Verwarmingselement vervangen Bosch WAE28160NL/05

VEH

  • #1
Verwarmingselement geeft aardfout en moet vervangen worden. Dit verwarmingselement zit vast met één bout en moer in een kunststof kuip. Moer er afgedraaid, maar er zit nog geen beweging in. Kan ik de bout met een hamer terug tikken naar binnen zonder schade aan te richten, om er meer beweging in te krijgen. Daarna moet men de pakking er uit wurmen begrijp ik.

Of weet iemand een betere methode.
 

Martien 59

  • #2
Je moet de bout naar binnenslaan hoeft niet zo hard rustig tikken
dan de rubber er uit trekken en het element
nieuwe er goed inschuiven kan in de kuuip een beugel zitten waar het onder moet en weer vastdraaien
dan hoef je de bout niet terug te tikken gaat er van zelf in
 

VEH

  • #3
Bedankt, ga het zo doen.
 

VEH

  • #4
Verwarmingselement vervangen. Aardsluiting is verholpen. Helaas warmt de machine niet op, voor de rest werkt het wel. NTC gemeten rond de 4kohm, weerstand loopt terug als ik die verwarm. Of de ohm waarde okay is weet ik niet. Lijkt te werken.
Ik denk dat de elektronica een opduvel gekregen heeft met de aardsluiting.?

Iemand zoiets al eerder meegemaakt?. Weet iemand welke ohm-waarde de NTC moet hebben bij een graad of twintig? Kan ik met een gewone weerstand even kijken of het dan werkt.
 

VEH

  • #5
De print eruit gehaald, maar geen bijzonderheden. Alle connectors zaten zover ik het kon zien of merken normaal vast. Geen overslag sporen oid op de print. De NTC verwisseld met één uit een Siemens wasmachine. Op de NTC staat, net te ontcijferen, 276K(=0gr C)/4,8kohm. Klopt dus met mijn meting. Het geheel weer in elkaar gezet. En wonder boven wonder het werkt. Wat er er in eerste instantie niet goed is gegaan, ik weet het niet.
Ook de Siemens wasmachine waaruit ik de NTC genomen heb, werkt normaal met de NTC uit de Bosch machine. We moeten dit scharen onder "waarschijnlijk een bitje scheef de eerste keer".

Ik heb het nieuwe verwarmingselement bij Bosch besteld. Eerst nog even op het internet rondgekeken of er iets goedkoper was. Dat was er wel maar ik was me er niet zeker van of daar ook twee zekeringen in zitten zoals in de Bosch. Bij Bosch zijn de kosten €76 incl verzending. In de Siemens machine zit hetzelfde element; daar staan de zekeringen zelfs op voorkant ingegraveerd. Op de Siemens site gekeken wat het element daar kost; dat is een stuk goedkoper nl €40 incl verzendkosten. Siemens element is van Irca, Bosch element van Bleckmann. Met het Siemens nummer nog even op het internet gekeken; goedkoopste van €24 gevonden in Duitsland, daar komen dan nog verzendkosten bij. Voel me door Bosch toch wel een beetje beduveld, temeer daar de onderdelen door de BSH (een gezamenlijke onderneming van Bosch en Siemens) verkocht worden. De e-shop is identiek. Ik denk dat ik naar BSH een briefje ga sturen hierover.

Voor diegene na mij nog even op rijtje wat je moet om het element te vervangen of eruit te halen als er iets in de kuip zit:

NETSTEKKER UIT DE WCD (HET STOPKONTAKT) NEMEN, MACHINE SPANNINGSLOOS MAKEN

1. Zeepbak eruit
2. Twee schroeven T15 van het deurscharnier losdraaien. Deur zit ingehaakt in de voorplaat; iets omhoog schuiven en losnemen. Is niet perse nodig maar ik vind het handiger ivm met het verwijderen van de manchet
3. Spanring manchet verwijderen; de veer zit bij het scharnier van de deur.
4. Manchet eventueel naar binnen klappen
5. Plint onderzijde verwijderen; achter het klepje van pompfilter zit een schroef T15; daarna plint naar rechts schuiven dan komt hij los.
6. Vier schroeven T15 aan de onderzijde van de voorplaat losdraaien
7. Schroef T15 (rechterkant onder) bij de zeepbak huis losdraaien
8. Voorplaat aan onderzijde een klein beetje naar je toe trekken, de plaat komt los en kan naar onderen schuivend losgenomen worden. Zit nog vast met de draden van het deurslot.
9. Stekker naar beneden uit het deurslot trekken
10. Kabelgeleiding draden deurslot losklikken van de voorplaat
11. Element zit aan de voorzijde onder in de kuip in het midden.
12. Stekkers van het element losnemen
13. Stekker van de NTC losnemen; zit met een palletje geborgd; borging voorzichtig even iets omhoog buigen met een schroevendraaier (Mocht de stekker op zijn kop zitten, dan de borging iets naar onderen duwen)
14. De moer in het midden vh element losdraaien.
15. Element zit daarna waarschijnlijk nog wel vast; bout in het midden terug drukken of zoals in mijn geval met een hamer terug tikken. Bij mij waren een paar flinke tikken nodig.
16. Element een beetje heen weer wrikken aan de aansluitpunten, dan komt het wel los.
17. NTC uit het element drukken en in het nieuwe element zetten. Zou voor de zekerheid even meten met een ohm-meter en warm laten worden in de hand; ohm waarde loopt dan terug. Waarde rond de 4kohm
18 Alles in omgekeerde volgorde monteren.

:D :D :D
 

VEH

  • #6
Nog even een nabrander. Ik heb mijn beklag gedaan bij de BSH groep over het prijsverschil tussen het element van Bosch en van Siemens. Netjes een berichtje terug gekregen dat er verschil zat tussen de elementen van Bosch en Siemens en dat daarom het prijsverschil verschil er was. Ik heb terug geschreven dat de vorm en afmetingen op de mm nauwkeurig overeenkomen en dat ook weerstand van het element gelijk is en waar zit dan het verschil in?. Dat is inmiddels 2 weken geleden. Niets meer gehoord. Blijkbaar weet ook de BSH groep niet waar het verschil zit.
Het is dus zaak bij het vervangen van een Bosch en/of Siemens element even te kijken waar die het goedkoopst is. Voor de Bosch WAE28160NL/05 en Siemens WXLP162ANL/01 zijn die naar mening gelijk.

Correctie: in het voorgaande bericht heb ik het over T15 schroeven; dat moet T25 zijn.
 

VEH

  • #7
Zal je net zien, krijg ik vandaag toch nog een reactie van BSH. Ze blijven bij hun mening dat de twee elementen anders zijn. Waarin het verschil zit wordt niet uit de doeken gedaan.
Moet ze nageven dat ze tenminste netjes op mijn brieven hebben gereageerd, hoewel het resultaat voor mij nul is.
 

Kees kit

  • #8
Spijtig genoeg wordt op witgoed bijna niets meer verdiend , met dank aan de "' grote ketens "" , daarom gaan onderdelen prijzen sky high :oops:
 

VEH

  • #9
Ik maak me niet zoveel zorgen over de winstgevendheid van deze bedrijven. Als men geen winst meer maakt wordt de tent gesloten. Hoge prijzen van de merk leveranciers zijn van alle tijden, kijk maar eens naar de prijzen van auto onderdelen en de vervangers. Ik denk niet dat er rechtstreeks verband is tussen lage winst en hoge prijzen voor onderdelen. In dit specifieke geval gaat het om een gelijk onderdeel van twee firma's binnen een joint venture groep welke verschillend geprijsd zijn. Dat vind ik raar.

Voor diegene die zich afvragen hoe je kan uitzoeken of er andere firma's zijn die het gelijke onderdeel gebruiken het volgende :
Ga met het onderdeelnummer (dat moet je wel vinden, meestal op de site van jouw merk) van jouw machine het internet op. Dan komen er genoeg aanbieders voor dat onderdeelnummer te voorschijn en bij een aantal van die aanbieders staan lange lijsten met merk en type genoemd van de machines waar dat onderdeel in zit. Dan met het typenummer van de vreemde machine op die site van die machine kijken of het daar goedkoper is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Heren, dit is een klus-site geen consumentenorganisatie o.i.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu