Steeds meer lucht in het CV circulatie water gezogen

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #21
Nu gaan we discuseren over drukken en absolute druk,
maar pas hiermee op, want vaak "roepen" fabrikanten
maar wat zodat het in hun straatje past.

Ten eerste is de absolute druk de omgevings luchtdruk,
deze word gemiddeld genomen op 1.013Bar.
Zodra je dus je ketel gaat vullen, dan zit er dus al
standaard rond de 1.013Bar aan druk in, daarbovenop vul
je hem af met een drukverhoging van ong 1.8Bar, dus
totaal 2.813Bar aan druk in je cv systeem.
Je automatische ontluchter word dan aan de cv kant
omhoog gedrukt met 2.813Bar, en aan de buitenkant naar
beneden gedrukt met 1.013Bar.
Dan moet je toch echt je cv systeem bijna leeg hebben
om er lucht in te krijgen met de absolute druk.....
Tot op heden lees ik dat de ketel terug zakt naar 0.5bar
en totaal 1.513Bar.

Ja, in een zeldzaam geval KAN er een klein beetje lucht
aangezogen worden door de aut.ontluchter, maar dan
moet er een behoorlijke onderdruk ontstaan om onder
de 1.013Bar te komen.
Oorzaak ligt altijd in de foutieve constructie van de
installatie....

MAAR:
Het is een Nefit Ecomline Excellent, deze heeft een
modulerende pomp, dus zal niet vaak op vollast draaien,
de maximale opvoerhoogte is 480mB, dus zolang de druk
nooit onder de 1.513Bar komt, is het onmogelijk dat
er lucht het systeem in komt, en al helemaal als de
pomp niet op vollast komt.

Ik sluit niks uit, maar ik acht de kans zeer klein... :wink:
 

Bernhard

  • #22
Ja de kans is klein en daarom is het verschijnsel niet zo bekend. Die lage druk ontstaat aan de zuigkant van de pomp.
Bij de start voor warmwater in de nacht met:
- een lage watertemp
- een lage druk in de installatie
- geen goede aansluiting van het expansievat
- te klein vat
- een ontluchter/beluchter aan de zuigkant van de pomp.
mvgr bernhard
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #23
Dank je Berhard!

Wellicht kunnen de moderators het predikaat "specialist verwarming" bij mij weghalen, en aan jou geven.

Maar even on topic:

Ik ben van mening dat jullie te ver aan het zoeken zijn, maar TS zal eerdaags wel met de oplossing komen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #24
+1 :wink:
 

Tumkie

  • #25
Mijn eerdere post lag in de lijn van de bevindingen van Bernard ... plaats van expansievat is hierin een belangrijk gegeven ivm onderdruk
 

Kacheltje

  • #26
Als de statische druk in je cv circuit zoals je aangaf 2 bar is is het zoals aangegeven door DexterXL niet mogelijk om met een cv-pomp die een opvoerhoogte heeft van zeg 4,8 meter (0,48bar)lucht aan te zuigen bij de zelfontluchters. De druk zal aan de zuigzijde zakken naar 1,52 bar als je het berekent. Voor de praktijk zal ook niet anders zijn.

Enige manier dat het zou kunnen voorkomen is als het expansievat in de aanvoer zit en deze een lagere voordruk heeft dan de opvoerhoogte van de pomp en alle cv kranen dicht staan. de pomp vult het vat dan.
Maar in het genoemde hier zie ik dat niet als mogelijke oorzaak.
 

Klusmik

  • #27
Het is wel zo, hoe hoger de druk in het systeem, des te minder last heb ik. Als de druk onder de 1,5 bar daalt, dan gaat het heel hard.

Zou het misschien het venturi effect effect kunnen zijn? En bij welk onderdeel heb ik daar de grootste kans op?
Bij de pomp?

- De pomp moduleerde niet meer, dus die heb ik vervangen. (Condensator?)
- Groter nieuw expansievat gemonteerd. Vorige was goed, maar oud. Hij zit nog steeds op de retourleiding.
- Heb een donorketel, dus heb ook maar meteen de warmtewissselaar vervangen.
- Als hij binnenkomt monteer ik de bypass
- Ook doe ik dan wat aan de driewegklep.

Bij elkaar straks zo een beetje een ander systeem :mrgreen:
 

Kacheltje

  • #28
Woon je in een hoog huis misschien?
Als je ketel bv op zolder staat en je vult je ketel beneden bij dan is de druk beneden altijd wat groter dan op het hoogste punt van je cv installatie.
 

Bernhard

  • #29
Dag Gorp,
Blijf jij maar specialist dan ga ik minder mopperen.
En als ik mag kiezen dan liever super specialist.
Groet bernhard.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #30
Het begint hier een beetje te ruiken. :cool:

Eerst maar eens afwachten met reacties tot de by-pass geinstalleerd en afgesteld is, dan blijkt vanzelf wie er gelijk heeft.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #31
Bernhard:

Dank je.
Ik kon aan je antwoorden niet zien dat jij superspecialist was/bent.
Mijn oprechte excuses.
 

Klusmik

  • #32
Mijn installatie bedient maar één verdieping. Het verschil tussen het hoogste en laagste punt in de installatie is ongeveer 2,5 meter. Vandaag is de bypass binnengekomen. Nog een stukje buis en ik kan hem monteren.

Gorp: hartstikke goed dat je voor Neesje opkomt. Neesje had alleen niet alles gelezen. En dat kan ook gebeuren.

Bernhard: ik ben dankbaar dat je dingen durft te zeggen die je niet zeker weet. Trouwens, je kunt op afstand nooit precies weten hoe het zit. Dit is een lastig probleem, dus ik heb alle goede ideëen nodig.

Er zijn meerdere dingen mis in mijn systeem, er kunnen dus ook meerdere oplossingen zijn!
 

Klusmik

  • #33
Zo de bypass heb ik gisteren geïnstalleerd! En de driewegklep heb ik vervangen, doet het ook weer. Het systeem voldoet nu aan de normale eisen!
De druk heb ik extra laag gehouden, zo'n 1,2 bar, om te kijken of het probleem nu opgelost is. Er zit op dit moment natuurlijk nog veel lucht in de ketel, omdat hij open geweest is. Nu kijken of het minder wordt.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #34
Ben er eigenlijk niet benieuwd naar want het antwoord weet ik al.
 

Kacheltje

  • #35
Met een 25 liter vat duurt het wat langer eer het probleem opnieuw de kop op steekt. Bypass is in een dergelijke installatie met alleen thermostaatkranen zeker nodig. Cavitatie zal het denk ik niet geweest zijn aangezien de oude driewegklep defect was en zo de stroming kon handhaven via de warmtapwisselaar.

Of het probleem opgelost is?

Heb je de overstort al eens gecontroleerd op lekkage of een lekage in je leidingnetwerk wat niet direct opvalt(bijvoorbeeld een kruipruimte)?
 

Klusmik

  • #36
De pijpen lopen overal waar ik ze kan zien. Er zijn geen zichtbare lekkages. De overstort zou een goede kandidaat zijn voor het probleem. Voor de zekerheid heb ik hem ook vervangen!
 

Klusmik

  • #37
Het probleem is opgelost!
Wat heb ik allemaal vervangen:
- Expansievat
- 3weg klep
- warmtewisselaar
- ontluchtingsventiel
- overstortventiel
- pomp
- bypass geïnstalleerd

Dus een van deze dingen kan het zijn.
Ik heb nog de oude situatie proberen terug te halen door de nieuwe driewegklep in de middenstand te zetten, en de bypass helemaal dicht te draaien. Daarmee lijkt het alsof het niet deze onderdelen waren. Ik denk zelf dat het of het expansievat was, of dat de pomp via het venturi effect lucht aanzoog. Deze heb ik dus allebei vervangen, en het probleem is weg.

Hartstikke bedankt voor het meedenken!

Venturi effect: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #38
Mooi dat het uiteindelijk opgelost is, bedankt voor de duidelijke uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu