Hoe dampopen folie te plaatsen

Tiho

  • #21
Minerale wol heeft een gemiddelde lambda van 0.035.

Cellenbeton van 400 kg/m3 heeft 0.119 en van 800 kg/m3 heeft 0.227.

Dus isoleert de wol 3 tot 6 keer beter. Ook een Rwaarde van 2,5 die in het bouwbesluit staat wordt lastig te halen. Zeker met 7 cm.
 

Valkon

  • #22
De R waardes van matterialen worden vaak bepaald als alleenstaande matterialen.

In combinatie komen er heel andere resultaten uit.
Uiteraard heeft een minerale wol op deze wijze voledig geexpandeerd en gortdroog waarbij ook nog op perfecte wijze in het frame passend een zeer goede waarde , ook andere specifieke isolatie middelen hebben die dan ook .
Echter zeer nauwkeurig werken is niet algemeen immers het kleinste kiertje of een hogere vochtigheids graat doen de r waardes van deze isolatie vormen teniet.
Daarbij zien we ook vaak dat een isolatie word opgesloten waardoor de r waarde al veranderd en een gipskarton plaat benoem daar behalve snel strak afdekken nog eens 1 goede eigenschap van.
Natuurlijk kan je als aanhanger van minerale wol ook de spauwplaat gebruiken tesamen een 5 of 7 cm gasbeton blok , twee vliegen in 1 klap.

Al met al geeft gasbeton een uitstekend binnen klimaat met een zeer hoge levensduur en dat is in kille r waardes niet uit te drukken.

Bij alle oudere gebouwen en woningen waar ik dit in 20 jaar toegepast heb zijn de eigenaren en bewoners uitzonderlijk tevreden en heb daar ook nooit een klacht over gehad behalve lof.

Kwalitijd kan ook zeer bevredegend zijn.

maar iedereen is baas over zijn eigen toko en maakt waar hij/zij zich prettig bij voeld ...... advises genoeg.

Over de beluchting gaten, dat is afhankelijk van de buiten muren ,hoe nat worden zij ?, een muur waar weinig regen op staat is over het algemeen een stuk droger en behoeft maar weinig gaten.

succes
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #23
Natuurlijk zijn van alle methodes voors en tegens.
Zelf ben ik een houtskelet bouw freek.
Technich steekt het nouw maar de voordelen zijn legio.
Ten eerste al de hoge isolatie waarde met weinig ruimte verlies.
Door een doe het zelver vaak goed uit te voeren.
Strak eindresultaat zonder al te veel afwerken.

En wat betrefd de ventilatie in de spouw.
In het normale metsel werk van buiten gevels spreekt men over 1 open stootvoeg per 4 strekken.
dat zou neer komen op 6 cm² per 80 cm ongeveer.
Dit moet dan onder en boven.
Als je stootvoegen openmaakt doormiddel van boren, zorg dan ook dat je ze met een roostertje dicht maakt voor wespen.
En wanneer er een vertikale blokade in de spouw zit onder het kozijn en boven het kozijn ook weer een paar stootvoegen open maken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #24
Rene :prima:
 

Sjaan Smit

  • #25
Je kan eventueel onder de gipsplaten nog platen multiplex maken dan heb je wat meer body voor als je iets wil ophangen en het is ook steviger.

Denk dat ts nu wel aardig verder kan.
 

Icer

  • #26
Wow wat een tips.

Ik dank iedereen voor de informatie. Rene ik zou graag de muur op de vloer in elkaar zetten, maar dat gaat niet, te weinig ruimte. Dus dan maar gewoon opbouwen.

Er schijnt nogal wat discussie te zijn of ik ook dampdichte folie moet plaatsen aan de warme zijde. Het rockwool 113 heeft al een aluminiumfolie. Wat zeggen jullie. Wel of niet dampdichte folie plaatsen voor de zekerheid?

De tip van de multiplex: goeie, had ik ook al aan gedacht. Alleen gebruik ik underlayment platen. Die zijn goedkoper en je ziet er toch niks van als het gips er voor zit.

Over de ventilatie: Ik ga een aantal verticale voegen uitboren en plaats er van die kleine roostertjes in tegen insecten. Dit is aan de buitenmuur. Maar hoe ventileer ik de muur die aan de kant van het huis zit of de muur die aan de schuur van de buren vast zit? Of hoeft die niet geventileerd te worden?

gr. Eric
 

Sjaan Smit

  • #27
Wat is je beweegreden om GEEN dampdichte folie te gebruiken?? Duur is dat spul niet en met een beetje nietmachine heb je het er zo op zitten...

eenmaal gips erop kun je jezelf niet meer bedenken......
 

BeeTeeWee

  • #28
Die aluminiumlaag kan normaal gesproken inderdaad dienen als dampdichte laag, maar dan moet je wel zeker weten dat je iedere centimeter naad en alle aansluitingen boven en onder goed hebt afgetaped. Dat kan best hoor, maar een stuk dampdichte folie (eigenlijk gewoon dik plastic) kost inderdaad amper iets en is zo aangebracht.
 

Kacheltje

  • #29
Aftapen met aluminiumtape werkt daarbij perfect zoals eerder is aangegeven.
 

Bernhard

  • #30

Icer

  • #31
Iedereen enorm bedankt voor de tips. Ik kan er zeker wat mee.

Nu kwam laatst iemand ermee dat ik ook metaal kan gebruiken in plaats van houten regelwerk. Iemand ervaringen hiermee en wat is de beste keuze? Of maakt het niks uit.

gr. Eric
 

Kacheltje

  • #32
Ik heb met beiden gewerkt. Voordeel wat ik vind van stalen regels is dat deze altijd recht zijn. Je hoeft dus niet altijd zoeken in de schappen voor mooie rechte houten regels. De verwerking van staanders in de boven en onderregel gaat zeer snel en zijn eenvoudig te stellen.
Wat mijn inziens wat minder is is de stevigheid van de stalen regels zeker als deze enkelzijdig bekleed zijn met gipsplaten.
 

JK

  • #33
Helemaal eens met Bernhard.

Grappig genoeg lijkt het alsof de meesten niet goed begrijpen waarom je dampdicht tegen binnenkant en dampopen tegen de buitenkant plaatst. Daar is een eenvoudsige Jip en Janneke vuistregel voor te onthouden:

Wanneer wij in Nederland het grootste deel van het jaar onze huizen warmer maken binnen dan het buiten is.... dan is de luchtdruk dus groter binnen dan buiten (hete lucht ballon). Al het woonvocht (douchen/koken etc) zoekt bij die hogere druk binnen dus een weg naar buiten. Je wilt dat vocht dus al aan de binnenkant stoppen.

Komt er toch vocht in de constructie dan MOET het in de zomermaanden naar buiten kunnen verdampen. Dat is de reden waarom je aan de buitenkamp in principe beter geen dampdichte folies maar alleen dampopen folies plaatst.

Dat wat nieuw is voor Nederland is dat we moeten leren álle soorten warmteverlies tegen te gaan, als we dan toch bezig zijn, door slimme isolatie combinaties te maken. Je hebt namelijk ook tal van reflecterende dampdichte en dampopen folies die als dampfolie zou kunnen gebruiken om de isolatiewaarde van je totale isolatiepakket fors te verbeteren (reflecterende jas over de trui).

LET OP! Alu cachering is absoluut niet hetzelfde als Aluminium. Reflectiefolies bij de DHZ zijn in veel gevallen zelfs niet eens in staat om stralingswarmte te weerkaatsen. De professionele bouwproducten moeten voldoen aan veel strengere normen en bieden wel vaak reflectiefolies met een emissie coefffcient onder de E 0,1 (waardoor iets straling kan weerkaatsen). Verder moet je dan wel een luchtlaag/spouw aanhouden van minimaal 20mm.

Door een gipsplaat dirct tegen de alucachering van een isolatiewol te plaatsen is er dus geen luchtlaag en wordt er dus niet echt straling tegen gehouden. Zonde van de kans om van lucht isolatie te maken.

TIP: er zijn dampopen- en dampdichte reflectiefolies. In bijna alle gevallen zou je daarmee de isolatiewaarde met Rc 0,57 of Rc 1,14 kunnen opplussen door deze als dampfolie te gebruiken ipv de standaard plastics win je meters en optimaliseer je het comfort.

Omdat er steeds dikkere isolatie wordt verwerkt zijn er echter ook steeds meer gezondheidsklachten bij bewoners. Longfonds opende daarom onlangs een nieuwe stichting genaamd Adem Bouw die dit gaat onderzoeken.
Ik heb 2 demo woningen van deze architect bezocht en het comfort verschil wat je ervaart is echt bijzonder. helemaal dampopen (beetje minder binnenkant dan buitenkant) is dus ook echt een idee. Laat je dan echter wel goed adviseren door mensen die dat kunnen berekenen lijkt me.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu