Voorzetwand van multiplex (i.p.v. gips)

Tyr

  • #1
Beste vakman, :)

Het idee is om een lange garage (3x9 meter ongeïsoleerd) om te bouwen tot een nette flexibele thermisch geïsoleerde werkruimte. Een voorzetwand van gipsplaat is netjes, maar niet praktisch. Er zit zo een deuk in, en iets zwaars ophangen... :-| niet handig...

Mijn plan... de doorsnede van de muur:
1. Buitenmuur
2. 3cm spouw (is nodig... helaas... bang voor vocht omdat de schuur een halve meter verzonken is in de grond)
3.a 6cm steenwol (tussen 4x6cm houten frame verticaal 60cm afstand hart tot hart)
3.b Hier en daar een electra buisje
4. Damp-remmende folie
5. Multiplex (18mm) in stroken van 60cm verticaal bevestigen op frame

Oh... het frame zit hier en daar met klosjes hout van 3cm dik tegen de buitenmuur voor stevigheid van het fram en om de steenwol van de muur weg te houden.

Vragen:
1. Een geschilderde multiplex plaat doet niet onder voor gipsplaat... (toch?) maar hoe werk ik die randen af dat ik achteraf géén naden krijg door werking van het frame/multiplex, trillingen, etc... 2 millimeter speling en acrylaatkit? randje frezen? andere suggesties? :?:
2. Moet ik nog een bepaald soort Multiplex wél/niet hebben?
3. Als het watervast multiplex is... Is die folie dan nog wel nodig?

.. Wat mis ik? Na 3 uur zoeken niemand te vinden die het exact zo doet... :) Dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit wordt wel vaker gedaan hoor. Gipsplaat wordt meestal gekozen vanwege de prijs en het makkelijk en naadloos afwerken. Als dat niet belangrijk is, zijn er veel andere mogelijkheden, zoals multiplex. Voor stevigheid zijn er ook andere opties, zoals gipsvezelplaat, achterhout (multiplex achter gipsplaat) of de stijlen hoh 300 zetten (zodat je daar in kan ophangen).

Aantal tips/opmerkingen:
- geen klosjes in de spouw, het frame moet zelf stevig genoeg zijn. Bevestig het aan de vloer en dak, en aansluitende binnenwanden.
- Aan de buitenkant van het frame dampopen folie
- folie is nodig om het vocht uit de ruimte niet in de constructie (achter de isolatie) te laten komen. Dus ook bij multiplex nodig.
- frame van 2x3" balken, deze zijn ±44x70. Het makkelijkst is de frames op de vloer "prefab" te maken, en overeind te zetten. Evt. in een paar delen. En met 1cm speling rondom.
- spouw ventilerend maken, bv. open stootvoegen in het metselwerk , boven en onder.
- gebruik een multiplex met mes en groef, en gebruik platen van 1.2m breed. Bv. OSB of underlayment. Hou de naden gewoon in het zicht (eventueel even afschuinen).
- overweeg elektra opbouw te maken. Je doorbreekt het vochtscherm niet en het is flexibeler.
 

Tyr

  • #3
Beste IJkenhout,

Heel erg bedankt voor uw reactie. Ik heb op basis daarvan het volgende getekend:

- De verschillende lagen folie en "wol" vervang ik voor graag voor Rockwool Spijkerflens. Het houdt de "wol" weg van de muur, het is gelijk een vochtscherm en er zit nog een laag hitte-reflecterend spul op. Daarnaast lijkt dit spul in materiaal en werk véél goedkoper.
- Electra onder de plint vóór het vochtscherm. Voor de verticale pijpjes naar de contactdozen moet de Rockwool maar ff schuiven... :)



Ziet dit er beter uit zo?

Nog wat vragen over uw reactie:
- Hoeveel voegen moet ik onder en boven uitboren voor een degelijke ventilatie?
- Naden afschuinen; Lijkt me ook mooi jah.. gewoon met een klein freesje? lastig met die mes en groef... :/ tips?
- Nog tip voor een bepaald soort Multiplex Underlayment? Moet na latex op een muur lijken. :)


Dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Is die spijkerflens geschikt voor wanden? Let erop dat dit een beetje kan uitzakken, dus de spouw van 2cm moet wellicht iets groter.

Het hout kan strak tegen elkaar, multiplex werkt nauwelijks. Het V-naadje is bedoeld om de naad wat netter te laten zijn. Verf gaat ook barsten op deze naad. Het V-naadje maak je met schuurpapier of een (kleine) handschaaf.

De vloer maak je van normaal (gewapend) beton. Stampbeton is alleen bedoeld als werkvloer. Als Sophie hakken aan doet, prikt ze er zo doorheen :lol:

Het multiplex kan je evt. voorzien van groefjes, om een gemetselde muur na te bootsen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu