Plat dak isoleren en vervangen dakbedekking

Billyranzaa

  • #1
Geachte lezer.

Ik zit met een paar vraagjes:

Ik heb een plat dak van 40 m2 voorzien van bitumen met kiezeltjes erop. dak heeft geen afschot en twee uitlopen aan de kopse kant. Nu wil ik heel de boel isoleren en beplakken met EPDM.
1:Moet ik nu onder de isolatie wel of geen dampremmende folie gebruiken?
2:Is het verstandig om een afschot te creëren m.b.v. afschotplaten?
3:Welke soort isolatie moet ik gebruiken? m.a.w welke is geschikt om EPDM rubber volledig op te verlijmen, de glasvlies versie op de Alu versie?
4:moeten er nu wel of geen kiezeltjes op het EPDM of is dit alleen bedoeld als "geluidsdemper"?

Wellicht iemand een suggestie of tip.

Met vriendelijke groet,

Patrick
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
1 Ja.
Als het een bitumendak is kan je het grind er zo van afvegen.
Je oude bitumen dak wordt dan de dampremmende laag.
Let op het moet bitumen zijn en geen mastiek.
Het is verstandig om afschot te creëren. Hoewel met EPDM is dat volgens mij minder belangrijk dan bij bitumen. Van EPDM worden ook vijvers gemaakt.
2. Bitumen daken waar vuil zich verzameld door stilstaand water gaan korter mee.
Als je een dak maakt zonder grind zou ik zeker een afschot isolatie aanbrengen.
3. Alle isolatie die drukvast, loopvast, zijn geschikt. De cacheerlaag moet geschikt zijn om te kunnen lijmen.
3 en 4. Kiezeltjes wat bedoel ja daarmee. Grind, steentjes die toch wel een diameter hebben van 15 tot 30 mm.
Je dak is sterk genoeg om het grind te kunnen dragen.
Dan zou je het grind ook kunnen hergebruiken of nieuw grind nemen.
Grind zorgt voor in de woning minder geluid. Dat de dakbedekking niet wegwaaid. Bescherming tegen de zon is bij EPDM niet belangrijk meer.
Deze isolatieplaten moet je dan door je damprem heen volgens voorschrift van de fabrikant mechanisch bevestigen in je dakvloer.
Ik zo nog even onderzoeken of je de EPDM losliggend, dus met grind, of gelijmd gaat aanbrengen. 40m2 in een vel met lijm aanbrengen vraagt eigenlijk behoorlijk wat ervaring. :wink:
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu