Plat koud dak isoleren vanuit binnenzijde

Michael86

  • #1
Hoe kan ik het beste onderstaand plafond/dak isoleren?

Afgelopen week een huis gekocht met een aantal kamers laagbouw met koud plat dak. Deze kamers hadden een systeemplafond, dit hebben we eruitgesloopt en gaan we vervangen met gipsplaten.

Onder het systeemplafond kwam ik het volgende tegen: houten balken met hiertussen 4cm dik tempex en hierboven een luchtlaag van 5 tot 7 cm tot aan een vezelplaat. Verder zitten de electriciteitsleidingen onder de balken gespannen.

Mijn plan was om tussen de balken glaswol dan wel steenwol te proppen (nog 7,5 cm ruimte tussen het tempex en onderkant van de balk) en evt af te dichten met dampdichte folie (Na het isoleren komt de timmerman het gipsplaten plafond erin maken).
Maar ik lees op verschillende forums en sites zoveel verschillende do's en dont's dat ik niet meer weet hoe ik het moet aanpakken.
Het aanbrengen van dampdichte folie lijkt ook vrij lastig omdat er allerlei leidingen onder de balken zijn gespannen. En wellicht overbodig aangezien er in de huidige siutatie ook geen dampdichte folie is gebruikt

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bij voorbaat dank voor je reactie!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Michael86 schreef:
houten balken met hiertussen 4cm dik tempex en hierboven een luchtlaag van 5 tot 7 cm tot aan een vezelplaat.
Is die luchtlaag geventileerd?
 

Michael86

  • #3
Er zitten op 2 punten in het dak ventilatieschoorstenen, maar ik ga ervanuit dat deze bedoeld zijn voor ventilatie van de kamers zelf en niet zozeer voor de luchtlaag. 1 van de schoorstenen is ook met pur dichtgemaakt, de ander bevind (open) zich in een kamer die als badkamer gebruikt werd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als dit dak door slecht 2 plekken wordt geventileerd zou je beslist vocht moeten hebben. Deze constructie wordt volgens mij op de juiste wijze geventileerd. Nog maar eens naar opzoek. Voel je wind, tocht boven het isolatie materiaal?

Deze ruimte is altijd verwarmd?

Je zegt het zelf al, het aanbrengen van een dampdichte laag is vrij lastig. Daarom mislukt het regelmatig om een goede dampdichte constructie te maken. Te ingewikkeld en geen idee waar men mee bezig is. Schade door vocht is het gevolg.
Nog even, jouw dakbeschot kan heel slecht tegen water.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als de luchtlaag niet geventileerd is, kan je beter een klimaatfolie gebruiken.
 

Michael86

  • #6
Bedankt voor jullie reacties:

De luchtlaag lijkt wel degelijk geventileerd, je voelt het trekken/tochten. Ook advies gevraagd aan een aannemer en die vertelde dat We het kunnen isoleren met steenwol met afdekkende folie.

Gr. Michael
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Wat is afdekkende folie?

Nog eens even gesimuleerd. De ventilatie is in orde daar zou je niets aan moeten doen. Dan kan je ook andere platen onder de bestaande isolatie aanbrengen. Bijvoorbeeld een PIR/PUR met een aluminium cachering. De cachering is dampdicht. De naden zijn eenvoudig af te tapen.
Platen van wol zijn dampopen en daar komt het op de dampremmende folie aan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Wel op letten dat de warmte uit het wol niet weggeventileerd wordt. Als het piepschuim goed aansluit is dat ok.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu