaartvloer zou rusten op deze vloer. (misschien stom dat ik dit aanhaal, maar ik heb het al eens meegemaakt), dan wel de zwaluwstaart vloer aan CAP. Je kunt er namelijk vanuit gaan dat dit betonijzer doorloopt. Er vanuit gaan dat deze wel geaard zijn, is nooit zeker. Dat is enkel middels meting en beproeving vast te stellen. Overigens neem ik deze zelf wel altijd mee in de vereffening. Het kan namelijk geen kwaad om dit gewoon te doen. Kleine moeite, weinig extra kosten en meer zekerheid.

Het CAP dient in de badruimte verbonden te zijn met de daar geplaatste centraal doos. Indien niet aanwezig in de ruimte maar ergens anders, dan dient de CAP middels een 6mm2 blank vertinde draad rechtstreeks en zonder onderbrekingen naar de hoofdaardrail in de meterkast te gaan. Dit geldt ook als de lengte tussen centraal doos en hoofdaardrail langer is dan 25 meter. In deze situatie maakt het niet uit of de centraal doos zich in de badkamer bevind.

Zone 3 is vervallen.

Klein wellicht overdreven puntje, maar dat is omdat ik zelf zeer mijn twijfels heb omtrent kunststof leidingwerk met een metalen barrière, is dat ik zelfs ook de badkamerkraan meeneem in de vereffening. Ik weet in feite is het niet nodig, maar ik heb zoiets van stel er wordt met een schroef net de metalen bariere aangeprikt die toevallig ook nog eens door een stomme fout van een bewoner alsnog onder stroom wordt gezet, dan is bij aanraking de boel wel beveiligd. De hulpstukken bij deze leidingen zijn namelijk niet elektrisch geleidend. Ik heb dit al eens voorgelegd aan de NEN commissie zelf, maar hier kreeg ik niet echt duidelijk antwoord op. Aan de ene kant geven zij mij gelijk, maar lettende op de voorschriften is het niet nodig. Temeer omdat in zones 0, 1 en 2 geen leidingsystemen en dozen aanwezig mogen zijn. Echter mag dit weer wel bij voedingen van elektrisch apparatuur die ook zijn toegelaten in deze zones. Deze voedingen dienen dan rechtstreeks te zijn aangesloten. Een schroefje door zo'n elektraleiding die dan toevallig ook nog eens een kunststofleiding doorprikt tot op de metalen barrière ervan, is zo gebeurd met het gevolg dat de badkamerkraan onder stroom kan komen te staan.

Voor een badkamer gaat bij mij alle veiligheid voorop. Dit is namelijk in een woonhuis de meest gevaarlijke ruimte op elektrisch gebied.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu