Planken ophangen aan holle wand

Mgh

  • #1
Bij de Ikea heb ik planken gekocht die alleen aan de achterkant opgehangen kunnen worden zodat ze blijven zweven. Dit vergt iets meer trekkracht van de muur dan conventionele ophangsystemen.

Ik heb hierover een aantal verschillende vragen:

1. Ik dacht er aan om een dikke (2CM) MDF plaat tegen deze muur te bevestigen. Hier zou ik de planken aan kunnen ophangen en de MDF plaat kan ik mooi verwerken. Is dit raadzaam? Houdt zo'n MDF plaat twee van dit soort planken?

2. Moet ik speciale pluggen hebben die in de plaat én de wand zitten en achter nog openklappen? Of is een gewone plug voldoende.

3. Het is voor boven de commode. Het dient dus 100% stevig te hangen. De planken zullen voor de zekerheid niet te zwaar belast worden. Zijn er nog goede aanvullingen op alles zo stevig mogelijk te maken?

4. Of zou het beter zijn om de planken aan de mdf plaat te bevestigen dmv verzonken bouten en dan pas de plaat vastkitten aan de muur? De plaat zou dan 1CM dik zijn omdat deze dan helemaal mooi verwerkt kan worden. Of is 1CM dan weer te dun?

Alternatieven of suggesties zijn allemaal welkom!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U kunt natuurlijk eerst een mdf plaat tegen de muur schroeven maar de verankering zou ik zeker in de muur doen, een mdf plaat is hier niet de meest stevige bevestiging voor dit soort planken.
 

Mgh

  • #3
En wanneer je een plaatje metaal achter de MDF-plaat legt?

Dus in ASCII:

___________ Muur
--------------- Bouten
oooooooooo Metalen ringen of plaatje
======== MDF-Plaat
++++++++ Ophang systeem (metaal)
-------------- Moeren

Zou een plaat van 1cm dan dik genoeg zijn, of zou 2 cm verstandiger zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nee, de mdf plaat gaat doorbuigen.
 

Mgh

  • #5
Is er een betaalbaar alternatief voor MDF wat niet buigt en stevig is? Hardhout multiplex is volgens mij best wel prijzig, maar misschien is dat overkill.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik begrijp niet helemaal waarom u een plaat op de muur wil hebben, de schroeven kunnen toch ook gewoon in de muur ?
 

Mgh

  • #7
Tweeledig:

1. Ter decoratie.
2. Volgens mij is een plaat die vastgekit én geschroefd is aan de muur steviger dan een paar holle wand pluggen. Ik wil gewoon de stevigste oplossing. In kalk heb ik niet zoveel vertrouwen, er hoeft maar iets te gebeuren en de plank scheurt uit de kalkmuur. Daarintegen lijkt het mij dat dit zelden tot nooit gebeurd wanneer een plank aan een 2cm dikke plaat zoals triplex hangt met daarachter grote ijzeren ringen om de druk te verdelen. Dan zou het in het ergste geval langzaam los gaan hangen, terwijl kalk in één keer direct kan breken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik dacht er aan om een dikke (2CM) MDF plaat tegen deze muur te bevestigen.
Hoezo hollewand pluggen ?

Het lijkt me heel verstandig nu eerst eens te omschrijven wat u precies wilt en over welk soort muren het gaat, tot nu toe heeft het een hoog glazen bol gehalte.
 

Mgh

  • #9
Ah, ik zie het probleem. Ik heb de startpost te snel getikt (had haast) en ben daardoor essentiële informatie vergeten.

Ik heb een aantal planken gekocht met verborgen ophangbeslag. Voordeel is dat ze min of meer zweven aan de muur, nadeel is dat ze niet zoveel draagkracht hebben.

Tijdens het ophangen kwam ik er pas achter dat de desbetreffende muur een holle wand is. Voor zover ik het kan beoordelen zijn het twee gipsplaten met een paar CM lege ruimte er tussen. Ik heb al gezocht naar dragers / balken, maar die lijken onvindbaar.

De planken komen boven de commode. De enige oplossing die ik kon bedenken was gebruik te maken van holle wand pluggen. Ik heb hier niet zoveel vertrouwen omdat ik bang ben dat de plank in één keer los kan breken.

Vandaar dat ik er aan dacht om een MDF-plaat (of iets anders) tegen de wand te plaatsen met montagekit, holle wand pluggen en nog deels aan de commode. Het zit dus op drie manieren vast.
De MDF-plaat (of dus iets anders) kan ik decoratief verwerken, dus mogelijk zou ik dat sowieso gedaan hebben. Maar op bovenstaande manier (2e post) dacht ik dat het véél steviger zou zijn dan rechtstreeks in de holle wand.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik zou toch even zoeken naar de balken waar de (gips)platen op zitten, ze kunnen op 30 cm of 60 cm afstand van elkaar zitten.
Door te kloppen op de wand zijn ze vrijwel altijd te vinden.
 

Mgh

  • #11
Bedankt voor de reacties Jan.

Ik ga nog eens op zoek naar de balken. Verder zet ik alles ook vast met een soort tuimel- paraplubouten die ik heb gevonden. Ze zijn van staal en kunnen achter de wand en achter het triplex worden vast gemaakt. Ik heb dan de stevigheid van beiden. Ik heb deze opstelling al getest en die blijkt echt heel stevig. Een plank zit dan met 8 bouten vast en de triplex plaat dient ter versteviging en beveiliging.

Ik probeer alles ook nog aan de balken te zetten zodat er écht kilo's gewicht op de planken kan komen, terwijl dit geeneens de bedoeling is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu