Plat dak buitenkant isoleren: dampremmen binnenkant?

Klusextremist

  • #1
Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft;
moet ik, als ik een plat dak vanaf de buitenkant wil isoleren, ook een dampremmende folie aanbrengen aan de binnenzijde?

De situatie is als volgt,
ik heb een een bijkeuken aan het huis, met geïsoleerde muren: spouwmuren met "glaswol"
Het plafond was er een van gipsplaten, maar omdat ik de stroompunten wilde veranderen heb ik dit eruit getrokken.
Het dak is een balklaag met daarop underlayment oid + bitumen/ dakleer + grind

Ik kwam erachter, dat boven op het plafond isoliemateriaal lag (glaswol) van zo'n 10cm dik, waar RATTEN waren gekomen die via de spouw omhoog waren geklommen...
Nu heb ik dus de ruimte tussen de binnenste muur en het dak dichtgepurd, om te voorkomen dat ze hier weer konden komen...

achteraf niet zo'n goede zet geloof ik, want nu zou als ik nieuw isolatiemateriaal zou plaatsen, dan zou dit niet meer kunnen ventileren?
vandaar dat ik tzt het dak aan de buitenkant wil gaan isoleren met polystyreen + tegels
ik heb begrepen dat een plat dak aan de buitenkant isoleren sowiezo beter is ivm de condensatie?

Maar: moet ik nu voor ik de gipsplaten erin schroef WEL of NIET een dampremmende folie plaatsen???
om te voorkomen dat er vocht tussen gips & balklaag/ onderkant dak komt zeg maar?
zoals gezegd, de ruimte boven het plafond is geheel niet meer geventileerd...
of gewoon de folie achterwege laten?

ook komen er nog 3 spotjes in het plafond, waar ik dan zo'n 20cm2 folie weg wil laten ivm de warmte vd spotjes...

Graag uw reacties...
bvd MB
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zat er in de oude constructie boven de gipsplaten geen damprem.
Was er dan een flinke luchtstroom over de glaswolplaten mogelijk.

Als je er een omgekeerddak van maakt hoef je geen damprem te plaatsen. De bestaande dakbedekking is je damprem.
Zoek nog even hier op omgekeerddak. Kom je meer te weten over deze afwijkende dakbedekkingsconstructie.

Eigenlijk zou je als eerte het dak moeten aanpakken zodra je gaat verwarmen krijg je condensatie aan de onderzijde van de dakvloer.

En met PUR hou je echt geen ratten tegen hoor.
 

Klusextremist

  • #3
Hallo Wgb, bedankt voor je reactie?!

nee er zat geen damprem in, er kwam inderdaad een flinke luchtstroom via de spouw: ik dacht, als ik het zaakje dichtpur ben ik die tocht/ kou ook meteen kwijt?

Ik had al even gezocht op naar dakconstructies, en was inmiddels ook de omgekeerde tegengekomen...
probleem is alleen dat het dak aanpakken eigenlijk pas voorjaar/ zomer kan?
vandaar dat ik overweeg om nu toch een damprem te plaatsen?
anders zit ik tot die tijd met een ongeïsoleerd dak/ mogelijke condensatievorming...
of zou het die tijd wel zonder kunnen?

Ps. zo warm is dat huis momenteel niet, beneden geen cv nog

mvg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het ligt er een beetje aan hoe koud het in de winter gaat worden.
Zonder damprem zou kunnen, maar temperatuur en luchtvochtigheid spelen een zeer belangrijke rol.
Bij 0 graden buiten en 20 graden binnen kan het nog met 50% vocht maar wordt het 60% dan krijg je behoorlijk wat nattigheid.
Hoe dik gaat de XPS isolatie op het dak worden.
 

Klusextremist

  • #5
Goedemorgen

Ik weet nog niet hoe dik de platen gaan worden: wat voor diktes zijn er zoal verkrijgbaar?
wel wil ik ze gaan bedekken met stoeptegels, zodat het ook nog beloopbaar is:
dus de dakrand zal ook verhoogd moeten gaan worden waarschijnlijk?
ook zijn het dakleer en de boeiboorden aan vervanging toe, dus al met al wordt dat vrij ingrijpend allemaal & niet ideaal om in de winter te gaan uitvoeren denk ik?
wat nog wel kan is nu het grind eraf gooien, XPS platen + stoeptegels erop en straks ivm het dakleer alles er weer af pakken...
maar dan ik zit tot die tijd wel met een te lage dakrand
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat zou je kunnen doen. Nu die XPS erop leggen en deze bij het vernieuwen van het dak hergebruiken. Als deze platen rond de 150 dik zijn kom je er goed bij te zitten. :wink:
Hoe groot is dat dak.
 

Klusextremist

  • #7
150 dik,
dan moet ik wss. m'n lood ook een paar voegen omhoog plaatsen?
het dak is zo'n 3 bij 4 meter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu