Plat dak: hoe nieuwe dakbedekking aan te sluiten op bitumen?

Rhazejager

  • #1
Beste medeklussers,

Ik heb het plan opgevat om het carportdak (geen isolatie) over ca. 1 meter in de hoek te vervangen.
Ik ga liever niet branden, maar kan wel beginnen op een nieuw beschot (oude verrot). Het gaat hier om 1x2,5m, een strook met twee hoeken, opstaand. Geen lood, alleen beton. Zaten flappen aan die ik heb verwijderd.

Vraag 1: hoe sluit ik aan op het bestaande grinddak (1980!), neem aan dat het bitumen is;
Vraag2: kan ik zonder voorgevormde hoekstukken tegen het beton omhoog werken?

Verder nog tips?

Alvast bedankt!
René.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een (bitumen) dak is na zo'n tijd op z'n eind, u kunt veel beter de dakbedekking vervangen, over een paar jaar moet dat toch gebeuren.
Als het geen bitumen is maar mastiek is het dak sowieso aan vervanging toe.

Wat bedoelt u precies met vraag 2 ?
 

Rhazejager

  • #3
Alvast bedankt voor de uitleg.
Vraag 2 houdt in dat ik in een soort betonnen bak zit te werken. Met twee 90 gr. hoeken.

Maar als ik dit nu als een noodreparatie zie en ik wil volgend jaar alles vervangen, wat moet ik dan doen?

M.vr.gr.,
René.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Strak pleisteren met zand cement.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het grind een flink eind opzij schuiven. Het vuil met een harde borstel verwijderen.
Een bitumen dak van 1980 zou inderdaad aan zijn laatste jaren bezig zijn.
Het grind heeft denk ik goed zijn werk gedaan.
Als je met een vlam over de oude dakbedekking gaat en deze gaat nog netjes vloeien zou het volgens mij moeten lukken.
Je moet zonder voorgevormde stukken de hoeken afwerken deze bestaan niet voor een bitumen dakbedekking.
Dit is een kwestie van de randstroken op de juiste manier insnijden omvouwen enz.
*wgb*
 

Rhazejager

  • #6
Prima, aan dat antwoord heb ik voldoende. Ik vermoedde al dat ik moest gaan branden...geen punt, kan immers goed solderen, dit lijkt erop :wink:
Kan ik de spullen gewoon in een (goede) bouwmarkt halen?
Het is maar een klein stukje...

Bedankt,
René.
 

Millew

  • #7
Solderen lijkt er op, maar soldeertin vliegt niet in de brand :lol:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Voldoende blusmiddelen mee het dak op voor het geval dat....
 

Rhazejager

  • #9
Bedankt, is gelukt....denk ik, want we hebben nog geen hoosbui gehad...

Wat heb ik gedaan?
1. Grind weggeschept en schoongeveegd over ca 1,5 m;
2. Opstaande randen losgemaakt en over 1m bitumen opgewarmd met twee (te kleine) branders;
3. Bitumen opgetild en omgekruld en in die stand gehouden met houtjes (dit is het betere padvinderwerk...of wigwam tenten-opzetterij. Hier zit toch een potentieel probleem: het geheel zakte door zodat we knikken kregen in best nog goed bitumen, bleek na inspectie van de onderkant;
4. Zijlatten verwijderd die onder 45 gr. staan om 2x een hoek te maken van 45 gr. ipv. 1x 90-is beter voor je bitumen;
5. Nieuw dakbeschot geplaatst (bleek toch een isolatielaag op te zitten);
6. Bitumen langzaam terugplaatsen en weer met twee branders aan de slag;
7. Na wat tijd zette het geheel zich weer en konden de schuine latten terug. Nog wel even het hout geseald met speciale randsealer om ze waterdicht te maken op de zaagsnede. Vastgezet met profi llijmkit;
8. Reparatie uitgevoerd langs de randen, we zagen wat scheurtjes. Gewoon koud gelijmd een band van 10 of 15cm breed over een paar meter.
9. Daarna flappen aanbrengen langs de randen over het bitumen (zoals lood bij steen, maar ik had met beton te maken). Zelfde band gebruikt en goed gekit en onder een alu profiel gezet;
10. Grind terugleggen om de gelijmde banden aan te drukken (is toch ook lastig omdat de ondergond niet vlak is bij oud bitumen). Branden was beter geweest.
11. Onwijs veel tijd besteed om de ravage aan het plafond daaronder (carport, regelwerk etc.) te herstellen; wacht nog even met de plafondplaat plaatsen :wink:
11. Ik meld me wel weer na een hoosbui...

Een prettig klusweekend toegewenst, het weer zit mee :D

René.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Leuk dat het gelukt is. En een hoop geleerd neem ik aan.
Ik ben benieuwd na je bericht als het heeft geregend.
Een foto en je had voor mij dat hele verhaal niet hoeven te typen. :wink:
*wgb*
 

Rhazejager

  • #11
Ja leerzame klus...en zeer kosteneffectief. Ik moet er niet aan denken een aannemer/dakdekker te moeten betalen...

Zie de twee foto's. Als het grind ligt (na de hoosbui) maak ik de laatste foto.
Allen bedankt.

M.vr.gr.,
René.


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
:lol:
Maar het is best lastig om dit goed dicht te krijgen.
De boosdoener zal je heel serieus moeten behandelen.
Zorgen dat deze naad een cm of 2 diep wordt.
Kanten goed reinigen, primeren, rugvulling in de naad en deze met een goede kit dicht spuiten.
Van de dakbedekking tot bovenaan en misschien ook horizontaal maar dat kan ik niet zien.
De aansluiting van de dakbedekking tegem de muren zonder lood is ook serieus werk.

*wgb*
 

Rhazejager

  • #13
L.S.,

Het zaakje is potdicht. Kan het grind goed gaan leggen, beetje aanslag verwijderen en het plafond eronder monteren. Ik hou nog wel de twee vertikale 'naden' goed in de smiezen... Zie foto en bedankt allemaal.
René.
 

Rhazejager

  • #14
Bij deze...
 

Rhazejager

  • #15
3x is scheepsrecht...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Perfect toch. :prima:
Die verticale naden moet je zeker in de gaten houden.
Via die naden kan er toch een klein beetje vocht achter de dakbedekking komen.
Bij vorst vriest de dakbedekking een heel klein beetje los weer meer vocht enz. enz.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu